23948sdkhjf

Flerbostadshus kräver sin logistik

I samarbetet med andra aktörer inom sjöfarten finns tydliga synergieffekter, skriver Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks bygg.

För drygt ett år sedan invigde Lindbäcks sin nya, 40 000 kvadratmeter stora, fabriksanläggning för flerbostadshus ute på Haraholmen i Piteå. Det är det familjeägda, 95-åriga företagets största investering någonsin och en satsning som inneburit ett stort utvecklingsarbete internt i alla funktioner. Med två fabriker som ska försörjas med ett materialflöde just-in-time och transporter av moduler till våra byggen från Kiruna i norr till Malmö i söder har vi på logistiksidan minst sagt haft lite att bita i.

Det genomgående temat för satsningen har varit hållbarhet. Hur kan vi skapa en ännu säkrare arbetsmiljö? Hur kan vi utveckla den miljömässiga och ekonomiska hållbarheten i våra transporter och materialflöden? Hur gör vi för att kunna rekrytera fler kvinnor?

En helt ny fabrik gav oss möjlighet att öka säkerheten på arbetsplatsen. Med en helautomatisk robot som lastar modulerna från vår produktionslina till lagret och vidare till lastbil, två eldrivna tåg som levererar och fördelar material, och maskiner som minskar tunga lyft, har vi lyckats förbättra säkerheten och inomhusmiljön.

Vi har sedan tidigare valt att köra våra lastbilstransporter med det fossilfria bränslet HVO. Men med den strategiskt väl valda placeringen av vår nya fabrik vid Piteå hamn har vi under hösten testat att transportera modulerna med fartyg ner till Malmö med gott resultat. Nu lastar vi moduler för ett nytt projekt och tanken är att fortsätta använda fartyg då vi ser vinster såväl i miljö som ekonomi. I samarbetet med andra aktörer inom sjöfarten finns tydliga synergieffekter.

Genom att låta våra medarbetare, män och kvinnor i olika åldrar, berätta hur de tycker det är att arbeta på Lindbäcks har vi lyckats rekrytera fler kvinnor. Målet är 50/50 och på logistiksidan är vi nu uppe i 30/70, vilket är bra och har gett god effekt i effektivitet och trivsel. Men än har vi en bit kvar.

Vi bygger industriellt för att vi tror att det är framtidens byggmetod för att skapa bostäder som fler har råd att bo i. I dag kan vi leverera cirka 2 000 lägenheter per år med siktet inställt på 2 500 år 2021.

Vi ser ljust på framtiden.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk önskar Transportnet!

Redaktionen tar helg, men vi ses på tisdag med ett rykande färskt nyhetsbrev!

Bra år hittills för Gävle hamn

Nytt rekord i lagrat gods och många nya förfrågningar.

Hamnarbeten kan tidigareläggas i Luleå

Leax Faluns medarbetare bemannar åt Orkla

Postnord: Viruset har givit ändrade köpvanor

Även om näthandeln har ökat de senaste veckorna minskar den totala konsumtionen. Dock är det fler som nu vill ha sina varor levererade hem.

Viktig info om kör- och vilotider

Från och med onsdag nästa vecka slutar de tillfälliga reglerna om kör- och vilotider gälla, meddelar Transportstyrelsen. 

Nyhetsbrev

Två nya biogasbilar till DHL

Arkiv

Catena växer i Jönköping

Klassisk färjelinje stängs

Kräftgången för Stena line fortsätter. Nu ser sig rederiet nödsakat att stänga linjen Trelleborg–Sassnitz permanent.

Jula startar drive in-hämtning

Linjen Helsingborg-Helsingör fortsatt öppen

Regeringen vidtar åtgärder för att lätta exportrestriktioner

Den svenska regeringen arbetar på flera olika nivåer för att få den inre marknaden i EU att börja fungera igen och släppa fram livsnödvändig skyddsutrustning.

Castellum köper fastighet

Castellum köper logistikfastighet i Nyhamnen i Malmö, där Aldos åkeri är en av de större hyresgästerna.

Instabox får in färska pengar

Instabox har lockat nya investerare och kan nu bygga ut sina skåp för paketeleveranser.

Nu utvecklas Sörreds logistikpark

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Einride visar ny teknik för fjärrstyrning

Haldexfabriken flyttas under andra kvartalet

Produktionen i Haldex fabrik i Heidelberg, Tyskland, kommer att flyttas och fabriken läggs ned.

Stena line varslar ännu fler

Stena line har stora svårigheter. Häromdagen permitterades 501 personer, nu varslas ytterligare 150 medarbetare.

Wibax växer i Skelleftehamn

Nu stärks lagrings- och logistikkapaciteten i regionen.

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Ny verkstad för Mercedes-lastbilar

Veho bil öppnar fullserviceanläggning i Gävle.

Jobb & Karriär
Han blir vice vd på Sandahlsbolagen

Stor logistiketablering i Norvik

Logistikföretaget Euroglobe startar terminalverksamhet i Stockholm Norvik hamn.

Helikopterbas blir kvar i Kristianstad

Jobb & Karriär
Einride-profil rekryteras till Handels

Aditroaffären nu i hamn

Nyheten som var ett aprilskämt

23 procent fler konkurser i mars

Jobb & Karriär
Hon är ny Castellum-chef

12 logistikjobb försvinner i Tumba

Colliers tror på prispressade hyror

TTB erbjuder nya skivbromsar

170 får sluta på Toyota i Mjölby

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Jetpak avstår utdelning till aktieägarna

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkap...

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens...

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.141