23948sdkhjf

Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Sjöfartens utsläpp har dubblerats, enligt ett nyhetsinslag på Ekot den 6 maj och en rapport från SMHI. I samma nyhetsinslag får vi veta att sjöfartens utsläpp mellan svenska hamnar genererar mer utsläpp än inrikesflyget. Och i Studio ett ställdes frågan om vi borde ha sjöfartsskam på samma sätt som många har flygskam och Trafikutskottets ordförande Jens Holm skrev på Twitter att sjöfarten måste minska.

Som en storm i ett vattenglas. Det enda som ändrats är BERÄKNINGEN för att räkna ut sjöfartens utsläpp. Ja, du läste rätt. Trafikanalys beräknar utsläpp för sjöfarten. Samma gäller alla andra trafikslag. Utsläppen har inte ökat. Den beräknade statistiken har istället blivit bättre. SCB:s statistik säger alltså inte säkert vad utsläppen från trafikslagen är, eftersom vi inte mäter utan beräknar.

I radions inslag ställs sjöfarten mot flyget. Som om flygfrakt skulle vara ett bättre alternativ? Per tonkilometer har flyget störst utsläpp. Lastbilen har fem gånger lägre utsläpp per tonkilometer än flyget och sjöfarten har tio gånger lägre utsläpp än lastbilen (ungefärligt, enligt IMO:s GHG studie från 2009). Varje ton sjövägen är bättre än alternativen. Järnvägen är visserligen klimatsmart i Sverige men kapaciteten för gods är begränsad.

Det sker flera initiativ för att sänka sjöfartens utsläpp. IMO antog i april 2018 ett mål om växthusgasutsläpp. Svensk sjöfart lanserade i mars i år en färdplan för en fossilfri sjöfart tillsammans med Sveriges hamnar. IMO:s miljökommitté MEPC diskuterar verktyg för att nå målet. Samtidigt pågår konkreta åtgärder hos många rederier och transportköpare.

Sjöfarten är klimatsmart och effektiv. Tack vare sjöfarten har vi en välutvecklad handel, globalisering, och ekonomisk utveckling. Jag hoppas att sjöfartens utsläpp ökar. I alla fall kortsiktigt eftersom det betyder att mer gods flyttar från bil till sjö eller att svensk klimateffektiv industri exporterar mer. Långsiktigt måste såklart alla utsläpp minska och den resan har sjöfarten redan börjat.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (4)
Startsidan just nu

Utveckling för Norrköpings hamn

Jobb & Karriär
Lämnar Catena för konkurrenten

Blir affärsområdesansvarig för industri och logistik.

Dollarstore stänger centrallagret i Jämtland 

Postnord expanderar sin 3d-printing

– Tekniken kan effektivisera hela leverantörskedjan, säger Tomas Lundström, head of 3d på Postnord Strålfors.

Jobb & Karriär
Intern rekrytering till SSL:s vd-post

Scandinavian shipping and logistics lyfter upp sin marknadsansvarige.

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Nyhetsbrev

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Arkiv

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.125