23948sdkhjf

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

2018 blev ett mörkt år för trafiksäkerheten.

Läs också: Södra viker 20 miljoner till hållbara transporter

– Vi ser en stor ökning av antalet dödsfall, förklarade Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelvenstam på den pressträff som inledde årets Transportforum.

2017 dog 253 människor i trafiken, för 2018 är den preliminära siffran 325.

– Det är en bra bit bort från etappmålet på 220 som tidigare har antagits.

Enligt Jonas Bjelvenstam är ökningen anmärkningsvärd och han anser att fokus nu måste läggas på både hastighet, nykterhet och regelefterlevnad.

Läs också: Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

  Allt går inte att bygga bort, vi måste kunna kräva ett lite bättre beteende på vägarna, det gäller både privatbilister och yrkestrafiken.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ser också med oro på utvecklingen och efterlyser åtgärder både på kort och på lång sikt.

– Det behövs om vi ska kunna bryta utvecklingen och nå målet högst 220 dödade 2020, sade hon på samma pressträff.

Hon ser infrastrukturen som en viktig del men även hon betonade  det personliga ansvaret.

Läs också: Samarbete ger effektivare ballasttransporter

– Om alla höll hastigheten skulle vi spara 100 liv – 55 procent av alla trafikanter kör för fort och de tunga lastbilarna är sämst,  70 procent håller inte hastigheten.

Trafikverket vill därför satsa på ökade kontroller, 200 fartkameror till ska upp fram till 2020, myndigheten kommer också att fortsätta att mittseparera cirka tio mil vägar per år.

– Vi har mötesseparerat ungefär 550 mil vägar så vi har en del kvar, säger Lena Erixon till Transportnet.

– Vi har gjort de lätta, nu blir det lite svårare, det är vägar som kräver en en större insats.

Läs också: Norrvidinge köper skånskt åkeri

Lena Erixon förklarar att det nu blivit möjligt att ta sig an de regionala vägarna med stöd av den nationella planen.

– Det blir en slags medfinansiering så att vi kan bygga om även regionala vägar, det är viktigt för att få ner mötesolyckorna.

Att bygga om och öka kontrollerna räcker dock inte, förklarar Lena Erixon.

  Vi måste själva anpassa hastigheterna och här är yrkesförarna en viktig grupp.

Läs också: Vinnaren av Postnords pris: ”Vi fick bort 82 procent av alla byggtransporter”

Det räcker inte att vända sig till åkerierna med dessa frågor förklarar Lena Erixon –  även uppköparna måste ta ansvar.

Hon vill att beställarna kräver i sina upphandlingar att hastighetsbegränsningarna ska hållas, och konstaterar att det finns tekniska lösningar för att följa upp dessa krav.

– Vi är själva en stor upphandlare och vi kommer att ställa krav på hur våra transporter ska genomföras.

Att få upp yrkesförarna på banan ska räcka långt, tror hon.

– Får vi över tillräckligt stor grupp följer övriga trafikanter efter.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södra viker 20 miljoner till hållbara transporter

”Som en av Sveriges största transportköpare har vi ett stort ansvar.”

Norrvidinge köper skånskt åkeri

Jobb & Karriär
Går från SJ till Tågoperatörerna

Ska jobba med påverkan i Sverige och på EU-nivå.

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Samarbete ger effektivare ballasttransporter

Intervju
Vinnaren av Postnords pris: ”Vi fick bort 82 procent av alla byggtransporter”

Transportnet fick en pratstund med Jan Elgstrand, vd för Servistik group, som blev vinnare av Postnord logistics award 2018.

Nyhetsbrev

Här är den svenska utmanaren för lätta, eldrivna lastbilar

Arkiv

Bygglogistiker tog hem Postnords stora logistikpris 

Specialpris delades också ut till sjukvårdslogistik på Karolinska. 

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Sjöfarten överlämnade sin klimatplan

Intervju
Så kan Sverige lära sig av Kinas hållbara transporter

På flera punkter inom hållbara transporter ligger vi långt efter Kina. Det slår Mattias Goldmann och hans medförfattare fast i en rapport.

Jobb & Karriär
Ny produktionschef i Norrköpings hamn

Har en bakgrund inom DHL och Alltransport.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Pilotprojektet i Göteborg expanderar och permanentas.

1

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Tillsammans med CMA CGM testar man att köra containerfartyg på hållbart bränsle.

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Se alla Företagens egna nyheter

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.151