23948sdkhjf

Nu bryter hamnkonflikten ut på allvar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sveriges hamnar slog till med utvidgad lockout och facket svarar med strejker.

Efter att medlarna lagt ett andra bud, som Sveriges hamnar accepterat men Hamnarbetarförbundet förkastat, gick arbetsgivarparten ut med ett utökat lockoutvarsel, med lockout för Hamnarbetarförbundets medlemmar på lediga dagar och en blockad mot övertidsarbete och inhyrning för övertidsarbete fram till och med juli. 

I klartext innebär det att hamnarbetare som går på schema förlorar inkomst under alla dagar de inte är schemalagda, och att behovsanställda, en stor andel av hamnarbetarna, förlorar sin inkomst helt. 

Läs också: H&M testar biobränsle med Maersk

– Trots alla strejker som Hamnarbetarförbundet riktat mot oss är vi fortfarande beredda att ingå ett kollektivavtal. Däremot är vi inte beredda att låta Hamnarbetarförbundet bryta upp den svenska modellen. Vi kommer inte ge Hamnarbetarförbundet möjlighet att tillskansa sina medlemmar andra villkor än de som gäller för alla andra hamnarbetare, sa Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Det tog några dagar innan Hamnarbetarförbundet svarade på varslet. Då gjorde man det med ett eget varsel om total arbetsnedläggelse för alla sina medlemmar. Enligt förbundsstyrelseledamoten Erik Helgesson ger Sveriges hamnar dem inte något val. 

– Lockouten innebär att den som är schemalagd mellan måndag och fredag förväntas arbeta då, men ändå får en lönesänkning med två sjundedelar, för att de får löneavdrag för lördag och söndag. För vissa scheman med långa arbetsdagar blir det en halvering av lönen, sade han vid en presskonferens. 

Han avvisade också talet om att förbundet vill bryta upp praxisen på svensk arbetsmarknad. 

– På svensk arbetsmarknad finns det ett stort antal branscher som har andrahandsavtal, med likalydande eller i vissa fall olika innehåll. Det är normalt, det är lagligt. Och det vore, i situationen vi befinner oss i, den bästa lösningen för branschen just nu. 

Erik Helgesson säger att Hamnarbetarförbundet välkomnar ett rent andrahandsavtal. I själva verket är det medlarna och arbetsgivarna som vill skriva bort rätten till lokala förhandlingar med tillägget: ”Rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet”, menar han. 

Detta är enligt Hamnarbetarförbundet att frångå praxis på den svenska arbetsmarknaden och skulle kunna räknas som en inskränkning av förenings- och förhandlingsrätten, något som inget fackförbund skulle acceptera. 

– Vi välkomnar alla typer av direkta debatter med arbetsgivarsidan, för att kunna slå hål på de här påståendena. 

Hamnarbetarförbundets strejkvarsel betyder att mellan 1 000 och 1 300 personer tas ut i strejk den 6 mars, något som berör ett 20-tal hamnar och terminaler i landet. 

Till SVT svarar Sveriges hamnar genom Joakim Ärlund 

– Hela ansvaret för den här konflikten ligger på Hamnarbetarförbundet. Det är de som har startat och de är de som har eskalerat den, säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef. Vi har gett dem allt de har velat ha utom möjligheten att förhandla om egna villkor. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toyota lanserar solenergi

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

”Behåll dispenserna för BK4”

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv
3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Köpings hamn bygger ut

Lidl Halmstad blir första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar redan nästa år.

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

Transportören köper Jönköpingsåkeri

”Vårt mål är att bygga ett större fjärrnät.”

Jobb & Karriär
Plockar logistikchef från Ikea

Har haft ledande befattningar i Australien och Nederländerna.

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.17