23948sdkhjf

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

EU:s ministerråd presenterar nu sitt förslag till nya vägtransportregler, med stramare regler som ska göra det svårare att systematiskt utnyttja cabotagereglerna, kombidirektivet och utstationeringsreglerna. När Transportarbetarförbundet nu kommenterar förslaget är man i delar nöjd, och tror att det kommer att kunna förhindra att många kringgår systemet.  

– Många av de transportupplägg som idag förekommer i Sverige och som vi ser som fusk eller åtminstone gråzon blir med det nya förslaget olagliga. Det går till exempel inte att åka över gränsen till Norge för att starta en ny cabotageperiod, det blir en karens på fem dagar innan man kan komma tillbaka, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet, i ett pressmeddelande. 

Men vi kommer att fortsätta se trötta lastbilschaufförer som bor på parkeringsplatser, enligt förbundet. 

– Här ser vi tydliga eftergifter till nationer i Östeuropa där många arbetstillfällen hänger på att jobba i länder som Sverige. Det stora problemet är att man inte tagit tag i kör- och vilotiderna. Det kommer vara tillåtet att ta förkortad veckovila i bilen och i praktiken kommer man då kunna ligga ute i tre veckor i streck. 

Eftersom det nu är Europaparlamentet som ska ta ställning till ministerrådets förslag, kommer Transportarbetareförbundet att försöka nå fram till ledamöterna där. 

– Nu sätter vi alla våra resurser på att påverka Europaparlamentet att styra upp de sociala villkoren. Först då har vi ett bra regelverk. Värt att notera för våra svenska politiker är att inget regelverk är bättre än hur väl kontrollen av efterlevnaden utförs. Tyvärr är den kontrollen i dag mycket begränsad och behöver skärpas rejält i framtiden. Den frågan kommer vi outtröttligt att driva nationellt, avslutar Tommy Wreeth. 

Läs mer om ministerrådets förslag här!

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Prologis bygger nytt på spekulation

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Nyhetsbrev

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Arkiv

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.207