23948sdkhjf

Sjöfarten överlämnade sin klimatplan

Svensk sjöfart, Skärgårdsredarna och Sveriges hamnar har överlämnat sin färdplan för fossilfri konkurrenskraft till regeringen.

Dokumentet Sjöfartsnäringens färdplan för fossilfri konkurrenskraft har överlämnats till miljöminister Isabella Lövin (MP), näringsminister Ibrahim Baylan (S) och partiledaren Annie Lööf (C). Färdplanen har tagits fram av Svensk sjöfart, Skärgårdsredarna och Sveriges hamnar i arbetet inom ramen för Fossilfritt Sverige. 

 – Sjöfarten har en viktig roll att fylla i ett fossilfritt transportsystem. Vi behöver nu både incitament för att flytta över godstransporter på sjön och för att sjöfarten ska ställa om till fossilfria bränslen, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i ett pressmeddelande. 

Svensk sjöfart har haft klimat- och miljöfrågorna på agendan redan tidigare. 2015 inrättade man en nollvision för skadliga utsläpp och den svenska sjöfarten är i dag världsledande när det gäller att tänka miljö. 

– Sjöfartens färdplan för fossilfri konkurrenskraft är ett viktigt verktyg för att visa på fortsatta utmaningar och lösningar. Exempelvis är hindren i första hand inte tekniska, utan handlar snarare om tillgång på fossilfria bränslen, finansiella instrument som möjliggör investeringar i ny teknik och en effektiv användning av skatter och avgifter. Bland annat ser vi att en CO2-fond är en möjlig pusselbit för att uppnå fossilfri sjöfart, säger Rikard Engström, vd på Svensk sjöfart. 

Christine Hanefalk är branschchef för Sverige hamnar. Hon framhåller att sjöfarten sjöfarten ofta lyfts fram som ett miljövänligt transportalternativ och att regeringen också har satt upp ett mål om överflyttning av gods till sjö och järnväg. 

– Målet om fossilfria transporter kommer att kräva gemensamma insatser från många aktörer och det gäller även på sjöfartens område. Tillgänglighet till infrastruktur för alternativa drivmedel i hamnar, elanslutning vid kaj och miljödifferentierade hamnavgifter är exempel på områden där många hamnar driver ett aktivt och allt viktigare arbete, säger hon. 

Och Svante Aselsson är nöjd med hur näringslivet tagit sig an klimatfrågorna i arbetet med Fossilfritt Sverige. 

– Vi ser nu en förändring av spelplanen, där näringslivets branscher nu ligger före och driver på politikerna på vägen mot fossilfrihet. Färdplanerna för fossilfri konkurrenskraft beskriver hur branscherna kan ställa om men också vilka krav de ställer på resten av samhället för att färdplanerna ska bli verklighet, säger Svante Axelsson. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125