23948sdkhjf

Berendsen levererar med el

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

När upphandlingen krävde fossilfritt valde Berendsen elbil. 

Det har funnits en viss tveksamhet till eldrivna distributionsbilar i branschen. Hur långt går de egentligen, hur klarar de den svenska vintern? Många tycker att biltillverkarna lagt krutet på personbilar och tyngre fordon. 

Men nu börjar det hända saker. Senast ut är textilserviceföretaget Berendsen, som nu köper sin första helt eldrivna distributionsbil, som kommer att leverera nytvättade mattor från tvätteriet i Arlöv till kunderna i Helsingborgs- och Malmöområdet. 

Läs också: Bygger ut sin biogasflotta

– Elektrifieringen är viktig om vi ska uppfylla Sveriges klimatmål att minska CO2e-utsläppen från transporter på väg med 70 procent. För att minska vårt fossilberoende måste vi se över och göra förändringar på transportsidan, bland annat genom att införa fler elbilar i vår fordonsflotta, säger Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen, i ett pressmeddelande. 

Bilen man kommer att använda är en Volkswagen Crafter, som ska klara 70-100 kilometer per dag med många stopp. Den nya generationens elbudbilar har också batterierna inbyggda i chassit, vilket gör att man inte behöver kompromissa med lastutrymmet.  

– Lastutrymmet är samma som i våra dieselbilar och bilen är lika snabb i stadstrafik med last som utan – till skillnad mot en bensin- eller diesel som kan gå trögare vid full last, säger Patrik Nyholm, inköpschef på Berendsen. 

Förutom fördelarna med att slippa fossila utsläpp via avgaserna, ser Berendsen att elbilarna inte drar lika mycket energi när de står stilla, och att de ger en trivsammare stadsmiljö och bättre arbetsmiljö för chaufförerna. 

– Vi ser att kunderna skärper sina krav. I detta fall är det Helsingborgs stad som kräver fossilfri distribution i sin upphandling, en inriktning som vi välkomnar och hoppas att allt fler kunder tar efter, säger Lina K Wiles. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Nyhetsbrev

1

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

Arkiv

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Tung konferens på Logistik och Transport

"Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program."

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.276