23948sdkhjf

Nu bryter hamnkonflikten ut på allvar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sveriges hamnar slog till med utvidgad lockout och facket svarar med strejker.

Efter att medlarna lagt ett andra bud, som Sveriges hamnar accepterat men Hamnarbetarförbundet förkastat, gick arbetsgivarparten ut med ett utökat lockoutvarsel, med lockout för Hamnarbetarförbundets medlemmar på lediga dagar och en blockad mot övertidsarbete och inhyrning för övertidsarbete fram till och med juli. 

I klartext innebär det att hamnarbetare som går på schema förlorar inkomst under alla dagar de inte är schemalagda, och att behovsanställda, en stor andel av hamnarbetarna, förlorar sin inkomst helt. 

Läs också: Ett av världens största fartyg besökte Göteborg

– Trots alla strejker som Hamnarbetarförbundet riktat mot oss är vi fortfarande beredda att ingå ett kollektivavtal. Däremot är vi inte beredda att låta Hamnarbetarförbundet bryta upp den svenska modellen. Vi kommer inte ge Hamnarbetarförbundet möjlighet att tillskansa sina medlemmar andra villkor än de som gäller för alla andra hamnarbetare, sa Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Det tog några dagar innan Hamnarbetarförbundet svarade på varslet. Då gjorde man det med ett eget varsel om total arbetsnedläggelse för alla sina medlemmar. Enligt förbundsstyrelseledamoten Erik Helgesson ger Sveriges hamnar dem inte något val. 

– Lockouten innebär att den som är schemalagd mellan måndag och fredag förväntas arbeta då, men ändå får en lönesänkning med två sjundedelar, för att de får löneavdrag för lördag och söndag. För vissa scheman med långa arbetsdagar blir det en halvering av lönen, sade han vid en presskonferens. 

Han avvisade också talet om att förbundet vill bryta upp praxisen på svensk arbetsmarknad. 

– På svensk arbetsmarknad finns det ett stort antal branscher som har andrahandsavtal, med likalydande eller i vissa fall olika innehåll. Det är normalt, det är lagligt. Och det vore, i situationen vi befinner oss i, den bästa lösningen för branschen just nu. 

Erik Helgesson säger att Hamnarbetarförbundet välkomnar ett rent andrahandsavtal. I själva verket är det medlarna och arbetsgivarna som vill skriva bort rätten till lokala förhandlingar med tillägget: ”Rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet”, menar han. 

Detta är enligt Hamnarbetarförbundet att frångå praxis på den svenska arbetsmarknaden och skulle kunna räknas som en inskränkning av förenings- och förhandlingsrätten, något som inget fackförbund skulle acceptera. 

– Vi välkomnar alla typer av direkta debatter med arbetsgivarsidan, för att kunna slå hål på de här påståendena. 

Hamnarbetarförbundets strejkvarsel betyder att mellan 1 000 och 1 300 personer tas ut i strejk den 6 mars, något som berör ett 20-tal hamnar och terminaler i landet. 

Till SVT svarar Sveriges hamnar genom Joakim Ärlund 

– Hela ansvaret för den här konflikten ligger på Hamnarbetarförbundet. Det är de som har startat och de är de som har eskalerat den, säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef. Vi har gett dem allt de har velat ha utom möjligheten att förhandla om egna villkor. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Intervju
HELGLÄSNING: Här läggs Sveriges största pussel

God planering krävs för att genomföra ett 13 år långt byggprojekt i Stockholms historiska hjärta, med vatten på två sidor och tusentals bilar, bussar, cyklister och människor strax utanför byggstängslet. Möt några av människorna bakom det enorma logistikpusslet Slussen.

Logicenters installerar solceller i Danmark

Julas centrallager bidrar till rekordförsäljning

Debatt
"Stödåtgärder krävs – NU"

Förlängt kontantstöd krävs omgående om företagen ska klara sig ur krisen, menar Transportföretagen.

Netrail utrustar Södras timmervagnar

Bockasjö hyr ut till Samsung

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Logistikchef på Arla ger sig av

Arkiv

Jobb & Karriär
Ny vd på Bohusfrakt

Westan får stororder av Sveaskog

Ska sköta Sveaskogs virkestransporter i tre år. "En av de större affärerna i vår drygt tioåriga historia".

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Jobb & Karriär
Han blir försäljningschef på Scania

Green cargo kör åt Holmen

När Holmen behöver extra godstransporter ställer Green cargo om.

Plus

Så ser DSV:s samarbete med Clas Ohlson ut

Clas Ohlson och DSV har ingått ett treårigt samarbete kring klimatsmarta transporter mellan lagret i Insjön och butikerna i Norge. Transportnet ställde några frågor till divisionschef Christian Gerdtsson.

Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods

Betydligt mer godskapacitet och eget spa för chaufförer på nya vikingbåten.

YIT bygger stort logistikcenter i Vasa

Postnord blir fossilfria i delar av Stockholm

Ikano hyr ut till Mathem

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

SLP växer i Småland

Instängda ålar räddades i hamnen

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

Veckans konkurser

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.11