23948sdkhjf

Tågoperatörernas önskelista till det nya departementet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Så ska järnvägen kunna bidra till regeringens klimatmål.

I ett uttalande konstaterar Tågoperatörerna att regeringsförklaringen och januariavtalets 73-punktslista innehåller en rad intressanta ingångar till framtidens transportpolitik, utöver det fokus man lagt på klimatet och en grön skatteväxling. Här finns en överenskommelse om nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, ett miljöstyrande ramverk, nationellt biljettsystem för kollektivtrafik, förenkling av utlandsresande och en satsning på ökad punktlighet i tågtrafiken. 

Sedan beskriver Tågoperatörerna vad som måste göras för att järnvägen ska kunna bidra till regeringens mål. Det handlar mycket om att sätta igång planerade arbeten snabbt, så att välbehövliga åtgärder inte drar ut på tiden för mycket. Men också om att avvakta med ERTMS och ta rygg på Tyskland i det arbetet, för att kunna få ett smidigt införande senare. 

Här är hela listan, direkt från Tågoperatörerna: 

”1. Punktligheten måste bli bättre 

Just järnvägens punktlighet har nyligen åter hamnat i fokus. Efter att ha legat på en relativt stabil nivå de senaste åren föll punktligheten förra året till 87,8 procent. Det innebär en försämring mot 2017 med 2,5 procentenheter av punktligheten mätt som ”fem minuter efter ankomsttiden enligt tidtabellen”. Samtidigt ökar tågresandet och är nu populärare än någonsin. Dock har vi begränsad kapacitet och den besvärande underhållsskulden lägger hinder i vägen. Branschen behöver samverka på flera områden för att förbättra punktligheten och underhållsarbetet. Trafikverket måste i samverkan med branschen göra en kraftinsats för att vi ska närma oss målet om 95 procents punktlighet 2020. 

  1. Mer godstransporter på järnväg

För att andelen godstransporter på järnväg faktiskt ska öka måste en kraftig ökning ske av intermodal tågtrafik och kombitrafik. Ett paket av stora och små åtgärder behövs. Det krävs en nationell strategi för terminalstruktur och tillgänglighet, konkretisering kring industriklusters behov, placering och faciliteter i synk med EU:s krav på transportinfrastruktur (TEN-T-kraven). Ett måste är konkretisering av standarder på terminaler utmed stomnätet och åtgärdande av alla brister snarast. Vidare krävs åtgärdande av konkreta kapacitetsbrister utmed huvudstråken samt åtgärdande av bristande anslutningar till terminaler och hamnar. Vi rekommenderar att redan aviserad lyftpeng införs för att ge incitament för transportupplägg som flyttar transporter från väg till järnväg. Listan på lönsamma kortsiktiga åtgärder kan göras lång. 

  1. Nya stambanor – bygg nu

Bygg ut nya stambanor för 320 km/h på tio år med separat finansiering – här kan gröna obligationer komma till nytta – samt inkludera Stockholm – Oslo enligt förslag från ”Stockholm – Oslo 2.55”. 

  1. Nationella planen – öka satsningar i närtid

Den beslutade Nationella planen för upprustning av existerande system är alltför baktung. Tidigarelägg satsningar på underhåll och längre och tyngre tåg samt dubbelspår Hallsberg söderut. Inkludera föreslagna kraftfulla satsningar på Inlandsbanan och Ostkustbanan för basindustrin – som fortsätter att vara basen för ett framtidssäkrat Sverige. Den nationella godsstrategins ambitiösa målbild kräver tidigareläggande av strategiska projekt. 

  1. Internationell järnvägstrafik

Analysera förutsättningarna för nattåg från Stockholm till kontinenten, det vill säga vad behövs i form av regelverk, tåg och utrustning. Förutsätter satsning på höghastighetståg Stockholm – Malmö så att svenska Europaresenärer kan vara i Hamburg på fem timmar efter det att Fehmarn-bält-förbindelsen öppnats 2028. 

  1. ERTMS

Efter Riksrevisionens kritiska granskning av Trafikverkets införande av ERTMS i Sverige har flertalet av partiernas ledamöter i Trafikutskottet föreslagit att utrullningen borde pausas eller skjutas upp. Tågoperatörernas rekommendation för Sverige är att ta rygg på Tyskland, när de bestämmer sig för att satsa, och utreda lämpliga former för finansiering av installation av ombordutrustning samt skälig kompensation för risker och störningar i trafiken under införandetiden. 

  1. Tysta godsvagnar

EU ställer krav på tystare godsvagnar. Utred snarast lämpliga former för stöd till ombyggnation av godsvagnars bromssystem samt till utveckling av nya lösningar. 

