Stor intervju: Inzile är redo för produktion
Alla pratar om Inzile. Det är inte så konstigt. Västerviksbolaget som utmanar fordonsjättarna har hittat en egen nisch, släpper sin första serie på tio fordon efter sommaren och är på god väg in på börsen när den här artikeln skrivs. Dessutom har ett nytt affärsområde öppnat sig, något som ger helt nya möjligheter att nå stora volymer.
Den lokala touchen och det sympatiska intrycket förstärks när vi når Inziles vd Ragnar Åhgren på telefon. Han är en stor del av bolagets framgång och det visar sig att det finns anledning att berätta hans historia från början, även om den inte alls handlar om bilar.
– Jag är teknisk fysiker och jag började jobba som ingenjör med partikelacceleratorer för bestrålning av tumörer. Sedan övergick jag ganska snabbt till att ha mer ledande uppgifter som projektledare runt om i världen. Till slut hade jag jobbat med det mesta i bolaget, allt ifrån inköpschef till utvecklingschef och produktionschef, berättar han.
Sedan började han arbeta med teknik för hörselskadade, vilket 2002 ledde honom till vd-rollen på Comfort audio, som han byggde upp tillsammans med företagets två grundare. När de sålde till ett multinationellt bolag vid 2014-2015 hade de förutom utvecklingen av egen teknologi startat 13 kliniker runt om i Sverige. Då hade de en omsättning på 200 miljoner kronor och 150 anställda.
– Planen var att sälja 2010, men det blev fyra-fem år senare, för vi tyckte att det var så roligt. Summan var inte officiell, men det blev ju ganska mycket pengar.
Ragnar Åhgren slapp nu veckopendla till Halmstad och kunde slå sig till ro i Västervik. Han började arbeta för kommunens initiativ att hjälpa Västerviks företag att utvecklas. Och där hittade han bolaget Suvab, vars affärsidé var att bygga en elektrisk lätt lastbil. Han gick in som huvudägare, Suvab blev Carvia, som blev Inzile, och därmed är vi så gott som framme vid vårens lansering av den svenska Pro4, en ellastbil i en egen viktklass.
– Vi jobbade mycket med utveckling, tog fram test- och eventfordon som vi ställde ut på IAA-mässan i Hannover och på Bilar som jobbar i Älvsjö. Det kändes helt rätt, och en marknadsundersökning visade att det finns ett behov av ett fordon som är lite större än golfbilar, men som fortfarande är smalt för att till exempel kunna sätta på ett snöblad framtill och en sandspridare bak och rensa cykelvägar från snö, säger Ragnar Åhgren.
Resultatet blev ett lastfordon, som är större och mer användbart än de elektriska golfbilar som fastighetsbolagen ofta kör. Och som har en betydligt bättre ergonomi och säkerhet.
– Vi har byggt vårt fordon så att man sitter bakom framaxeln, med energiupptagande zoner ifall det skulle smälla.
För ett elfordon är prestanda allt, och här har Inzile en stor fördel gentemot sina större konkurrenter, som ofta är byggda för diesel från början. De är mycket tyngre, och de är byggda för att kunna köra överallt i trafiken. Pro4 behöver bara gå 50 kilometer i timmen.
– Vi kan ha en mindre motor, det är inte alls samma krav på de här bilarna, effektbehovet ökar ju kvadratiskt med luftmotståndet när man ökar hastigheten. Det gör också att vi inte behöver ett lika stort batteri, och vi kommer också ner i kostnad, jämfört med konventionella dieselfordon som elektrifieras.
Inzile kommer att erbjuda två storlekar på batterierna, ett på 17 kilowattimmar, som ger en räckvidd på 12-13 mil, och ett på 38 kilowattimmar, som klarar upp emot 25 mils körsträcka på en laddning. Man ska inte behöva köpa mer kapacitet än man behöver.
– Ett arbetsfordon kanske inte går mer än fem, sex mil om dagen, och så laddar man ju på natten. Då ska man inte bära runt på den extra vikten.
Sedan man började utveckla Pro4 har mycket hänt. E-handeln har exploderat och gett Inzile ett nytt affärsområde för sista milens transporter. Där kommer modellen med det större batteriet att behövas, och bli ett försäljningsargument. Av de tio bilar som man bygger i den första serien under sommaren har fem beställts av ett av Sveriges största transportbolag.
– Vårt fordon är perfekt för att köra från hubbar runt om i städerna. Det går max 50 kilometer i timmen, det kan ta ett tons vikt på flaket, det är smalt så att man kommer in i trånga gränder, men man kan ändå sätta på ett skåp med 6-8 kubikmeters volym.
