23948sdkhjf

Hogias vinstmarginal för hög

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

IT-företaget Hogia gör ”all time high” för tredje året i rad – snabbast växer transportdelen.

Omsättningen för Hogia ökade 2018 till 605 miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto blev 36 miljoner kronor. Antalet medarbetare ökade för tionde året i rad, under förra året med 25 personer, och är nu uppe i 675. Men vinstmarginalen på sex procent är för stor tycker Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och vd.

Vår målsättning är att lönsamheten ska ligga på drygt fyra procent, vilket vi har nått tolv år i rad. Vi strävar inte efter att maximera vår vinst utan investerar i stället 200 miljoner kronor om året i utveckling av våra programvaror. En investering som är helt självfinansierad, säger Bert-Inge Hogsved.

Det verksamhetsområde som växte snabbast 2018 var system för transportsektorn. Den delen svarar i dag för 30 procent av Hogia-gruppens totala intäkter. Allra snabbast växte försäljningen till färjerederier.

– Det är vår mest internationella verksamhet. I dag har vi faktiskt rederikunder i samtliga världsdelar, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogia investerar även 160 miljoner kronor i en ny kontorsbyggnad med 200 arbetsplatser i Stenungsund. Den kommer att invigas under hösten 2019. 

Under de senaste 28 åren har vi inte haft ett enda förlustår. Vi har en synnerligen solid ekonomisk situation som gör att vi kan fortsätta att satsa långsiktigt. Vi fortsätter att investera, både i förädling av befintliga produkter och lanseringar av nya molnbaserade produkter. Vi fortsätter att bygga kompetens och räknar med att framöver kunna öka vår personalstyrka med 25 personer per år, säger Bert-Inge Hogsved.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14