23948sdkhjf

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Västerås hamn har fått ett minst sagt udda uppdrag, som sedan en månad upptagit ett fyrtiotal personers arbetstid. Det handlar om två stycken 100 meter långa brodelar som byggts i Tallin och sedan skeppats till Västerås hamn. Nu har de sammanfogats och på söndag kan alla komma och se avfärden gå mot Stockholm och det stora arbetet med Getingmidjan mitt i stan.  

Under torsdagen är det meningen att bron ska lastas på pråmar, något som väntas ta hela dagen. Sedan kommer det bli några dagar av att koppla samman pråmar och andra förberedelser, innan bron alltså skeppas iväg på Mälaren, genom Södertälje sluss och upp till huvudstaden. 

Sammanbyggd väger den 200 meter långa brodelen 1 500 ton, och den kommer att vila på hydralvagnar ovanpå två dubbelkopplade pråmar. I Stockholm ska den sättas på plats så att tågen kan börja köra igen förbi Getingmidjan mitt i staden den 19 augusti. 

– Eftersom vi håller på att rusta och utveckla Västerås hamn och våra kajer visste vi att hamnen var rustad för att ta emot det här jobbet, berättar Patrizia Strandman, försäljnings- och marknadschef hos Mälarhamnar, i ett pressmeddelande. 

Att Mälarhamnar fick uppdraget beror dels på närheten till Stockholm, men också för att hamnen i Västerås har tillräckligt stora ytor och en kaj som kan bära brodelarnas tyngd. 

 Mälarhamnar är stolta att vara inblandade i ett sånt här stort och betydelsefullt projekt där alla parter måste visa sin kompetens till fullo. Mälarhamnar, Södertälje hamn, Implenia och Sarens har verkligen visat sin kompetens för att hantera sådana här projekt, ett stort tack till alla, säger Mälarhamnars vd Carola Alzén. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094