23948sdkhjf

Västlänken tar tåget

Trafikverket lämnade ett järnvägsspår för bygglogistiken till Västlänken. Nu levererar Green cargo stålspont motsvarande 370 lastbilar för Hercules grundläggning.

Göteborgs hett omdebatterade projekt Västlänken skapar en tunnel för pendel- och regiontåg under centrala Göteborg. För att lösa logistiken så smidigt som möjligt har Trafikverket lämnat ett järnvägsspår när man stängde Gamla Norra, något som utnyttjas i bygget av deletapp Centralen. 

När nu Hercules grundläggning köpt in över 8 000 ton stålspont, passade det bra att leverera dem med tåg in till centrala Göteborg i ett avtal med Green cargo. Större delen av sponten går med tåg. 

– Tack vare de klimatsmarta järnvägstransporterna reducerar vi inte bara CO2-utsläpp och trafik, utan möjliggör också säkrare och tryggare vägar. Klimatsmart för miljön och bästa access till projektet gjorde att vårt val av transportsätt föll på järnvägen, säger Oscar Winter, inköpschef på Hercules, i ett pressmeddelande. Bolaget är en del av NCC, som är huvudentreprenör för projektet. 

För Green cargo är uppdraget ett komplext samarbetesprojekt. 

– Vår partner DB Schenker Multimodal solutions i Malmö står för ståltransporterna till Sverige från Frankrike, Luxemburg och Tyskland. I Sverige tar Green cargo över för vidare transporter upp till Göteborg och in till tunnelbygget. Vår personal har gjort ett fantastiskt jobb med att planera den operativa delen av projektet med transporter mellan Sävenäs, Göteborg centralstation och gamla Göteborg Norra med partners och Trafikverket, säger Nicole Denuit, säljare på Green cargo. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094