23948sdkhjf

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Västerås hamn har fått ett minst sagt udda uppdrag, som sedan en månad upptagit ett fyrtiotal personers arbetstid. Det handlar om två stycken 100 meter långa brodelar som byggts i Tallin och sedan skeppats till Västerås hamn. Nu har de sammanfogats och på söndag kan alla komma och se avfärden gå mot Stockholm och det stora arbetet med Getingmidjan mitt i stan.  

Under torsdagen är det meningen att bron ska lastas på pråmar, något som väntas ta hela dagen. Sedan kommer det bli några dagar av att koppla samman pråmar och andra förberedelser, innan bron alltså skeppas iväg på Mälaren, genom Södertälje sluss och upp till huvudstaden. 

Sammanbyggd väger den 200 meter långa brodelen 1 500 ton, och den kommer att vila på hydralvagnar ovanpå två dubbelkopplade pråmar. I Stockholm ska den sättas på plats så att tågen kan börja köra igen förbi Getingmidjan mitt i staden den 19 augusti. 

– Eftersom vi håller på att rusta och utveckla Västerås hamn och våra kajer visste vi att hamnen var rustad för att ta emot det här jobbet, berättar Patrizia Strandman, försäljnings- och marknadschef hos Mälarhamnar, i ett pressmeddelande. 

Att Mälarhamnar fick uppdraget beror dels på närheten till Stockholm, men också för att hamnen i Västerås har tillräckligt stora ytor och en kaj som kan bära brodelarnas tyngd. 

 Mälarhamnar är stolta att vara inblandade i ett sånt här stort och betydelsefullt projekt där alla parter måste visa sin kompetens till fullo. Mälarhamnar, Södertälje hamn, Implenia och Sarens har verkligen visat sin kompetens för att hantera sådana här projekt, ett stort tack till alla, säger Mälarhamnars vd Carola Alzén. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

Nyhetsbrev

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Arkiv

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Tung konferens på Logistik och Transport

"Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program."

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.232