23948sdkhjf

Statliga pengar till 159 lastbilar för flytande biogas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Innovationsklustret Drive LBG löser hönan och ägget-problematiken.

Vem ska våga investera i ny teknik för flytande biogas? Ska producenterna sätta upp anläggningar när inga bilar kommer för att tanka? Eller ska åkerierna köpa lastbilar, som de inte kan fylla när de vill börja köra?

Lösningen på problemet kan vara innovationsklustret Drive LBG där regeringen satsat 200 miljoner kronor.

– Genom denna satsning löser vi den klassiska ”hönan och ägget”-situationen när ett nytt drivmedel ska introduceras på marknaden. De som investerar i ny produktionskapacitet kan vara trygga med att det kommer att finnas kunder till LBG:n, samtidigt som progressiva åkerier som satsar på klimatvänliga transporter kan vara säkra på att det finns LBG att tanka, säger Robert Andrén, generaldirektör för Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.

Fram tills nu har man beviljat stöd till fem produktionsanläggningar, fem tankstationer, två bunkringsstationer för fartyg och tio långfärdsbussar. Och nu kommer alltså beskedet att 159 nya lastbilar för LBG får finansiering, något som kommer att sätta rejäl fart på biogasmarknaden.

I satsningen på tunga fordon delar 32 företag på 29 miljoner kronor, där en stor del går till åkerier som vill köpa in nya lastbilar. Dessutom provar Volvo en ny affärsmodell som bygger på leasing, och tio långfärdsbussar från Scania ska köras längs Norrlandskusten.

– Jag hoppas att Drive LBG och Sverige kan bli ett internationellt skyltfönster för ny LBG-teknik genom denna världsunika satsning. Under hösten kommer vi att ta in ytterligare intresseanmälningar om LBG-lastbilar för de åkerier som vill visa vägen mot det fossilfria samhället. Det finns fortfarande stödpengar kvar att söka, säger Johan Laurell, projektledare för Drive LBG.

Den nya ansökningsomgången avslutas 30 september, och där finns 17 miljoner kronor att ansöka om för att använda till fler fordon.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Nyhetsbrev

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Arkiv

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Eneroth på Transportforum: "Nu höjer vi tempot"

Jobb & Karriär
Ny finansdirektör till Green cargo

Har tidigare varit chefcontroller på SJ.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Rekordvolymer för Helsingborgs hamn

Rederierna ökade sina anlöp under året. 

Norrvidinge gör fler förvärv

Klimatet hett på årets Transportforum

8 januari inleds Transportforum 2020 i Linköping – i år är klimatfrågorna hetare än någonsin i Nordens största konferens för hela transportsektorn.

Transportföretagen satsar inför 2020

Snart säljstart för E-Sprinter

Nya terminalbygget in i fas två

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.159