23948sdkhjf

EU:s mobilitetspaket gick igenom

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Europeiska transportfacket är nöjda med överenskommelsen.

Många hade trott att det skulle ta ännu längre tid att komma till en överenskommelse om EU:s nya mobilitetspaket. Men nu har man baxat dem en bra bit på vägen i och med torsdagens omröstning i parlamentet. Och de första kommentarerna var övervägande positiva. 

Socialdemokraterna var mycket nöjda och kallade beslutet för en historisk seger för de socialdemokratiskt lagda förslagen om kör- och vilotider, utstationeringsregler och cabotage. 

– Nu får vi lika lön för lika arbete på samma plats även i transportsektorn. Det är en fantastisk seger för alla so jobbar inom transportsektorn, sa Marita Ulvskog (S) i sin första kommentar. 

Frank Moreels är president för ETF, de europeiska transportfacken. Han sade att organisationen var nöjd med utfallet, även om de skulle ha föredragit starkare skrivningar. 

– Vi kommer att följa implementeringen av reglerna och kontrollerna noga. Utfallet från dagens omröstning följer våra riktlinjer och ett steg framåt för tydligare och bättre regler i branschen. I slutändan visade parlamentet att de bryr sig om förare och människor i Europa. Det här är en framgång för ETF:s fair transport-kampanj, sade han. 

När det gäller cabotagekörningar kommer ett fordon nu kunna ta körningar i annat land under tre dagar, sedan måste det återvända till hemlandet i minst 60 timmar, innan det får komma tillbaka för fortsatt körning. Lastbilschauffören måste återvända till hemlandet minst var fjärde vecka. För utstationering gäller att chaufförer ska få samma ersättning som inhemska förare, om inte färden börjar och slutar i hemlandet. Dessutom kommer de nya, smarta färdskrivarna att behöva installeras. 

Även Transportföretagen var positiva till resultatet i Europaparlamentet.  

– Vi ser på det stora hela positivt på dagens omröstning som möjliggör ökad hållbarhet och sund konkurrens. De av Europaparlamentet antagna reglerna bidrar till att marknaden harmoniseras genom delvis enklare och mer lättkontrollerbara regler – detta bidrar till sund konkurrens. Den smarta färdskrivaren version II kommer att bidra till bättre kontroller, säger Maria Lindh näringspolitisk expert, EU-rätt och transporter hos Transportföretagen. 

Samtidigt varnar man för flera problem som kan skapas med de nya reglerna. Dels kan de leda till att fyllnadsgraden i Europas lastfordon minskar. Eftermonteringskostnaden för de nya färdskrivarna kan också bli en tyngande kostnad för åkerierna. Och vem ska bekosta nya, säkrare uppställningsplatser? 

Maria Lindh framhåller också att det till stor del är en fråga om att kontrollera efterlevnaden. 

– Det behövs fler vägkontroller i Sverige. Det är ett stort problem att antalet kontrollanter är för få. Detta är inte hållbart vare sig ur trafiksäkerhetssynpunkt eller ur konkurrenshänseende. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

Nyhetsbrev

SLP växer i Småland

Arkiv

Instängda ålar räddades i hamnen

Inzile anställer ett helt arbetslag

Startar egen forsknings- och utvecklingsavdelning.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

250 varslas på Martin & Serveras lager

Veckans konkurser

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Swedavias fraktchef tror på flygfrakten

Beijer levererar byggmaterial fossilfritt

Nätapoteket växer rejält och flyttar till nytt lager

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.158