23948sdkhjf

Ett steg närmare geofencing

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Geofencing innebär att man bygger upp en digital geografisk zon där uppkopplade fordon kan styras. Det kan till exempel handla om att begränsa hastigheten, att bestämma om fordonet ska gå på bränsle eller el, eller se till att enbart behöriga fordon kan köras på området.

Läs också: Restauranger och storkök börjar med returbackar 

– Uppkopplade fordon kan göra transporter mer effektiva, öka trafiksäkerheten och minska klimatpåverkan, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, i ett pressmeddelande.

Trafikverket Scania, Volvokoncernen, Volvo Cars, Stockholms stad, Göteborgs stad och Veoneer samarbetar för att testa tekniken i stadsmiljö. Samarbetsprojektet kommer till en början att främst fokusera på yrkestrafiken, i Göteborg finns till exempel redan busslinjer med styrd maxfart, som dessutom går på el i vissa zoner.

För att kunna införa geofencing i större skala måste strategin dock utvecklas, konstaterar Trafikverket. Det som saknas i dag är till exempel en fungerande digital infrastruktur och ett användbart regelverk.

Tanken är därför att samarbetsparterna ska ta fram en gemensam handlingsplan.

Läs också: Velove får lokal representant i Nederländerna

– I handlingsplanen fokuserar vi på piloter och regelverk, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, i pressmeddelandet.

– Att införa geofencing i större skala är en komplex process. Men för att inte tappa fart är det viktigt att komma igång med de aktörer som redan kan och vill kvalitetssäkra sina resor med den här nya tekniken.

På att-göra-listan står nu bland annat att ta fram rutiner och föreslå  incitament för uppkopplade fordon och infrastruktur, och att genomföra pilotförsök.

De lösningar som tas fram ska dessutom helst fungera även internationellt.

Läs också: Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

– Det är viktigt för industrin att ha lösningar som även fungerar internationellt. Det blir problematiskt om varje land skapar sin standard, säger Maria Krafft.

Trafikverket uppger att fröet till samarbetet kring geofencing såddes efter terrordådet på Drottninggatan 2017 och konstaterar att tekniken på sikt kommer att kunna begränsa fordons tillgång till zoner, något som förutom att skona miljön ska kunna försvåra liknande attacker.

– Men i nuläget har geofencing mest att hämta hem när det gäller att förhindra olyckor. Om 15 procent av trafiken håller en låg, jämn hastighet påverkar det övriga flödet positivt, säger Maria Krafft.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Arkiv

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

GDL bygger nytt i Karlstad

Terminalen ska serva Coop i Värmland.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Framåt under fjolåret för Tallink

Rederiet visar ökningar både på frakt- och passagerarsidan när 2018 summeras.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13