23948sdkhjf

Sex självkörande Volvo till Norge

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Volvos nya koncept testas för första gången kommersiellt.

Norska Brønnøy kalk i Velfjord blir först ut att köpa Volvo Lastvagnars självkörande fordon – sex stycken Volvo FH16 lastbilar ska sköta företagets transporter från kalkbrottet till krossen i en hamn.

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Fordonen kommer att styras av en hjullastaroperatör och rutten är dragen både utomhus och i fem kilometer långa tunnlar.

Enligt Volvo Lastvagnar är avtalet är ett resultat av nyligen genomförda automatiseringsprojekt inom bland annat gruvdrift, sockerrörsskörd och sophämtning.

Det är dock första gången lösningen ska användas kommersiellt av en kund och upplägget innebär mer än att bara leverera ett antal självkörande fordon.

I avtalet ingår att kunden köper en komplett transporttjänst och betalar per levererat ton,  det handlar alltså om en total transportlösning – att transportera kalksten mellan två terminaler.

Läs också: DSV slog vinstrekord

– Det här är ett viktigt steg för oss, säger Raymond Langfjord, vd för kalkbrottet, i ett pressmeddelande.

– Konkurrensen i branschen är hård. Vi arbetar hela tiden med att öka effektiviteten och produktiviteten på lång sikt, och vi har en tydlig vision om att vi vill utnyttja nya möjligheter inom teknik och digitala lösningar. 

Han uppger att företagets konkurrenskraft kommer att öka på en tuff global marknad i och med att man börjar använda självkörande fordon.

Sasko Cuklev, director autonomous solutions på Volvo Lastvagnar, gläds åt att företaget nu kommit så långt att det levererar lösningar med självkörande fordon.

Läs också: Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

–  Arbetet utförs i ett avgränsat område med förutbestämda rutter och vi kommer kontinuerligt jobba vidare med hur vi kan få ut mesta möjliga av lösningen och skräddarsy den efter specifika kundbehov. Det handlar om att samarbeta för att utveckla nya lösningar som ger största möjliga flexibilitet, effektivitet och ökad produktivitet, säger han i pressmeddelandet.

Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson förklarar att det gäller att vara på tårna om man ska stå sig i konkurrensen.

– De globala transportbehoven förändras hela tiden i mycket snabb takt, och det krävs nya och avancerade lösningar för att hålla sig i framkant. Vårt mål är att gå i spetsen för utvecklingen av produkter och tjänster som tillgodoser dessa behov, säger han i pressmeddelandet.

Logistikupplägget med de självkörande fordonen har testats med framgång, uppger Volvo Lastvagnar. Testerna ska fortsätta och lösningen ska tas i full drift i slutet av nästa år.

Fakta

  • I överenskommelsen ingår en lösning där självkörande fordon transporterar kalksten mellan olika terminaler åt Brønnøy kalk i Velfjord, Norge.
  • Avtalspartner är Brønnøy kalk och Volvo Lastvagnar.
  • De självkörande Volvo FH16-lastbilarna med 750 hästkrafter styrs av en hjullastaroperatör.
  • I rutten ingår körning i både tunnlar och utomhusmiljö.

Källa: Volvo Lastvagnar

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154