23948sdkhjf

Best miljösatsar med elbil, cyklar och HVO-anläggning

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Redan tidigare har Best transport klimatkompenserat sina leveranser. Nu växlar man upp miljösatsningen ytterligare.

Best transport har länge varit stolta över sitt miljöarbete. Sedan 2015 klimatkompenserar man sina transporter, man samlastar sändningar, utbildar personalen i miljökörning och optimerar sin ruttplanering. 

Nu tar man ännu större steg. Till 2030 vill man driva alla fordon på förnybara drivmedel och man siktar på att en tredjedel av flottan ska utgöras av elfordon. Under våren inleds arbetet för klimatvisionen. Då sätter man sin första elbudbil i trafik i Malmö. Dessutom börjar man köra med tre cargocyklar i centrala Göteborg. Vid terminalen i Spånga installerar man en egen HVO-tankanläggning. 

– Vår miljövision är att tillfredsställa dagens behov av snabba transporter utan att äventyra framtiden för kommande generationer. Nu minskar vi fordonsflottans klimatavtryck genom insatser på flera platser runt om i Sverige. Enligt en undersökning som vi nyligen genomfört tycker många att förnybart drivmedel är viktigt och vår målsättning är tydlig: År 2030 ska vi endast köra på förnybart, säger Niklas Knight, vd på Best transport, i ett pressmeddelande. 

Best transports miljöarbete under det senaste året har bland annat inneburit att man implementerat ett miljöledningssystem, vilket gett koncernen Svensk miljöbas diplomering. Och samlastningen ger stora möjligheter. 

– Vi fungerar som en sorts kollektivtrafik för företag som behöver snabba godstransporter mellan företag eller hem till privatpersoner. Det underlättar dessutom ett bilfritt liv. Under 2018 ökade vår samlastning med 25 procent, vilket minskade antalet körda kilometer per paket. För oss är det viktigt att hela tiden optimera rutterna samtidigt som vi investerar i fordon som är snällare mot miljön. Det bidrar till en mer hållbar transportnäring i stort, säger Niklas Knight. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Husmoduler flyttar över till tåget

Expandia presenterar ny logistiklösning med järnvägen som bas.

Collicare fick Julas logistikkontrakt

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Avmattning i Göteborgs hamn

Roro-volymerna, mängden skeppade nya bilar och energihamnen uppvisar en viss minskning under 2019.

Utveckling för Norrköpings hamn

Jobb & Karriär
Lämnar Catena för konkurrenten

Blir affärsområdesansvarig för industri och logistik.

Nyhetsbrev

Dollarstore stänger centrallagret i Jämtland 

Arkiv

Postnord expanderar sin 3d-printing

– Tekniken kan effektivisera hela leverantörskedjan, säger Tomas Lundström, head of 3d på Postnord Strålfors.

Jobb & Karriär
Intern rekrytering till SSL:s vd-post

Scandinavian shipping and logistics lyfter upp sin marknadsansvarige.

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.125