23948sdkhjf

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Besättningen på de flesta fartyg som anlöper containerhamnen i Göteborg, sköter surrningen av godset själva. APM Terminals hade noterat att de ofta fick vänta med att starta sitt arbete tills besättningen var klar, något som ledde till långa ledtider i arbetet. 

Efter att ha analyserat problemen med lean, konstaterade APM att man skulle kunna lösa problemen om hamnpersonalen gav tydligare och mer exakt information om i vilken ordning surrningen ska släppas, något som beror på containrarnas vikt och placering. 

Med hjälp av den nya ordningen har man kunnat minska väntetiden med så mycket som 90 procent, från 38 minuter till fyra. 

– Jag är stolt över att se teamets starka fokus på kundnytta och effektivitet. Vårt arbetssätt med lean har medfört ny kunskap och utvecklade lösningar som kraftigt har minskat kranens väntetid, säger Magnus Lundberg, COO på APM Terminals Gothenburg, i ett pressmeddelande. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085