23948sdkhjf

Dachser fortsätter att öka 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nettointäkterna uppgick till 5,5 miljarder euro under 2018.

Dachser fortsätter att visa fina siffror när man nu presenterar siffrorna för 2018. Man ökar på flera fronter. Nettointäkterna gick upp med 5,5 miljarder euro, motsvarande 5,5 procent, antalet försändelser gick upp till 83,7 miljoner, en ökning med 2,5 procent, och tonnaget steg till 41,3 miljoner ton, en ökning med tre procent. Personalstyrkan ökade med 1 500 personer och uppgår nu till 30 600. 

I sitt pressmeddelande med årsbokslutet pekar Dachser ut konjunkturen som den stora faktorn för tillväxten. Samtidigt gav det också en tydlig bild av var begränsningarna på marknaden finns, nämligen i bristen på yrkesförare och agenter, flaskhalsar vid säsongstoppar, brist på lastkapacitet och osäkerhet kring dieselförbud, samt Brexit och den ovissa framtiden för de globala handelsrelationerna. 

– 2018 blev det tydligt att logistiken måste fokusera på att hantera knappa resurser. Mot denna bakgrund är det viktigt att arbeta målmedvetet med tillväxten och hantera den så att vi upprätthåller en sund balans mellan kvalitet, processer och kostnader. Enbart en hållbar tillväxt kommer att gynna våra medarbetare och kunder, säger Bernhard Simon, CEO för Dachser SE. 

Affärsområdet Road logistics, som omfattar transport och lagring av industrivaror i European logistics och livsmedel i Food logistics, står för stabil tillväxt. Däremot var det tuffare för Air and sea logistics där valutakurseffekter, sjunkande fraktpriser och volymminskning på rutten Kina–Europa gjorde att nettointäkterna stagnerade. Minskningen av antalet försändelser balanserades dock av en tonnagetillväxt framför allt inom sjöfrakt. 

– Till 2020 har vi som mål att ersätta alla isolerade lösningar med vårt transportledningssystem Othello, som vi utvecklat internt. Under 2018 avslutade vi utrullningen av systemet i Kina, vilket var en viktig milstolpe i det här projektet. Nyckeln till en hållbar tillväxt inom sjö- och flygfrakt ligger i att bemästra och hantera komplexa gränssnitt och den djupa integrationen av våra logistiksystem. Som vi har sett när det gäller den europeiska vägtransporten kommer våra investeringar i integration och standardisering att löna sig här också, kommenterar Bernhard Simon. 

Under 2018 redovisar Dachser investeringar på 126 miljoner euro i logistikanläggningar, it-system och teknisk utrustning. Inför 2019 har man öronmärkt 234 miljoner euro för samma ändamål. Man har också fokus på utbildning, något som tidigare visat sig framgångsrikt, enligt företaget. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

Nyhetsbrev

SLP växer i Småland

Arkiv

Instängda ålar räddades i hamnen

Inzile anställer ett helt arbetslag

Startar egen forsknings- och utvecklingsavdelning.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

250 varslas på Martin & Serveras lager

Veckans konkurser

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Swedavias fraktchef tror på flygfrakten

Beijer levererar byggmaterial fossilfritt

Nätapoteket växer rejält och flyttar till nytt lager

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.141