23948sdkhjf

E-handeln orsakar inte trängseln i citytrafiken

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

En ny forskningsstudie friar budfirmor, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Många befarar att e-handelns leveranser kommer att skapa kaos i citytrafiken. Men nu visar ett nytt forskningsprojekt vid IVL Svenska miljöinstitutet att det kanske inte är den mest rimliga framtidsprognosen trots allt. I studien har man analyserat flera trafikscenarier för den framtida stadsdelen Frihamnen i Göteborg. 

– Vår analys visar att e-handeln inte leder till väsentligt mer trafik i staden. Även i stadsdelar med lågt bilinnehav domineras trafiken av personbilar, inte av lastbilar med varuleveranser. I själva verket är dagens e-handelsleveranser till dessa tättbebyggda stadsdelar relativt effektiva sett ur ett transportperspektiv, eftersom nästan samtliga e-handelsleveranser transporteras till ombud, inte till slutkundernas dörr, säger Sönke Behrends, forskare inom urban mobilitet och hållbar stadsutveckling på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande. 

Resan till och från ombuden görs i sin tur sällan med bil. Det handlar mest om gång och cykel, eller att man plockar upp sina paket på väg till och från jobbet, vilket alltså inte skapar mer biltrafik. 

Den trafik som i stället skapar trängsel är servicefordonen, det vill säga hantverkare, fastighetstjänster, städning och liknande. En vanlig leverans tar bara några minuter, medan servicefordon står parkerade i flera timmar under sina uppdrag. 

– Det största problemet är den stora ytan som behövs för parkeringen av dessa fordon. Det blir konkurrens när ytan i staden är begränsad och behöver användas till många andra ändamål som kollektivtrafik, grönområden, uteserveringar eller mer bebyggelse, säger Sönke Behrends. 

Och ju mer städerna växer och förtätas, desto större blir problemen. Åndå diskuteras inte servicesektorn i nämnvärd grad, enligt Sönke Behrends. 

– Trängsel och parkering hör till de stora utmaningarna när städerna förtätas. Här behöver vi utveckla lösningar för servicefordon. Hur kan parkeringen för dessa tjänster integreras i stadsdelar där vi inte vill ha bilparkering? Hur kan dessa tjänster utföras utan att de alltid behöver parkera fordonet vid kunden? Det här är frågor som vi måste arbeta vidare med om vi ska lyckas skapa städer som är både tillgängliga, attraktiva och hållbara, säger han.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Airmee i partnerskap med Aditro

Ökar möjligheterna till geografisk räckvidd och snabba leveranser.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gants logistik

Ska utveckla bolagets globala infrastruktur.

SLP bygger i Östra hamnen

Fiskarheden flyttar över till tåget

När Västerdalsbanan nu invigs öppnar det för att Fiskarheden kör trävaror, timmer och flis på järnväg.

Logic consulting hjälper Superfront

Nelly söker ny logistiklösning

Webbaktören måste flytta, och förnya sig.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Arkiv

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Ica inför ny bränslestrategi

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Tip Trailer gör europeiskt storköp

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Se alla Företagens egna nyheter

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.133