23948sdkhjf

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har undersökt vilka vägar som kan öppnas för 34-metersekipage.

Trafikverket har på regeringens uppdrag undersökt möjligheterna att trafikera våra vägar med längre lastbilar. I dag ligger maxlängden på 25,25 meter, även om det pågår en del försökverksamhet med längre ekipage. 

Trafikverkets rapport visar dock att delar av vägnätet skulle gå att öppna för lastbilar på upp till 34,5 meters längd.  

Läs också: Transport organiserar gig-bud

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande. 

Trafikverket har identifierat 450 mil sammanhängande transportstråk, från Malmö till Haparanda, som utan några större åtgärder skulle kunna öppnas för de långa lastbilarna. Men man konstaterar att man på sikt skulle behöva göra vissa anpassningar, exempelvis av rastplatser och genomfarter i tätorter. För 150 miljoner kronor skulle det här vägnätet kunna öppna 2025. Och det skulle ge betydande miljövinster. 

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen. 

Vad betyder då de långa ekipagen för trafiksäkerheten? Ganska lite, visar Trafikverkets arbete. Mindre antal lastbilar kan bidra till minskad krockrisk i trafiken som helhet, samtidigt som den extra längden ökar riskerna vid omkörningar. I första läget betyder det dock mindre, eftersom den stora delen av det vägnät som skulle öppnas 2025 består av mötesseparerade vägar. 

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson. 

Om man blickar ännu längre framåt går vägnätet nästan att fördubbla, enligt Trafikverket. 

– För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson. 

Transportföretagen är nöjda med Trafikverkets arbete och tycker att Trafikverket varit lyhörda för fördelarna med längre lastbilar. De ser fram emot vidare utredning av vägnätet. 

– Transportföretagen medverkar gärna. Vi tycker att den danska modellen är värd att pröva i Sverige, där de för 25,25 meter prövar varje sträcka för sig efter att ansökan inkommit, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen. 

FAKTA 

34,50-meters lastbilsekipage 

Trafikverket har identifierat 900 mil väg som kan upplåtas för längre fordon i ett första skede. Men alla de 900 milen består inte av sammanhängande sträckor. Trafikverkets förslag till vilket vägnät som är lämpligt att upplåta för längre lastbilar är därför de sträckor som bildar sammanhängande transportstråk och de omfattar totalt cirka 450 mil.  

  • E4, E6, E18 (Karlstad-Stockholm-Kapellskär)  
  • E16 (Borlänge -Gävle)  
  • E20 
  • E22 
  • Väg 23 (Hässleholm-Växjö) 
  • Väg 25 (Ljungby-Växjö) 
  • Väg 40 (Göteborg-Jönköping-Nässjö) 
  • Väg 44 (Trollhättan-Uddevalla) 
  • Väg 73 
  • Väg 56 
  • Väg 70 (Västerås-Sala – Borlänge) 
  • Väg 75 (Södra länken) 

De flesta av dessa sträckor skulle kunna upplåtas inom ett år enligt Trafikverket. Undantagen är sträckorna väg 23 (Hässleholm-Växjö) och E22 (Karlskrona-Norrköping) som beräknas kunna öppnas för trafik år 2023 respektive år 2025. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Catena satsar stort i Järna

Catena köper strategisk fastighet söder om Stockholm för att kunna möta storstadens logistikbehov.

Transport organiserar gig-bud

”Om vi har ett system där det går att utnyttja människor på det här sättet, då menar jag att vi har ett systemfel.”

1

Nytt samarbete för insjöfarten

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

Bring bygger ut sin paketutlämning

Satsar på e-handeln och tar ett jättesteg mot full täckning av Norden.

Nyhetsbrev

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Arkiv

Populära sopbilen blir eldriven

På väg mot farledsfördjupning i Göteborg

Volvo visar upp ellastbilar i USA

Börjar snart rulla hos samarbetspartner i Kalifornien.

Jobb & Karriär
Svenska Ingram får ny managing director

Ansluter från Atea i april.

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

Derome samordnar byggtransporter

Stark trend på transportutbildningarna

Fler sökande och fler tjejer när Tya sammanställer årets gymnasieutbildningar.

Fortsatt förlust för Green cargo

Jobb & Karriär
Malin Schäfer lämnar Knapp

Här är hennes nya toppuppdrag.

De bygger Nordens största solcellsanläggning på ett tak

”Trots att skatten på solenergi idag bestraffar stora solcellsanläggningar så kan vi inte skjuta stora och viktiga klimatinvesteringar på framtiden.”

Jobb & Karriär
Kliver av som vd för Märsta förenade

Lämnar över efter åtta års utveckling.

Stororder av elektrifierad lastbil

Krönika: Logistiken i det nya decenniet

Best Transports vd Niklas Knight har listat vilka trender som tog fart under det förra decenniet och spår vad som kommer att prägla transport- och logistikbranschen under det kommande årtiondet.

Nu kontrolleras arbetsmiljön i e-handeln

Arbetsmiljöverket går vidare efter höstens inspektioner.

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

Godstrafiken ökade över bron

Jobb & Karriär
Widrikssons bygger upp Göteborgsteamet

Rekryterar ny affärschef med lokalt kundansvar.

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Sänd till en kollega

0.135