  1. Miljöstyrande system

Styrmedlet miljökompensation var ett vallöfte från 2014 som infördes 2017. Stödet kompenserar för ökande banavgifter och sträcker sig i nuvarande tappning till 2019. 73-punksöverenskommelsen innehåller att ett ”miljöstyrande system” ska utredas. Transportsektorn behöver tydliga och långsiktiga förutsättningar och miljökompensationen bör därför förlängas tills vidare redan från och med 2020. Redan nu står klart att stödet måste höjas för att svara upp mot de stigande banavgifterna samt måste skapa tydligare incitament för överflyttning av konkurrensutsatta segment inom godstransportsystemet. Vi noterar att banavgifterna i Danmark närapå reduceras till noll genom det kompensationssystem som tillämpats i över 10 år. Formerna för miljöstyrande system bör utredas omgående. 

  1. Överflyttning kräver starkare incitament

När skatter och avgifter höjs måste riskanalysen utgå från stärkande av Sveriges position som exportnation och vidmakthållen skattebas. Vi bör inte i onödan ta på oss tvångströja i form av kostnadsdrivande regleringar och ökande avgifter – vi har redan långa avstånd till de marknader där våra export- och importprodukter köps och säljs. Forskningen visar dock att riskerna och effekterna av utsläppen av växthusgaser kan vara större än man tidigare antagit. I Tyskland har nyligen den tyska motsvarigheten till Naturvårdsverket rekommenderat att värdet ett kilo CO2 ska ligga på knappt 0,18 Euro och ska indexeras uppåt löpande. Värdet är nästan dubbelt så högt som det värde som fastslagits av svenska myndigheter på 1,14 kr/kg CO2. Samtidigt visar forskningen att värdet kan ligga mellan 10 öre och 10 kr per kg eller mer. Sverige borde liksom Tyskland ta ledningen i frågan om värdering av utsläpp av växthusgaser. Även skadeeffekten av utsläpp av mikropartiklar av plast och gummi från däck och vägar har hittills fått en styvmoderlig behandling av svenska myndigheter. Relevanta värderingar är det som lägger grunden för de styrmedel som behövs för att ge incitament för överflyttning av passagerare och gods till mer klimatsmarta transporter.  

  1. Sektorsansvar

Återinför sektorsansvaret hos Trafikverket. Frånvaron av ”sektorsansvar” som föll bort för några år sedan i samband med att Banverket gick upp i Trafikverket upplever vi - i brist på politisk styrning – som en hämmande faktor för utveckling inifrån branschen.” 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han blir ordförande i Svenskt flyg

Tidigare vd för flygbolaget Bra.

Logicenters bygger 400 000 kvadratmeter

Expanderar i högre takt än någonsin.

Lastbilar inblandade i 19 procent av dödsolyckorna

Wallenius och Svenska Orient linien i gemensam jättesatsning

Nytt rederi inriktar sig på skogsindustrin i Sverige och Finland.

Hargs hamn får nyckelroll efter Alfrida

Hamnens läge perfekt när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i Upplandsskogarna ska begränsas.

Jobb & Karriär
Verksamhetsansvarig på Jönköping airport

Blir Vanja Nilssons efterträdare.

Nyhetsbrev

Stora miljövinster för Forsea

Arkiv

Jobb & Karriär
Maserfrakts vd avgår

Vill sluta i förtid.

GDL vann Bergendahls upphandling

DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

”Porten till Skandinavien” blir DSV:s största logistikhub i norra Europa.

Jobb & Karriär
Nygammal supply chain manager till Autoliv

Rivstart för godstransportstrategin

GN Transport bygger för utökad kapacitet

2

Postnord vinner kampen om kundernas förtroende

Rankas i topp av logistikbolagen när Sustainable brand index presenterar årets siffror.

Malmö och Halmstads hamnar får nya anlöp från kontinenten

Containerships lägger till Sverige på två nya europeiska slingor.

Extra regeringspengar till godstransporter i stan

Jobb & Karriär
Han tar över klubban i Stockholms hamnar

Centerpartist blir styrelseordförande.

Neste och BP samarbetar för svenskt bioflyg

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Jobb & Karriär
Vehcos nya finansdirektör

Nya ägarna ger resurser till expansion. 

Åkeriföretagen växlar upp Fair transport

Nu ska Fair transport gå att använda på riktigt för upphandlare av transporttjänster.

En extra slant i vårändringsbudgeten

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Se alla Företagens egna nyheter

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.122