23948sdkhjf

Ett steg närmare geofencing

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Geofencing innebär att man bygger upp en digital geografisk zon där uppkopplade fordon kan styras. Det kan till exempel handla om att begränsa hastigheten, att bestämma om fordonet ska gå på bränsle eller el, eller se till att enbart behöriga fordon kan köras på området.

Läs också: Allt fler tunga fordon har överlast

– Uppkopplade fordon kan göra transporter mer effektiva, öka trafiksäkerheten och minska klimatpåverkan, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, i ett pressmeddelande.

Trafikverket Scania, Volvokoncernen, Volvo Cars, Stockholms stad, Göteborgs stad och Veoneer samarbetar för att testa tekniken i stadsmiljö. Samarbetsprojektet kommer till en början att främst fokusera på yrkestrafiken, i Göteborg finns till exempel redan busslinjer med styrd maxfart, som dessutom går på el i vissa zoner.

För att kunna införa geofencing i större skala måste strategin dock utvecklas, konstaterar Trafikverket. Det som saknas i dag är till exempel en fungerande digital infrastruktur och ett användbart regelverk.

Tanken är därför att samarbetsparterna ska ta fram en gemensam handlingsplan.

Läs också: Gävle – Sundsvall på under en timme

– I handlingsplanen fokuserar vi på piloter och regelverk, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, i pressmeddelandet.

– Att införa geofencing i större skala är en komplex process. Men för att inte tappa fart är det viktigt att komma igång med de aktörer som redan kan och vill kvalitetssäkra sina resor med den här nya tekniken.

På att-göra-listan står nu bland annat att ta fram rutiner och föreslå  incitament för uppkopplade fordon och infrastruktur, och att genomföra pilotförsök.

De lösningar som tas fram ska dessutom helst fungera även internationellt.

Läs också: Dubbelspåret blev klart – 18 månader före plan

– Det är viktigt för industrin att ha lösningar som även fungerar internationellt. Det blir problematiskt om varje land skapar sin standard, säger Maria Krafft.

Trafikverket uppger att fröet till samarbetet kring geofencing såddes efter terrordådet på Drottninggatan 2017 och konstaterar att tekniken på sikt kommer att kunna begränsa fordons tillgång till zoner, något som förutom att skona miljön ska kunna försvåra liknande attacker.

– Men i nuläget har geofencing mest att hämta hem när det gäller att förhindra olyckor. Om 15 procent av trafiken håller en låg, jämn hastighet påverkar det övriga flödet positivt, säger Maria Krafft.

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppmodern omlastningscentral byggs i Göteborgs hamn

SOMMARLÄSNING: Gemensamt godsstråk ger många fördelar

Hållbara och effektiva godstransporter från kust till kust, är målet med Mittstråket. Nu är ett femårigt EU-projekt avslutat, men samarbetet fortsätter. Nina Loberg, samordnare för infrastruktur i Västernorrland, är involverad i den spännande utvecklingen.

Piteå får YH-utbildning inom transportledning och logistik

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Nyhetsbrev

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Arkiv

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Veckans konkurser

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.188