23948sdkhjf

De öppnar för miljölastbilspremie

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikanalys har analyserat hur man ska kunna främja utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp.

På regeringens uppdrag har Trafikanalys gått igenom olika möjligheter för att skynda på introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp av växthusgaser. I sin rapport skriver man att 97 procent av de 84 000 tunga lastbilarna i Sverige är dieseldrivna och att bara 1,4 procent särskilt är producerade för alternativa drivmedel. Med en nyregistrering på 8 000 tunga lastbilar om året, tror Trafikanalys att omställningen till en fossilfri flotta kommer att gå långsammare än för personbilar och bussar. 

Nu föreslår alltså Trafikanalys att man inför en miljölastbilspremie för de som köper fabriksnya lastbilar med en totalvikt över 16 ton, förutsatt att fordonen drivs med el, gas eller etanol. Premien skulle täcka 40 procent av merkostnaden för fordonet, i en jämförelse med motsvarande diesellastbil. För små och medelstora företag föreslår man att premien till en början läggs på 60 och 50 procent. 

För att de här lastbilarna ska stanna i Sverige bör premien villkoras med att fordonet ska vara kvar i fordonsregistret i fem år. 

Trafikanalys bedömer att premien redan tidigt kommer att omfatta många gasfordon, men att antalet ellastbilar med tiden kan växa ganska snabbt. Enligt myndighetens förslag kan miljölastbilspremien införas 2020 och i så fall kräva cirka 60 miljoner första året. 

Det finns andra åtgärder som kunde vara mer effektiva, men svåra att genomföra. Trafikanalys ger exempel som drivmedelsbeskattning, som inte är lämplig när man vänder sig mot just lastbilar, en koldioxiddifferentierad kilometerskatt, som hindras av europeisk lagstiftning, och höjd skatt på lastbilar med sämre kimategenskaper, som man bedömer är svår att införa på marknadsmässiga grunder. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.151