23948sdkhjf

De löser bilverkstädernas logistik

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Service är ett tufft pussel att lösa, både för både för bilföretagen och kunderna. Den insikten har Tidler gjort till sin affärsidé. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

– Jag var hemma efter flera år utomlands och skulle besiktiga pappas bil. Bilen gick igenom besiktningen, men jag tyckte inte att kundresan kändes helt tidsenlig med tanke på att man kan beställa allt från den färdiga matkassen till byggvarorna hem till dörren. I takt med att bransch efter bransch genomgått en digital transformation har konsumenternas beteende och kravbild ändrats radikalt, berättar Isac Odqvist Goldman, vd och en av Tidlers grundare.

Läs också: Årets logistiklösning prisas i november

Där och då, 2015, startade Isac Odqvist Goldman tillsammans med kompanjonen och barndomsvännen Gerard Brodin företaget Tidler, med affärsidén att tillhandahålla mobilitetstjänster för kundernas bilar.

– Vi blev kontaktade av olika aktörer i branschen för att hjälpa dem höja sin kundnöjdhet genom vår hämta-lämna-service. De som hittade oss tidigt förstod precis som vi att för enklare serviceärenden har kunden inte behovet av en personlig fysisk kontakt varför resan till och från verkstaden, väntetiden, lånebil och eventuell taxiresa var något som kunden hellre slapp.

– I det fall arbetet som utförs på bilen behöver diskuteras tycker kunden att det fungerar bra att diskutera det med sin mekaniker eller personliga servicetekniker över telefon när bilen står på verkstaden.

I dag sköter Tidler den interna billogistiken åt flera bilföretag, och det är alltifrån transport av deras bilar till däckverkstaden till att frakta dem mellan de olika bilanläggningarna.

– Genom våra olika internlogistiklösningar minskar antalet lagerdagar för anläggningarna.

Många bilanläggningar är i dag dessutom trångbodda, vilket ökat deras behov av att effektivisera såväl den interna hanteringen av bilar som kundernas bilar.

Läs också: Ica har tillträtt sin nya fastighet

– Många bilanläggningar är i dag både placerade geografiskt långt från kunderna och underdimensionerade. De flesta kunderna vill komma samtidigt vissa klockslag vilket skapar köer och ojämn beläggning, något som vi kan hjälpa till med då vi kommer till kunden och därmed kan hämta bilarna under hela dagen, förklarar Isac Odqvist Goldman.

I november sjösatte Tidler en första satsning mot privatkunder. På Tidlers hemsida kan bilägare numera boka hjulskifte och kontrollbesiktning, där hämtning och lämning av bilen ingår. Lanseringen gjordes i samtliga tio städer där Tidler i dag är verksamma.

– Med tidler.se vill vi långsiktigt skapa en plats dit konsumenter kan komma för att få hjälp med alla typer av verkstadsbesök för bilen. Vi tycker att man som kund endast ska behöva ange en tid och plats där du vill få bilen hämtad och lämnad. Sedan är det upp till Tidler och våra partners att lösa kundens problem på bästa sätt.

Med en kund som bilauktionshuset KVD Bil är Tidler nu även med och jobbar med själva bilaffären med tjänsten Hämta hemma.

– KVD har drivit en kampanj under november i Stockholm och Göteborg där de valt att erbjuda Tidlers hämta hemma-tjänst till sina kunder.

Eftersom Tidlers verksamhet kretsar kring kunden så blir förarna en mycket central punkt i vår verksamhet, antyder Isac Odqvist Goldman.

– Våra förare är bland det viktigaste vi har varför vi lägger oerhört stor kraft på rekrytering, utbildning och fortbildning. Alla förare är anställda av Tidler för att säkerställa kundnöjdhet och servicenivå i alla städer vi finns. Det är även viktigt för kundens trygghet. Vi vet alltid vem som kör varje bil och vi säkerställer att vi har förare med rätt utbildningsnivå för respektive uppdrag.

FAKTA Tidler

  • Huvudkontor i Stockholm. Finns i tio städer – Storstockholm (från Södertälje i söder till Norrtälje i norr), Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro och Eskilstuna, Helsingborg, Halmstad och Lund (fler städer tillkommer).
  • Utför just nu 200-300 körningar i veckan.
  • Bolaget har tre huvudsakliga affärsområden:
  • Konsument: Tidler.se där konsumenter kan boka verkstadstjänster med hämtning och lämning inkluderat.
  • Fleet: Mobilitetstjänster för företag med egen vagnpark.
  • Partners: Mobiliterstjänster som Tidlers partners erbjuder sina kunder.
Mer om: logistik | Tidler
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Intervju
HELGLÄSNING: Här läggs Sveriges största pussel

God planering krävs för att genomföra ett 13 år långt byggprojekt i Stockholms historiska hjärta, med vatten på två sidor och tusentals bilar, bussar, cyklister och människor strax utanför byggstängslet. Möt några av människorna bakom det enorma logistikpusslet Slussen.

Logicenters installerar solceller i Danmark

Julas centrallager bidrar till rekordförsäljning

Debatt
"Stödåtgärder krävs – NU"

Förlängt kontantstöd krävs omgående om företagen ska klara sig ur krisen, menar Transportföretagen.

Netrail utrustar Södras timmervagnar

Bockasjö hyr ut till Samsung

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Logistikchef på Arla ger sig av

Arkiv

Jobb & Karriär
Ny vd på Bohusfrakt

Westan får stororder av Sveaskog

Ska sköta Sveaskogs virkestransporter i tre år. "En av de större affärerna i vår drygt tioåriga historia".

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Jobb & Karriär
Han blir försäljningschef på Scania

Green cargo kör åt Holmen

När Holmen behöver extra godstransporter ställer Green cargo om.

Plus

Så ser DSV:s samarbete med Clas Ohlson ut

Clas Ohlson och DSV har ingått ett treårigt samarbete kring klimatsmarta transporter mellan lagret i Insjön och butikerna i Norge. Transportnet ställde några frågor till divisionschef Christian Gerdtsson.

Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods

Betydligt mer godskapacitet och eget spa för chaufförer på nya vikingbåten.

YIT bygger stort logistikcenter i Vasa

Postnord blir fossilfria i delar av Stockholm

Ikano hyr ut till Mathem

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

SLP växer i Småland

Instängda ålar räddades i hamnen

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

Veckans konkurser

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.22