23948sdkhjf

Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Sjöfartens utsläpp har dubblerats, enligt ett nyhetsinslag på Ekot den 6 maj och en rapport från SMHI. I samma nyhetsinslag får vi veta att sjöfartens utsläpp mellan svenska hamnar genererar mer utsläpp än inrikesflyget. Och i Studio ett ställdes frågan om vi borde ha sjöfartsskam på samma sätt som många har flygskam och Trafikutskottets ordförande Jens Holm skrev på Twitter att sjöfarten måste minska.

Som en storm i ett vattenglas. Det enda som ändrats är BERÄKNINGEN för att räkna ut sjöfartens utsläpp. Ja, du läste rätt. Trafikanalys beräknar utsläpp för sjöfarten. Samma gäller alla andra trafikslag. Utsläppen har inte ökat. Den beräknade statistiken har istället blivit bättre. SCB:s statistik säger alltså inte säkert vad utsläppen från trafikslagen är, eftersom vi inte mäter utan beräknar.

I radions inslag ställs sjöfarten mot flyget. Som om flygfrakt skulle vara ett bättre alternativ? Per tonkilometer har flyget störst utsläpp. Lastbilen har fem gånger lägre utsläpp per tonkilometer än flyget och sjöfarten har tio gånger lägre utsläpp än lastbilen (ungefärligt, enligt IMO:s GHG studie från 2009). Varje ton sjövägen är bättre än alternativen. Järnvägen är visserligen klimatsmart i Sverige men kapaciteten för gods är begränsad.

Det sker flera initiativ för att sänka sjöfartens utsläpp. IMO antog i april 2018 ett mål om växthusgasutsläpp. Svensk sjöfart lanserade i mars i år en färdplan för en fossilfri sjöfart tillsammans med Sveriges hamnar. IMO:s miljökommitté MEPC diskuterar verktyg för att nå målet. Samtidigt pågår konkreta åtgärder hos många rederier och transportköpare.

Sjöfarten är klimatsmart och effektiv. Tack vare sjöfarten har vi en välutvecklad handel, globalisering, och ekonomisk utveckling. Jag hoppas att sjöfartens utsläpp ökar. I alla fall kortsiktigt eftersom det betyder att mer gods flyttar från bil till sjö eller att svensk klimateffektiv industri exporterar mer. Långsiktigt måste såklart alla utsläpp minska och den resan har sjöfarten redan börjat.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (4)
Startsidan just nu

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Nyhetsbrev

2

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

Arkiv

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Tung konferens på Logistik och Transport

"Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program."

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.166