23948sdkhjf

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

När vi summerar bilåret 2018 kan vi konstatera att det blev all time high för både lätta och tunga lastbilar. Registreringarna av både lätta och tunga lastbilar ökade och nådde rekordnivåerna 56 617 respektive 6 203, säger Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.

Bilåret 2018 präglades av en ryckighet, med ett starkt första halvår och ett betydligt svagare andra halvår. Förklaringen ligger framför allt i införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus från halvårsskiftet. Många passade på att köpa och registrera så kallade Malusbilar innan 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten som Bonus-malussystemet innebär. Följdeffekten blev kraftigt minskade registreringar av både personbilar och lätta lastbilar under andra halvåret, säger Anders Norén.

Bland annat framgår av statistiken att hela 72 procent av registreringarna för lätta lastbilar gjordes under det första halvåret. Bedömningen är dock att effekten av de skärpta skatterna kommer att klinga av och att ungefär 50 000 lätta lastbilar kommer att nyregistreras under 2019. Det innebär en minskning med 11,7 procent jämfört med förra året.

Anledningen är, enligt Anders Norén, helt enkelt en avmattning i konjunkturen.

Bland de lätta lastbilarna dominerade som vanligt Volkswagen som med 16 930 nyregistreringen nästan nådde 30 procents marknadsandel. Därefter följde Ford med 8 595 nyregistreringar, Mercedes-Benz med 6 229, Renault med 6 047 och Nissan med 3 263.

Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton uppgick till 6 203, vilket precis räckte för att överträffa det tidigare rekordåret 2017. Även här ser listan ut som vanligt med Volvo och Scania i topp med cika 40 procents marknadsandel vardera.

För tredje året i rad hamnade Volvo högst upp på försäljningslistan med 2 629 nyregistreringen. Scania låg dock hack i häl med 2 479. Mercedes-Benz var klar trea med 653 bilar medan Daf hamnade snäppet före MAN på listan med 203 respektive 192 sålda fordon. Iveco hamnade med 18 nyregistreringar på sjätte plats.

Stefan Strand, ansvarig för Volvo Lastvagnar i Sverige, kan glädjas åt att företaget med en marknadsandel på 42,4 procent lyckats öka sin andel med ytterligare 2,9 procentenheter.

Jag tror framgången har flera orsaker. Dels erbjuder vi färdigspecificerade lastbilar där vi kunnat möta högkonjunkturen i branschen på ett bra sätt, inte minst i anläggningssegmentet. Sedan har vi funktioner som ger en tydlig kundnytta som våra konkurrenter inte kan erbjuda. Volvo Dynamic Steering är kanske det tydligaste exemplet, säger Stefan Strand, ansvarig för Volvo Lastvagnar i Sverige.

Han lyfter också fram att funktionerna i Volvo Dynamic Steering, ofta kallad VDS, utökas med avseende på bland annat säkerhet och möjlighet till personliga inställningar.

Trots en blygsam försäljningssiffra visar Dafs svenska representanter en påtaglig glädje och beskriver utvecklingen som en fortsatt framgångssaga i och med att försäljningen ökat med hela 18 procent.

Det är andra året i rad vi växer snabbast i Sverige och orderingången är fortsatt stark, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter.

Företagets försäljningschef Johannes Winberg ser ingen avmattning.

Vi växer organiskt varje år inom både försäljning och eftermarknad. Vi har i dag 30 verkstäder och startade under året ett jourcentrum som är öppet dygnet runt, 365 dagar om året, säger han.

Han menar också att ägandet blir både tryggt och enkelt i och med att företagets fordon är uppkopplade med Daf Connect.

Även hos Mercedes-Benz är det klackarna i taket. På transportbilssidan ökade marknadsandelen för femte året i rad, och på lastbilssidan fick man sin största order någonsin.

Försäljningen av lätta lastbilar upp till 3,5 ton slutade på 6 229, vilket är en försäljningsökning på 21,4 procent jämfört med 2017. Det ger en marknadsandel på 11,0 procent jämfört med 9,3 procent för 2017.

En viktig förklaring är en lyckad lansering av nya Sprinter och vi tar marknadsandelar i alla övriga segment, vilket visar bredden och styrkan i vårt erbjudande, säger Bengt Larsson, svensk försäljningschef för företagets transportbilar.

Ännu roligare kan det bli under innevarande år då elektrifieringen av transportbilsprogrammet inleds. Först ut är nya e-Vito, som lanseras på den svenska marknaden i mitten av året. Successivt kommer hela modellprogrammet att elektrifieras.

– Det finns ett mycket stort intresse från svenska kunder, säger Bengt Larsson.

I segmentet över 16 ton befäster företaget sin position som klart största utländska märke.

Under 2018 fick vi vår största order någonsin, då vi sålde 80 lastbilar till GDL. Endast ett fåtal av dessa bilar är levererade och vi har också flera andra stora leveranser framför oss, säger Bengt-Ove Hedborg, svensk försäljningschef för lastbilar.

Under det gångna året lanserades helt nya Actros, en viktig produkt för den svenska marknaden med bland annat digital instrumentbräda, innovativa självkörande funktioner och en bränsleförbrukning som utlovas vara sänkt med 3-5 procent.

Under 2018 har också tester av elektriska lastbilar för citydistribution startat hos ett tiotal europeiska kunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11