23948sdkhjf

De öppnar för miljölastbilspremie

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikanalys har analyserat hur man ska kunna främja utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp.

På regeringens uppdrag har Trafikanalys gått igenom olika möjligheter för att skynda på introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp av växthusgaser. I sin rapport skriver man att 97 procent av de 84 000 tunga lastbilarna i Sverige är dieseldrivna och att bara 1,4 procent särskilt är producerade för alternativa drivmedel. Med en nyregistrering på 8 000 tunga lastbilar om året, tror Trafikanalys att omställningen till en fossilfri flotta kommer att gå långsammare än för personbilar och bussar. 

Nu föreslår alltså Trafikanalys att man inför en miljölastbilspremie för de som köper fabriksnya lastbilar med en totalvikt över 16 ton, förutsatt att fordonen drivs med el, gas eller etanol. Premien skulle täcka 40 procent av merkostnaden för fordonet, i en jämförelse med motsvarande diesellastbil. För små och medelstora företag föreslår man att premien till en början läggs på 60 och 50 procent. 

För att de här lastbilarna ska stanna i Sverige bör premien villkoras med att fordonet ska vara kvar i fordonsregistret i fem år. 

Trafikanalys bedömer att premien redan tidigt kommer att omfatta många gasfordon, men att antalet ellastbilar med tiden kan växa ganska snabbt. Enligt myndighetens förslag kan miljölastbilspremien införas 2020 och i så fall kräva cirka 60 miljoner första året. 

Det finns andra åtgärder som kunde vara mer effektiva, men svåra att genomföra. Trafikanalys ger exempel som drivmedelsbeskattning, som inte är lämplig när man vänder sig mot just lastbilar, en koldioxiddifferentierad kilometerskatt, som hindras av europeisk lagstiftning, och höjd skatt på lastbilar med sämre kimategenskaper, som man bedömer är svår att införa på marknadsmässiga grunder. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utveckling för Norrköpings hamn

Jobb & Karriär
Lämnar Catena för konkurrenten

Blir affärsområdesansvarig för industri och logistik.

Dollarstore stänger centrallagret i Jämtland 

Postnord expanderar sin 3d-printing

– Tekniken kan effektivisera hela leverantörskedjan, säger Tomas Lundström, head of 3d på Postnord Strålfors.

Jobb & Karriär
Intern rekrytering till SSL:s vd-post

Scandinavian shipping and logistics lyfter upp sin marknadsansvarige.

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Nyhetsbrev

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Arkiv

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.125