23948sdkhjf

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har undersökt vilka vägar som kan öppnas för 34-metersekipage.

Trafikverket har på regeringens uppdrag undersökt möjligheterna att trafikera våra vägar med längre lastbilar. I dag ligger maxlängden på 25,25 meter, även om det pågår en del försökverksamhet med längre ekipage. 

Trafikverkets rapport visar dock att delar av vägnätet skulle gå att öppna för lastbilar på upp till 34,5 meters längd.  

Läs också: Flygplatser ska ersättas för flygskatten

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande. 

Trafikverket har identifierat 450 mil sammanhängande transportstråk, från Malmö till Haparanda, som utan några större åtgärder skulle kunna öppnas för de långa lastbilarna. Men man konstaterar att man på sikt skulle behöva göra vissa anpassningar, exempelvis av rastplatser och genomfarter i tätorter. För 150 miljoner kronor skulle det här vägnätet kunna öppna 2025. Och det skulle ge betydande miljövinster. 

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen. 

Vad betyder då de långa ekipagen för trafiksäkerheten? Ganska lite, visar Trafikverkets arbete. Mindre antal lastbilar kan bidra till minskad krockrisk i trafiken som helhet, samtidigt som den extra längden ökar riskerna vid omkörningar. I första läget betyder det dock mindre, eftersom den stora delen av det vägnät som skulle öppnas 2025 består av mötesseparerade vägar. 

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson. 

Om man blickar ännu längre framåt går vägnätet nästan att fördubbla, enligt Trafikverket. 

– För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson. 

Transportföretagen är nöjda med Trafikverkets arbete och tycker att Trafikverket varit lyhörda för fördelarna med längre lastbilar. De ser fram emot vidare utredning av vägnätet. 

– Transportföretagen medverkar gärna. Vi tycker att den danska modellen är värd att pröva i Sverige, där de för 25,25 meter prövar varje sträcka för sig efter att ansökan inkommit, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen. 

FAKTA 

34,50-meters lastbilsekipage 

Trafikverket har identifierat 900 mil väg som kan upplåtas för längre fordon i ett första skede. Men alla de 900 milen består inte av sammanhängande sträckor. Trafikverkets förslag till vilket vägnät som är lämpligt att upplåta för längre lastbilar är därför de sträckor som bildar sammanhängande transportstråk och de omfattar totalt cirka 450 mil.  

  • E4, E6, E18 (Karlstad-Stockholm-Kapellskär)  
  • E16 (Borlänge -Gävle)  
  • E20 
  • E22 
  • Väg 23 (Hässleholm-Växjö) 
  • Väg 25 (Ljungby-Växjö) 
  • Väg 40 (Göteborg-Jönköping-Nässjö) 
  • Väg 44 (Trollhättan-Uddevalla) 
  • Väg 73 
  • Väg 56 
  • Väg 70 (Västerås-Sala – Borlänge) 
  • Väg 75 (Södra länken) 

De flesta av dessa sträckor skulle kunna upplåtas inom ett år enligt Trafikverket. Undantagen är sträckorna väg 23 (Hässleholm-Växjö) och E22 (Karlskrona-Norrköping) som beräknas kunna öppnas för trafik år 2023 respektive år 2025. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toyota lanserar solenergi

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

Nyhetsbrev

”Behåll dispenserna för BK4”

Arkiv
3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Köpings hamn bygger ut

Lidl Halmstad blir första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar redan nästa år.

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

Transportören köper Jönköpingsåkeri

”Vårt mål är att bygga ett större fjärrnät.”

Jobb & Karriär
Plockar logistikchef från Ikea

Har haft ledande befattningar i Australien och Nederländerna.

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.159