23948sdkhjf

VW och Ford i global allians för transportfordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen AG och Ford Motor Company presenterar de första formella avtalen i en bred allians som positionerar företagen för att öka konkurrenskraften och ge ökad service till kunder i en tid då branschen genomgår snabba förändringar, heter det i ett pressmeddelande

Volkswagen-koncernens vd, Herbert Diess och Fords vd, Jim Hackett bekräftar att företagen har för avsikt att utveckla transportbilar och pickup-bilar i mellanstorleksklassen för globala marknader med start redan 2022. Alliansen kommer att leverera storskalighet och effektivitet och göra det möjligt för båda företagen att dela investeringar i fordonsarkitektur som ger mervärde i kapacitet och teknologier.

Företagen räknar med att samarbetet kring pickup- och transportbilar kommer att ge förbättrade årliga resultat före skatt från år 2023.

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Volkswagen och Ford har dessutom undertecknat en avsiktsförklaring för att undersöka samarbete om elbilar, självkörande fordon och mobilitetstjänster, och har redan börjat utforska möjligheter. Båda företagen säger sig också vara öppna för att överväga ytterligare fordonsprogram i framtiden. Teamen fortsätter att arbeta igenom detaljerna under de närmaste månaderna.

– Med tiden kommer denna allians att skapa värde för båda företagen och tillgodose våra kunders och samhällets behov. Alliansen kommer att driva effektiviteten och stärka kompetensen hos båda företagen och dessutom ge möjlighet att samarbeta för att utforma nästa era av mobilitet, sade Hackett.

– Volkswagen och Ford kommer att dra nytta av gemensamma resurser, innovationsmöjligheter och kompletterande marknadspositioner för att ge ännu bättre service till miljontals kunder runt om i världen. Samtidigt kommer alliansen bli en hörnsten för att förbättra konkurrenskraften, tillade Diess.

Alliansen, som inte innebär korsägande mellan de två företagen, styrs av en gemensam kommitté som kommer att ledas av Hackett och Diess, med deltagande av ledande befattningshavare från båda företagen.

Ford och Volkswagen har båda stark verksamhet inom pickup- och transportbilar runt om i världen, med populära varumärken som Ford Transit-familjen och Ranger, samt Volkswagen Transporter, Caddy och Amarok.

Företagens sammantagna volymer för lätta transportbilar uppgick 2018 till cirka 1,2 miljoner enheter globalt, vilket kan utgöra branschens största samarbete sett till volym och omfattning.

Efterfrågan på både pickup-bilar i mellanstorleksklassen och transportbilar förväntas växa globalt de närmaste fem åren. Alliansen kommer att göra det möjligt för företagen att dela utvecklingskostnader, dra nytta av tillverkningskapacitet, öka fordonskapacitet och konkurrenskraft och leverera kostnadseffektivitet, samtidigt som varumärkenas karaktär bibehålls.

Inom ramen för alliansen kommer Ford att konstruera och bygga pickup-bilar i mellanstorleksklassen för båda företagen, med planerad marknadsintroduktion redan 2022, samt för båda parter konstruera och bygga större transportbilar för europeiska kunder. Volkswagen har för avsikt att utveckla och bygga en ”city van”.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146