23948sdkhjf

Här är den svenska utmanaren för lätta, eldrivna lastbilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Elektriska arbetsfordon (EUV) är en nischmarknad inom fordonsindustrin som väntas växa starkt de kommande åren. Inziles första fordon, en eldrivven lätt lastbil, ska vara redo för leverans under andra kvartalet 2019.

Läs också: Inzile godkänt för ramavtal

Förbränningsmotorer genererar mer än två tredjedelar av kväveoxidutsläppen i de flesta större städer och nästan hälften av de totala växthusgasutsläppen. En stor del kommer från transporter och i takt med den växande e-handeln ökar leveranserna i städerna – och därmed utsläppen. 

– Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av våra kundgrupper. Den andra är kommuner och parkförvaltningar, förklarar Ragnar Åhgren, Inziles vd och huvudägare.

Med sin eldrivna lätta lastbil PRO4 har Inzile utvecklat en ny kategori fossilfria fordon för stadsmiljöer, med modulär design som anpassas efter kundens behov. Fordonets chassi kan ha öppet flak, skåp eller stängd trailer vilket ger PRO4 en lastkapacitet på 1000 kg.

I sitt minsta utförande är PRO4 liten nog för att användas i parker och grönområden. PRO4 ger då kraftigt ökad säkerhet, ergonomi och kapacitet jämfört med de fordon av golfbilsstorlek som många kommuner använder idag. PRO4 har en maximal räckvidd på upp till 240 km och en maxhastighet på 50 km/h vilket är fullt tillräckligt i städer. där en högre hastighet ej är tillåten. 

Läs också: Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Utvecklingen av Inzile PRO4 har skett på Göteborgskontoret där de främsta ingenjörerna inom fordonsindustrin finns, samt på huvudkontoret i Västervik där produktionen sker. En första serie produceras under det andra kvartalet 2019 och är till största del redan förbeställd. Avsikten är att från och med andra halvåret 2019 börja producera i större skala. 

– Tidsandan, opinionen, nya konsumentbeteenden och politiska beslut kring miljözoner stärker vår affärsidé och intresset har varit fantastiskt. Nu är det dags att öka takten och gå in i produktion, säger Ragnar Åhgren.

Mer om: Inzile
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wibax Malmöterminal är klar – täcker nu hela Sverige 

Strategiskt läge för södra Sverige och import från kontinenten.

Lyckad digitalisering i Göteborgs energihamn

De kör 90 ton från skogen till terminalen

Sveaskog och Volvo Lastvagnar har fått tillstånd att testa extra tunga laster.

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Inlandståg utökar godstransporterna med ellok

Vill ta sina transporter vidare ut i Sverige.

Nyhetsbrev

DHL tar Vasaloppet i mål

Arkiv

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.286