23948sdkhjf

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

2018 blev ett mörkt år för trafiksäkerheten.

Läs också: Allt fler tunga fordon har överlast

– Vi ser en stor ökning av antalet dödsfall, förklarade Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelvenstam på den pressträff som inledde årets Transportforum.

2017 dog 253 människor i trafiken, för 2018 är den preliminära siffran 325.

– Det är en bra bit bort från etappmålet på 220 som tidigare har antagits.

Enligt Jonas Bjelvenstam är ökningen anmärkningsvärd och han anser att fokus nu måste läggas på både hastighet, nykterhet och regelefterlevnad.

Läs också: Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

  Allt går inte att bygga bort, vi måste kunna kräva ett lite bättre beteende på vägarna, det gäller både privatbilister och yrkestrafiken.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ser också med oro på utvecklingen och efterlyser åtgärder både på kort och på lång sikt.

– Det behövs om vi ska kunna bryta utvecklingen och nå målet högst 220 dödade 2020, sade hon på samma pressträff.

Hon ser infrastrukturen som en viktig del men även hon betonade  det personliga ansvaret.

Läs också: Vilotiderna återgår till de normala

– Om alla höll hastigheten skulle vi spara 100 liv – 55 procent av alla trafikanter kör för fort och de tunga lastbilarna är sämst,  70 procent håller inte hastigheten.

Trafikverket vill därför satsa på ökade kontroller, 200 fartkameror till ska upp fram till 2020, myndigheten kommer också att fortsätta att mittseparera cirka tio mil vägar per år.

– Vi har mötesseparerat ungefär 550 mil vägar så vi har en del kvar, säger Lena Erixon till Transportnet.

– Vi har gjort de lätta, nu blir det lite svårare, det är vägar som kräver en en större insats.

Läs också: Gävle – Sundsvall på under en timme

Lena Erixon förklarar att det nu blivit möjligt att ta sig an de regionala vägarna med stöd av den nationella planen.

– Det blir en slags medfinansiering så att vi kan bygga om även regionala vägar, det är viktigt för att få ner mötesolyckorna.

Att bygga om och öka kontrollerna räcker dock inte, förklarar Lena Erixon.

  Vi måste själva anpassa hastigheterna och här är yrkesförarna en viktig grupp.

Läs också: Studentflak stoppas i år

Det räcker inte att vända sig till åkerierna med dessa frågor förklarar Lena Erixon –  även uppköparna måste ta ansvar.

Hon vill att beställarna kräver i sina upphandlingar att hastighetsbegränsningarna ska hållas, och konstaterar att det finns tekniska lösningar för att följa upp dessa krav.

– Vi är själva en stor upphandlare och vi kommer att ställa krav på hur våra transporter ska genomföras.

Att få upp yrkesförarna på banan ska räcka långt, tror hon.

– Får vi över tillräckligt stor grupp följer övriga trafikanter efter.

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Nyhetsbrev

Tallink köper ropax-fartyg

Arkiv

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Aditro växer i Vaggeryd

Veckans konkurser

Unikt samarbete kring koldioxidlagring

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.141