23948sdkhjf

Digitala marknadsplatser utmanar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det finns flera svenska digitala tjänster för transporter. Vi har talat med Mikael Funa, vd på Packbud och Staffan Svantesson, chef för Loop industries nya satsning Hauly. 

I takt med digitaliseringen skapas marknadsplatser på nätet, där transportköpare och transportörer kan hitta varandra utan mellanhänder. Med hjälp av Adnavems tjänst kan man till exempel på några minuter göra klart med en containertransport från en fabrik någonstans i Kina till sitt lager i Sverige, ett uppdrag som tidigare krävde en speditör. 

Ett företag med en helt annan nisch är Packbud, som startade redan 2013 med målet att koppla samman transportköpare med transportörer som vill komplettera med gods för att fylla lasten bättre, eller kanske hitta returlaster. 

Läs också: Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

– Vi har alla typer av transportörer, från små enskilda budfirmor till dem som tar de allra största typerna av gods, större båtar, maskiner och sånt, säger vd Mikael Funa. 

När de satte igång tittade de på kunder på Blocket och auktioner, som tidigare haft svårt att få hjälp med sitt skrymmande gods, ofta oemballerat. Det är fortfarande lite av Packbuds nisch, även om många andra sorters beställningar passerar sajten också. En vanlig dag får man in 100140 förfrågningar. 

Och flera av sajtens företag har blivit väldigt duktiga på att använda den nya teknikens möjligheter.   

– De kan ha en planerad körning som ska gå om två veckor och då har de tid på sig att maxa körningen genom att ta med mer gods och få med returlast hem. Det ger bra fyllnadsgrad och kan bli väldigt bra ekonomi också.   

Nu har Packbud byggt ett ruttoptimeringssystem, som hjälper transportörerna att hitta nytt gods som kommer in i systemet. De kan ange sina rutter och ställa in filter för exempelvis vilken typ av gods de kan ta.  

– Det här verktyget blir ryggraden i vår verksamhet framöver och det vi kommer att lägga vårt krut på, säger Mikael Funa. 

Läs också: Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Den kritiska faktorn är att få in transportörer så att man har god täckning där det finns transportbehov. Det är ett pussel och arbete som aldrig tar slut. Packbuds affärsmodell bygger annars på att de tar en provision av transportörerna vid en bokad transport, plus en fast serviceavgift av den som bokar transporten. Man går fortfarande inte med vinst, men både intjäning och omsättning ökar.  

– Vi satsar mycket på teknik- och affärsutveckling men jag tror egentligen att vi skulle behöva lägga ännu mer på de områdena. Dessutom skulle vi vilja ha möjlighet att lägga mer resurser på marknadsföring och försäljning. Vår ambition är att växa även utanför Sveriges gränser, och målet är att vara redo för det nästa år.  

Ytterligare en egen nisch har Loop industries nya initiativ Hauly. Tidigare har man skapat det uppmärksammade Loop rocks, en marknadsplats för fyllnadsmassor som annars bara skulle hamna på deponi. Via Hauly kan man i stället köpa tunga transporter för bygg och anläggning. 

– Loop industries vill förenkla det dagliga arbetet inom byggbranschen, som har ett tidsbortfall på närmare 50 procent på grund av bristande logistik i dag, säger Staffan Svantesson, chef för Hauly. 

Utvecklingen av Hauly började för 16 månader sedan. Efter sommaren 2018 lanserade man en sluten betaversion och ett par månader skulle den öppnas i Stockholmsområdet. Det var i alla fall tanken, men många beställare ville genast ha tjänsten i andra delar av landet, och så fick det bli. 

 Nu har vi nog ett sjuttiotal åkerier i systemet, det har tickat på ganska snabbt sedan vi lanserade tjänsten i slutet av oktober. 

Läs också: DHL tar Vasaloppet i mål

På marknadsplatsen lägger kunden in sin transportorder och alla anslutna åkerier kan lägga ett bud på jobbet. Sedan är det upp till beställaren att avgöra vilket bud de föredrar.

Fakta

Digitala marknadsplatser i Sverige

* Packbud – Skrymmande gods

* Hauly – Bygg och anläggning

* Adnavem – Containertransport till och från Asien

* Movingo – Flyttfirmor

* Cargospace24 – Ledigt utrymme i tunga transporter

* Kubicom – Bygg och anläggning

Medan Loop rocks i dagsläget är annonsfinansierad tar Hauly ut en kommission på fem procent för varje beställt jobb. Dessutom har man skapat ett prenumererat premiumalternativ som kallas Hauly plus, och som förenklar administrationen genom digital rapportering och låter beställarna följa sina transporter i realtid. Rapporteringen kan sedan exporteras som faktureringsunderlag.  

– När man tittar på digitaliseringsindex ligger byggbranschen absolut sist, till och med efter jakt och fiske, så här finns enorma möjligheter att effektivisera, säger Staffan Svantesson.  

Haulys system är därför kompatibelt med Byggbranschens elektroniska affärsstandard, Beast, ett branschinitiativ som ska lyfta byggadministrationen. Hauly planerar också att skapa fler tilläggstjänster, men allt gör de efter många samtal med företagen om vad de önskar sig. 

I dag går det åt mycket tid i telefon för den som inte hittar en transport. Där kan Hauly frigöra stora resurser. Man har också hittat en resurs i små företag som själva har ett par lastbilar för att täcka egna behov, men som står mycket stilla. 

 Vissa av dem har tyckt att det vore jätteintressant och vill ansluta sig som åkeri istället. Vi ser en framtid där man är både åkeri och beställare, och det gäller även de stora företagen. 

Nu har Hauly ungefär 80 procent av grundfunktionaliteten på plats och ett tiotal ordrar i veckan kommer in för förmedling. 

– Tajming är allt. Man får inte vara allt för tidig, men man ska vara lite för tidig, så att man finns där med ett färdigt system när branschen är redo. Och där kommer vi att vara, säger Staffan Svantesson.

Läs också vår stora intervju med Adnavems vd Anderas Wramsmyr: "För tjugo år sedan behövdes det en speditör."

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Inlandståg utökar godstransporterna med ellok

Vill ta sina transporter vidare ut i Sverige.

DHL tar Vasaloppet i mål

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Nyhetsbrev

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Arkiv

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.159