23948sdkhjf

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Jollyroom har gått från satsning till satsning i sin logistik under året. Ny terminal, nya lager och ny automatiseringslösning ska skapa konkurrensfördelar genom att ge kunderna deras varor i tid. 

Nu kommer nästa steg för att effektivisera godsflödena. Med B plus equipments automatiserade förpackninglösning ska man kunna minska transportkostnader, reducera sitt ekologiska fotavtryck och dubblera flödets effektivitet för smått och mellanstort gods. 

Med ett brett sortiment av varor i alla storlekar och former skickar ett företag som Jollyroom ofta sina varor i för stora kartonger med fyllning som bubbelplast för att skydda varorna. Det skapar ett behov av nya lösningar, och Jollyroom har undersökt olika lösningar under året. 

Nu blir man först med att som renodlad e-handlare investera i B plus equipments automatiserade förpackningssystem. Det består av tre maskiner som tillverkar kartonger och två maskiner som skannar varornas storlek och viker en kartong av optimerad storlek för sändningen. Anläggningen är redan i drift. 

En av fördelarna med den här lösningen, enligt Jollyrooms logistikchef Cecilia Olsson, är att maskinerna inte skär kartongerna med knivar utan perforerar dem för att de ska kunna vikas. 

– Kartongknivar behöver med jämna mellanrum slipas vilket under kortare perioder hade stannat upp hela flödet. Att stanna upp vår produktion i bara fem minuter hade fått konsekvenser för flera hundra ordrar och under högintensiva perioder som blackweek och julhandeln hade detta varit direkt ohållbart för oss, säger hon i ett pressmeddelande. 

Jollyroom beräknar att man nu kan dubblera sin effektivitet i utleveransflödet med en produktion av så mycket som 1560 kartonger i timmen.  

– Tidigare tog det i snitt två minuter att manuellt packa en order varav mycket av tiden gick åt till att resa kartonger. Efter den nya installationen så kommer det istället ta cirka en minut, fortsätter Cecilia Olsson. 

Samtidigt reducerar man utlastningsvolymen av smått och mellanstort gods med 25 procent, plus att det inte krävs fyllning i kartongerna. Resultatet blir både ekonomisk vinst och minskad miljöpåverkan, samtidigt som kunderna blir nöjdare. 

Den automatiserade förpackningslösningen är i hopbyggd med Jollyrooms Autostoresystem och den automatiserade paketsorteringsterminal som installerades i september. Tillsammans utgör de tre systemen en helt automatiserad logistiklösning för smått och mellanstort gods i Jollyrooms nybyggda utleveranslager i Sörred i Göteborgs hamn, som också är förberett för en utbyggnation när det behövs. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Savills till Bockasjö

Blir sälj- och marknadsansvarig.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Norrköping får ny containerlinje

Varner fördubblar sin Autostore i Vänersborg 

Swisslog bygger lösning med 116 000 lådor och över 200 robotar.

Jobb & Karriär
Transportföretagen får samhällspolitisk avdelning

Värvar chef från Svensk handel.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Toyota lanserar solenergi

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

”Behåll dispenserna för BK4”

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.13