23948sdkhjf

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

När Jula Logistics summerar sina nya satsningar ett år efter att affärsområdet logistik blev ett eget bolag, är det mycket som är på gång. Det nya bolaget är frukten av att man köpte tågterminalen Dryport Skaraborg utanför Falköping och nu arbetar man hårt för att utveckla logistikaffären genom att bjuda in andra att följa med på tåget. 

Ett projekt är Julas nya Europapendel.  

– Europapendeln ger oss helt nya förutsättningar, den öppnar upp för att få tågtransporter direkt till Falköping för både Jula, Volvo och många andra kunder i regionen. Med den här lösningen blir Jula Logistics och Marjarp än tydligare en central hub för Västsveriges godsflöden, säger Jula Logistics vd Lennart Karlsson i ett pressmeddelande. 

Pendeln kommer låta tågtrafik gå direkt från logistiknavet i Duisburg till Falköping i ett samarbete med speditörsföretaget Samskip. 

– Potentialen för den nya Europapendeln är minst lika stor som för containerpendeln som går mellan Göteborg och Falköping. Detta är med andra ord också en milstolpe i utvecklingen av Jula Logistics. 

Bolaget rapporterar också att man skrivit sitt första byggkontrakt för logistikområdet. Och partnern heter Postnord. 

 – Kontraktet innebär att vi kommer att bygga en yta om totalt 10 000 kvadratmeter, varav cirka 2 500 kvadratmeter kommer att vara en logistikbyggnad med lager och kontor. Det känns mycket bra att vår första kund är Postnord, som verkligen förstärker hela logistikområdet. Det ger stora möjligheter för kommande etableringar som har behov av Postnords lösningar och tjänster, säger Lennart Karlsson. 

Han nämner också gärna Volvo Cars, en verklig storkund, som kommer att använda sig av Jula Logistics containerpendel för export av motorer, en affär på mer än 1 000 containrar per år. Med den här expansionen har Jula Logistics nu börjat bygga två nya tågspår  Marjarp i Falköping, tillsammans med 40 000 kvadratmeter rangeryta. 

– Vi har med den snabba expansionen redan utmaningar med att tillgodose mer kunder. Därför behöver vi nu snabbt öka vår kapacitet, säger Lennart Karlsson. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125