23948sdkhjf

Ett år kvar tills Norviks hamn öppnar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Den 2 maj 2020 är Norviks hamn i Nynäshamn redo att ta emot sitt första fartyg. Om allt går enligt planen.

Det närmar sig slutmålet i Norviks hamn, som byggs i Nynäshamn, för att ta över en stor del av trafiken till Stockholms hamnar. Den 12 april sprängdes det sista berget på området och nu är en fjärdedel av hamnplanen stensatt och klar, och växer med 1 500 kvadratmeter om dagen. Den första byggnaden av totalt fem är färdig och Stockholms hamnar drar det nya järnvägsspåret från Nynäsbanan. Dess tunnel ska stå klar inom en månad. 

Den nya containerhamnen öppnar 2 maj 2020, och under hösten kommer roro-hamnen att öppna. 

– Det är inte ofta det byggs helt nya hamnar, så intresset från framförallt kunder, men även politiker, byggbranschen och allmänheten är stort. Det här är den tredje hamnen som Stockholms hamnar utökar och bygger inom en sexårsperiod. Genom dessa projekt har vi samlat på oss både erfarenhet och hög kompetens som beställare, utförare och mottagare, vilket är en stor fördel i den här typen av unika projekt, säger Magnus Sjöberg, projektchef på Stockholms hamnar, i ett pressmeddelande. 

I Norvik bygger man för en kajlängd och terminalyta som krävs för att kunna ta emot de största fartygen i Östersjön, då man också har ett djup på 16,5 meter. 

Norvik har nu också lämnat in sin ansökan om tåglägen för de första tågpendlarna till och från hamnen. Bland annat har man sökt för destinationerna Insjön, Borlänge, Eskilstuna och Hallsberg. 

– Efter analyser och samtal med kunder har vi nu ansökt om ett antal tåglägen. Vi ser även ytterligare utvecklingsmöjligheter och diskuterar gärna vidare med operatörer, rederier och varuägare som är intresserade av att operera och skapa nya affärer med den järnväg som vi nu bygger. Det här är ett första, men stort steg för att skapa förutsättningar att utveckla tågpendlarna i Stockholm Norvik hamn, säger Nicklas Ebersson, godsansvarig på Stockholms hamnar. 

Stockholm Norvik hamn ska ersätta containerterminalen i Frihamnen i Stockholm och kommer att drivas av Hutchison Ports. Roro-hamnen kommer Stockholms hamnar att driva i egen regi. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Inlandståg utökar godstransporterna med ellok

Vill ta sina transporter vidare ut i Sverige.

DHL tar Vasaloppet i mål

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Nyhetsbrev

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Arkiv

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.142