23948sdkhjf

Nu bryter hamnkonflikten ut på allvar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sveriges hamnar slog till med utvidgad lockout och facket svarar med strejker.

Efter att medlarna lagt ett andra bud, som Sveriges hamnar accepterat men Hamnarbetarförbundet förkastat, gick arbetsgivarparten ut med ett utökat lockoutvarsel, med lockout för Hamnarbetarförbundets medlemmar på lediga dagar och en blockad mot övertidsarbete och inhyrning för övertidsarbete fram till och med juli. 

I klartext innebär det att hamnarbetare som går på schema förlorar inkomst under alla dagar de inte är schemalagda, och att behovsanställda, en stor andel av hamnarbetarna, förlorar sin inkomst helt. 

Läs också: Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

– Trots alla strejker som Hamnarbetarförbundet riktat mot oss är vi fortfarande beredda att ingå ett kollektivavtal. Däremot är vi inte beredda att låta Hamnarbetarförbundet bryta upp den svenska modellen. Vi kommer inte ge Hamnarbetarförbundet möjlighet att tillskansa sina medlemmar andra villkor än de som gäller för alla andra hamnarbetare, sa Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Det tog några dagar innan Hamnarbetarförbundet svarade på varslet. Då gjorde man det med ett eget varsel om total arbetsnedläggelse för alla sina medlemmar. Enligt förbundsstyrelseledamoten Erik Helgesson ger Sveriges hamnar dem inte något val. 

– Lockouten innebär att den som är schemalagd mellan måndag och fredag förväntas arbeta då, men ändå får en lönesänkning med två sjundedelar, för att de får löneavdrag för lördag och söndag. För vissa scheman med långa arbetsdagar blir det en halvering av lönen, sade han vid en presskonferens. 

Han avvisade också talet om att förbundet vill bryta upp praxisen på svensk arbetsmarknad. 

– På svensk arbetsmarknad finns det ett stort antal branscher som har andrahandsavtal, med likalydande eller i vissa fall olika innehåll. Det är normalt, det är lagligt. Och det vore, i situationen vi befinner oss i, den bästa lösningen för branschen just nu. 

Erik Helgesson säger att Hamnarbetarförbundet välkomnar ett rent andrahandsavtal. I själva verket är det medlarna och arbetsgivarna som vill skriva bort rätten till lokala förhandlingar med tillägget: ”Rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet”, menar han. 

Detta är enligt Hamnarbetarförbundet att frångå praxis på den svenska arbetsmarknaden och skulle kunna räknas som en inskränkning av förenings- och förhandlingsrätten, något som inget fackförbund skulle acceptera. 

– Vi välkomnar alla typer av direkta debatter med arbetsgivarsidan, för att kunna slå hål på de här påståendena. 

Hamnarbetarförbundets strejkvarsel betyder att mellan 1 000 och 1 300 personer tas ut i strejk den 6 mars, något som berör ett 20-tal hamnar och terminaler i landet. 

Till SVT svarar Sveriges hamnar genom Joakim Ärlund 

– Hela ansvaret för den här konflikten ligger på Hamnarbetarförbundet. Det är de som har startat och de är de som har eskalerat den, säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef. Vi har gett dem allt de har velat ha utom möjligheten att förhandla om egna villkor. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Karlstad airport byter vd

Hon efterträder Hans Wennerholm, som går i pension.

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Volvo siktar på eldriven regionaltrafik

Volvo presenterar eldrivna konceptlastbilar för anläggningstransporter och regionala transporter.

Intervju
Vätgasdrift på gång för godset

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Prologis bygger nytt på spekulation

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Nyhetsbrev

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Arkiv

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.166