23948sdkhjf

Berendsen levererar med el

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

När upphandlingen krävde fossilfritt valde Berendsen elbil. 

Det har funnits en viss tveksamhet till eldrivna distributionsbilar i branschen. Hur långt går de egentligen, hur klarar de den svenska vintern? Många tycker att biltillverkarna lagt krutet på personbilar och tyngre fordon. 

Men nu börjar det hända saker. Senast ut är textilserviceföretaget Berendsen, som nu köper sin första helt eldrivna distributionsbil, som kommer att leverera nytvättade mattor från tvätteriet i Arlöv till kunderna i Helsingborgs- och Malmöområdet. 

Läs också: Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

– Elektrifieringen är viktig om vi ska uppfylla Sveriges klimatmål att minska CO2e-utsläppen från transporter på väg med 70 procent. För att minska vårt fossilberoende måste vi se över och göra förändringar på transportsidan, bland annat genom att införa fler elbilar i vår fordonsflotta, säger Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen, i ett pressmeddelande. 

Bilen man kommer att använda är en Volkswagen Crafter, som ska klara 70-100 kilometer per dag med många stopp. Den nya generationens elbudbilar har också batterierna inbyggda i chassit, vilket gör att man inte behöver kompromissa med lastutrymmet.  

– Lastutrymmet är samma som i våra dieselbilar och bilen är lika snabb i stadstrafik med last som utan – till skillnad mot en bensin- eller diesel som kan gå trögare vid full last, säger Patrik Nyholm, inköpschef på Berendsen. 

Förutom fördelarna med att slippa fossila utsläpp via avgaserna, ser Berendsen att elbilarna inte drar lika mycket energi när de står stilla, och att de ger en trivsammare stadsmiljö och bättre arbetsmiljö för chaufförerna. 

– Vi ser att kunderna skärper sina krav. I detta fall är det Helsingborgs stad som kräver fossilfri distribution i sin upphandling, en inriktning som vi välkomnar och hoppas att allt fler kunder tar efter, säger Lina K Wiles. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utveckling för Norrköpings hamn

Jobb & Karriär
Lämnar Catena för konkurrenten

Blir affärsområdesansvarig för industri och logistik.

Dollarstore stänger centrallagret i Jämtland 

Postnord expanderar sin 3d-printing

– Tekniken kan effektivisera hela leverantörskedjan, säger Tomas Lundström, head of 3d på Postnord Strålfors.

Jobb & Karriär
Intern rekrytering till SSL:s vd-post

Scandinavian shipping and logistics lyfter upp sin marknadsansvarige.

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Nyhetsbrev

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Arkiv

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.16