23948sdkhjf

Flerbostadshus kräver sin logistik

I samarbetet med andra aktörer inom sjöfarten finns tydliga synergieffekter, skriver Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks bygg.

För drygt ett år sedan invigde Lindbäcks sin nya, 40 000 kvadratmeter stora, fabriksanläggning för flerbostadshus ute på Haraholmen i Piteå. Det är det familjeägda, 95-åriga företagets största investering någonsin och en satsning som inneburit ett stort utvecklingsarbete internt i alla funktioner. Med två fabriker som ska försörjas med ett materialflöde just-in-time och transporter av moduler till våra byggen från Kiruna i norr till Malmö i söder har vi på logistiksidan minst sagt haft lite att bita i.

Det genomgående temat för satsningen har varit hållbarhet. Hur kan vi skapa en ännu säkrare arbetsmiljö? Hur kan vi utveckla den miljömässiga och ekonomiska hållbarheten i våra transporter och materialflöden? Hur gör vi för att kunna rekrytera fler kvinnor?

En helt ny fabrik gav oss möjlighet att öka säkerheten på arbetsplatsen. Med en helautomatisk robot som lastar modulerna från vår produktionslina till lagret och vidare till lastbil, två eldrivna tåg som levererar och fördelar material, och maskiner som minskar tunga lyft, har vi lyckats förbättra säkerheten och inomhusmiljön.

Vi har sedan tidigare valt att köra våra lastbilstransporter med det fossilfria bränslet HVO. Men med den strategiskt väl valda placeringen av vår nya fabrik vid Piteå hamn har vi under hösten testat att transportera modulerna med fartyg ner till Malmö med gott resultat. Nu lastar vi moduler för ett nytt projekt och tanken är att fortsätta använda fartyg då vi ser vinster såväl i miljö som ekonomi. I samarbetet med andra aktörer inom sjöfarten finns tydliga synergieffekter.

Genom att låta våra medarbetare, män och kvinnor i olika åldrar, berätta hur de tycker det är att arbeta på Lindbäcks har vi lyckats rekrytera fler kvinnor. Målet är 50/50 och på logistiksidan är vi nu uppe i 30/70, vilket är bra och har gett god effekt i effektivitet och trivsel. Men än har vi en bit kvar.

Vi bygger industriellt för att vi tror att det är framtidens byggmetod för att skapa bostäder som fler har råd att bo i. I dag kan vi leverera cirka 2 000 lägenheter per år med siktet inställt på 2 500 år 2021.

Vi ser ljust på framtiden.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

Nyhetsbrev

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Arkiv

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Tung konferens på Logistik och Transport

"Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program."

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.156