23948sdkhjf

Ett år kvar tills Norviks hamn öppnar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Den 2 maj 2020 är Norviks hamn i Nynäshamn redo att ta emot sitt första fartyg. Om allt går enligt planen.

Det närmar sig slutmålet i Norviks hamn, som byggs i Nynäshamn, för att ta över en stor del av trafiken till Stockholms hamnar. Den 12 april sprängdes det sista berget på området och nu är en fjärdedel av hamnplanen stensatt och klar, och växer med 1 500 kvadratmeter om dagen. Den första byggnaden av totalt fem är färdig och Stockholms hamnar drar det nya järnvägsspåret från Nynäsbanan. Dess tunnel ska stå klar inom en månad. 

Den nya containerhamnen öppnar 2 maj 2020, och under hösten kommer roro-hamnen att öppna. 

– Det är inte ofta det byggs helt nya hamnar, så intresset från framförallt kunder, men även politiker, byggbranschen och allmänheten är stort. Det här är den tredje hamnen som Stockholms hamnar utökar och bygger inom en sexårsperiod. Genom dessa projekt har vi samlat på oss både erfarenhet och hög kompetens som beställare, utförare och mottagare, vilket är en stor fördel i den här typen av unika projekt, säger Magnus Sjöberg, projektchef på Stockholms hamnar, i ett pressmeddelande. 

I Norvik bygger man för en kajlängd och terminalyta som krävs för att kunna ta emot de största fartygen i Östersjön, då man också har ett djup på 16,5 meter. 

Norvik har nu också lämnat in sin ansökan om tåglägen för de första tågpendlarna till och från hamnen. Bland annat har man sökt för destinationerna Insjön, Borlänge, Eskilstuna och Hallsberg. 

– Efter analyser och samtal med kunder har vi nu ansökt om ett antal tåglägen. Vi ser även ytterligare utvecklingsmöjligheter och diskuterar gärna vidare med operatörer, rederier och varuägare som är intresserade av att operera och skapa nya affärer med den järnväg som vi nu bygger. Det här är ett första, men stort steg för att skapa förutsättningar att utveckla tågpendlarna i Stockholm Norvik hamn, säger Nicklas Ebersson, godsansvarig på Stockholms hamnar. 

Stockholm Norvik hamn ska ersätta containerterminalen i Frihamnen i Stockholm och kommer att drivas av Hutchison Ports. Roro-hamnen kommer Stockholms hamnar att driva i egen regi. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter nya uppköpet – når en halv miljard i omsättning

Scandinavian shipping and logistics förvärvar svensk speditör.

Tunga profiler klara för Logistik och transport i Göteborg

Majoritetsägaren säljer Logent

Jobb & Karriär
Hon blir finance manager på Intereast

Får uppdraget att förbättra de ekonomiska rutinerna.

SAS utvecklar elektriskt flyg

APM digitaliserar tågtrafiken

Sätter upp avläsningsbågar vid terminalen.

Nyhetsbrev

Dachser tar Air and sea logistics till Sverige

Arkiv

Jobb & Karriär
Selector logistik har ny vd

Kommer senast från Procurator.

Stockholm testar femaxlat för schaktmassor

Lånar in en Volvolastbil från Finland för att minska transporterna.

Best köper norsk budfirma

Satsar vidare för att bli Nordens ledare inom snabba transporter.

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.178