– E-handeln har kommit upp som ett viktigt segment för oss i städer men vi tror fortfarande att arbetsfordon kommer att vara det största segmentet för oss framgent, säger Ragnar Åhgren.
I framtidens smarta, elektrifierade städer, kommer kommuner och förvaltningar hitta nya sätt att arbeta. Pro4 är byggd med en modulär design, där Inzile kan skräddarsy varje fordon med hjälp av tredjepartsleverantörer, vare sig man vill ha flak, skåp, en kran eller ett snöblad.
Pro4 bygger på erfarne Västerviksdesignern Hansi Kobes arbete. Och Inzile har lyckats bygga ett riktigt vinnarteam bakom sin utveckling och produktion. Vad sägs om en projektledare med bakgrund från Volvo Lastvagnar och Nevs, som arbetat med elbilar? Man har en inköpschef med dryga 25 års erfarenhet, bland annat från Saab och Volvo, och ytterligare en person med 30 år på bland annat Volkswagen, Mercedes och Michelin bakom sig.
Som marknads- och säljchef återfinns faktiskt Ragnar Åhgrens egen son Klas, grundare av Best office, som senare köptes upp av Dustin.
– Faktum är att vi också har en väldigt erfaren produktionschef, som har jobbat bland annat med att konvertera Fiatbilar till eldrift och kan just den här typen av skala på produktionen väldigt väl. Han har ritat vår produktionslina, berättar Ragnar Åhgren, som är påtagligt nöjd över den kompetens man samlat i ett så litet och ungt bolag.
Produktionen går nu alltså in i skarpt läge. I sommar börjar man bygga den första serien på tio fordon, varav åtta redan är uppbokade. Produktionslinan kommer att bestå av några stationer där man monterar chassi, hytt, instrument och installerar mjukvaran. Det finns också utrymme att testa alla fordon ordentligt.
– I slutet av året går vi vidare med en 60-serie. Nästa år ska vi leverera 200 fordon, 2021 producerar vi 500 stycken och 2022 bygger vi 1 000 stycken. Så vi är fortfarande väldigt små.
Man kommer att arbeta mycket med standardkomponenter och har sedan lagt ut de unika delarna på underleverantörer. De kan vara från Småland, övriga Sverige, Baltikum, Tyskland eller Kina. Men själva monteringen kommer att ske i Västervik. Ragnar Åhgren säger att han tidigt tänkte att det vore kul att kunna ge folk jobb i hemstaden.
– När jag kom till Västervik 2002 var det lite deppigt här, för storföretag hade flyttat härifrån. 2022, när vi ska bygga tusen fordon, så är vi nog närmare 100 personer som arbetar här.
De har en bra dialog med Västerviks kommun och gör nu klart med en lokal som ska passa för den framtida produktionen. Staden har en stolt industrihistoria och Ragnar Åhgren är säker på att man kommer att kunna hitta bra montörer.
Däremot är det lite svårare att hitta automotiveingenjörer i staden. Därför har man ett kontor i Göteborg, där mycket av utvecklingen sker. I Stockholm har man ett kontor för sälj och marknad. Sammanlagt arbetar ett 20-tal personer inom Inzile i dag
Inför produktionsstarten planerar Inzile att gå in på First north på Stockholmsbörsen, och teckningstiden kan redan vara över när den här tidningen kommer ut. Det är första gången bolaget tar in kapital, hittills har en stor del kommit från Ragnar Åhgrens försäljning av Comfort audio, för fem år sedan.
– De pengarna har jag mer eller mindre plöjt in i det här bolaget som ovillkorade aktieägartillskott, så de är låsta i bolaget, och det betyder också att vi är skuldfria, säger han.
Här finns alltså möjligheten att bli delägare i en ny svensk bilindustri. Inzile har sett en stor efterfrågan inför emissionen, så man tror sig få in de 45 miljoner som man behöver för att bygga upp sin produktion och börja leverera.
Börsnotering eller ej, kontor i både Stockholm och Göteborg eller ej. Inzile glömmer inte sitt Västervik. Bokstaven V i logotypen syftar på hemstaden. Och Västervik tycks inte glömma sitt nya bilföretag heller. Kommunen har visat ett stort intresse och vill gärna vara en av de första kunderna att testa Inziles Pro4 efter sommaren.
Fotnot: Emissionen genomfördes efter att intervjun gjordes. Resultatet blev en att aktien tecknades till 131 procent.
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.