23948sdkhjf

Flerbostadshus kräver sin logistik

I samarbetet med andra aktörer inom sjöfarten finns tydliga synergieffekter, skriver Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks bygg.

För drygt ett år sedan invigde Lindbäcks sin nya, 40 000 kvadratmeter stora, fabriksanläggning för flerbostadshus ute på Haraholmen i Piteå. Det är det familjeägda, 95-åriga företagets största investering någonsin och en satsning som inneburit ett stort utvecklingsarbete internt i alla funktioner. Med två fabriker som ska försörjas med ett materialflöde just-in-time och transporter av moduler till våra byggen från Kiruna i norr till Malmö i söder har vi på logistiksidan minst sagt haft lite att bita i.

Det genomgående temat för satsningen har varit hållbarhet. Hur kan vi skapa en ännu säkrare arbetsmiljö? Hur kan vi utveckla den miljömässiga och ekonomiska hållbarheten i våra transporter och materialflöden? Hur gör vi för att kunna rekrytera fler kvinnor?

En helt ny fabrik gav oss möjlighet att öka säkerheten på arbetsplatsen. Med en helautomatisk robot som lastar modulerna från vår produktionslina till lagret och vidare till lastbil, två eldrivna tåg som levererar och fördelar material, och maskiner som minskar tunga lyft, har vi lyckats förbättra säkerheten och inomhusmiljön.

Vi har sedan tidigare valt att köra våra lastbilstransporter med det fossilfria bränslet HVO. Men med den strategiskt väl valda placeringen av vår nya fabrik vid Piteå hamn har vi under hösten testat att transportera modulerna med fartyg ner till Malmö med gott resultat. Nu lastar vi moduler för ett nytt projekt och tanken är att fortsätta använda fartyg då vi ser vinster såväl i miljö som ekonomi. I samarbetet med andra aktörer inom sjöfarten finns tydliga synergieffekter.

Genom att låta våra medarbetare, män och kvinnor i olika åldrar, berätta hur de tycker det är att arbeta på Lindbäcks har vi lyckats rekrytera fler kvinnor. Målet är 50/50 och på logistiksidan är vi nu uppe i 30/70, vilket är bra och har gett god effekt i effektivitet och trivsel. Men än har vi en bit kvar.

Vi bygger industriellt för att vi tror att det är framtidens byggmetod för att skapa bostäder som fler har råd att bo i. I dag kan vi leverera cirka 2 000 lägenheter per år med siktet inställt på 2 500 år 2021.

Vi ser ljust på framtiden.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sverige drog ner Frejas resultat

Efter nya uppköpet – når en halv miljard i omsättning

Scandinavian shipping and logistics förvärvar svensk speditör.

Tunga profiler klara för Logistik och transport i Göteborg

Majoritetsägaren säljer Logent

Jobb & Karriär
Hon blir finance manager på Intereast

Får uppdraget att förbättra de ekonomiska rutinerna.

SAS utvecklar elektriskt flyg

Nyhetsbrev

APM digitaliserar tågtrafiken

Sätter upp avläsningsbågar vid terminalen.

Arkiv

Dachser tar Air and sea logistics till Sverige

Jobb & Karriär
Selector logistik har ny vd

Kommer senast från Procurator.

Stockholm testar femaxlat för schaktmassor

Lånar in en Volvolastbil från Finland för att minska transporterna.

Best köper norsk budfirma

Satsar vidare för att bli Nordens ledare inom snabba transporter.

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.247