23948sdkhjf

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

2018 blev ett mörkt år för trafiksäkerheten.

Läs också: Ny vd till Alltransport

– Vi ser en stor ökning av antalet dödsfall, förklarade Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelvenstam på den pressträff som inledde årets Transportforum.

2017 dog 253 människor i trafiken, för 2018 är den preliminära siffran 325.

– Det är en bra bit bort från etappmålet på 220 som tidigare har antagits.

Enligt Jonas Bjelvenstam är ökningen anmärkningsvärd och han anser att fokus nu måste läggas på både hastighet, nykterhet och regelefterlevnad.

Läs också: Schenker gör staden fossilfri

  Allt går inte att bygga bort, vi måste kunna kräva ett lite bättre beteende på vägarna, det gäller både privatbilister och yrkestrafiken.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ser också med oro på utvecklingen och efterlyser åtgärder både på kort och på lång sikt.

– Det behövs om vi ska kunna bryta utvecklingen och nå målet högst 220 dödade 2020, sade hon på samma pressträff.

Hon ser infrastrukturen som en viktig del men även hon betonade  det personliga ansvaret.

Läs också: Premiär: Första förarlösa transporten i dag

– Om alla höll hastigheten skulle vi spara 100 liv – 55 procent av alla trafikanter kör för fort och de tunga lastbilarna är sämst,  70 procent håller inte hastigheten.

Trafikverket vill därför satsa på ökade kontroller, 200 fartkameror till ska upp fram till 2020, myndigheten kommer också att fortsätta att mittseparera cirka tio mil vägar per år.

– Vi har mötesseparerat ungefär 550 mil vägar så vi har en del kvar, säger Lena Erixon till Transportnet.

– Vi har gjort de lätta, nu blir det lite svårare, det är vägar som kräver en en större insats.

Läs också: Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Lena Erixon förklarar att det nu blivit möjligt att ta sig an de regionala vägarna med stöd av den nationella planen.

– Det blir en slags medfinansiering så att vi kan bygga om även regionala vägar, det är viktigt för att få ner mötesolyckorna.

Att bygga om och öka kontrollerna räcker dock inte, förklarar Lena Erixon.

  Vi måste själva anpassa hastigheterna och här är yrkesförarna en viktig grupp.

Läs också: NCC lägger ner Loop industries

Det räcker inte att vända sig till åkerierna med dessa frågor förklarar Lena Erixon –  även uppköparna måste ta ansvar.

Hon vill att beställarna kräver i sina upphandlingar att hastighetsbegränsningarna ska hållas, och konstaterar att det finns tekniska lösningar för att följa upp dessa krav.

– Vi är själva en stor upphandlare och vi kommer att ställa krav på hur våra transporter ska genomföras.

Att få upp yrkesförarna på banan ska räcka långt, tror hon.

– Får vi över tillräckligt stor grupp följer övriga trafikanter efter.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Nyhetsbrev

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Arkiv

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

1.173