23948sdkhjf

Stockholm testar femaxlat för schaktmassor

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Lånar in en Volvolastbil från Finland för att minska transporterna.

Projektet heter Foga, Fossilfria transportkedjor för jord- och bergmassor i urban miljö. Tillsammans med Ecoloop, Luleå tekniska universitet, Volvokoncernen och Bellmans åkeri och entreprenad ska Stockholms stads exploateringskontor och trafikkontor försöka öka lastkapaciteten per ekipage från 13 till 24 ton, för att få ner antalet transporter och öka säkerheten i stadens trafik. 

För ändamålet har man nu lånat in en femaxlad Volvolastbil från Finland.  

Läs också: Ford godkänner transportbilar för HVO

– Vi är mycket glada att lastbilen nu är på plats och redo att börja testas, säger Ann Segerborg-Fick, Ecoloop, projektledare för Foga, i ett pressmeddelande. 

Volvon går på förnybart bränsle och ska köra jord- och bergmassor från masslogistikcentret i Frihamnen där det finns en kross för att ta hand om Norra Djurgårdsstadens massor. Man kommer att analysera hur de tyngre frakterna påverkar logistiken, men också göra mätningar av marktrycket, då bilen med last blir betydligt tyngre än vad vi vanligtvis ser i Stockholms trafik. 

– I Sverige är 25 procent av alla laster för den tunga trafiken förflyttning av jord- och bergmassor. Att återanvända byggmassorna och hantera dem nära byggprojekten är nödvändigt eftersom det avlastar vägarna från tunga transporter med minskade emissioner som följd. Att använda en lastbil med större lastkapacitet är ännu ett steg mot ett effektivare transportarbete och vi hoppas kunna halvera antalet transporter med bättre anpassade lastbilar, säger Ann Segerborg-Fick. 

Fogas syfte är att skapa effektiva transportkedjor med flera transportslag inblandade. Förutom den finska bilen är sjötransporter en del, även där med målet att kunna köra på fossilfria bränslen. 

– Foga-projektet utreder lösningar som ska inspirera beställare av transporter runt om i landet. För att uppnå ett hållbart transportsystem är det viktigt att ha en helhetssyn. Att lösningar demonstreras är viktigt för framtida kunder men ger också underlag till förändringar av regelverken”, säger Lena Larsson, ansvarig för high capacity transport, HTC, på Volvokoncernen.  

Varken de tyngre lastbilarna eller lösningen med att styra schaktmassor till ett logistikcentrum är vanligt i Sverige. 

– Delar av tekniken finns men inte i storskalig tillämpning, främst då man talar om fossilfria lösningar för sjöfarten. HCT-lösningar med tyngre lastbilar med högre lastkapacitet finns i andra länder men har inte testats i svensk stadsmiljö. Att styra jord- och bergtransporter till ett masslogistikcenter som sker i Norra Djurgårdsstaden är unikt och finns endast i ett fåtal exploateringsprojekt, målet är en framtida allmän tillämpning, säger Ann Segerborg-Fick. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile godkänt för ramavtal

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Tillbaka med ny poddsäsong

Tjejer blir allt mer intresserade av fordonsbranschen

Andelen tjejer på fordonsutbildningarna på gymnasiet har ökat de senaste fem åren. Kollar man på själva antalet så har tjejerna ökat med 330 procent sedan 2011.

STFG vill locka fler tjejer

Antalet tjejer ökar inom fordonsbranschen och på gymnasieutbildningar, men det ser olika ut i landet. På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer blygsamt och där jobbar man för att locka ännu fler.

Nyhetsbrev

De ska bli lastbilschaufförer

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer. På transportinriktningen är de flest, i årskurs två går åtta tjejer och 14 killar. Fyra av tjejerna berättade varför de valde utbildningen.

Arkiv

Jobb & Karriär
Han blir CCO på Unifaun

Kommer senast från Snow software.

Bockasjö tar över Landvetter logistik

Köper ut sin partner Swedavia.

Svenska kylbolaget köper upp i England

Nowaste skapar helautomatiserad logistik med Björn Borg

Blir partner när Björn Borg förnyar sin logistik.

Jobb & Karriär
Ny Nordenchef på Ingram micro

Återvänder till Sverige efter en sejour i Spanien och Portugal.

Här är Schenkers storsatsning i Södertälje

Ska ge 200 arbetstillfällen 2022.

Airmee utökar sin cykeltrafik

Erbjuder cykeltransporter i ytterligare två stadsdelar.

Bring utökar i Danmark

Klimatsmart invigning mitt i Stockholm

Wallenius SOL lägger till ny hamn

Skriver avtal med finsk storindustri.

Jobb & Karriär
Markus Trautmann lämnar Postnord

Går vidare till en tjänst som kommunikationsansvarig.

De får transportera avfall med järnväg

Mathem gör satsning på biogas

Stark prognos för transport och logistik

Bzzt ger sig in i budbranschen

Bring blir först med brittisk cykelmodell

Kommer till Stockholm redan i oktober.

Autostores nya Black line ska boosta boozt

Lagret i Ängelholm är först i världen med Autostores nya robotgeneration. Nu inleder man ett utvecklingssamarbete.

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Ica inför ny bränslestrategi

Izettles grundare investerar i Airmee

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Sänd till en kollega

0.165