23948sdkhjf

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Jollyroom har gått från satsning till satsning i sin logistik under året. Ny terminal, nya lager och ny automatiseringslösning ska skapa konkurrensfördelar genom att ge kunderna deras varor i tid. 

Nu kommer nästa steg för att effektivisera godsflödena. Med B plus equipments automatiserade förpackninglösning ska man kunna minska transportkostnader, reducera sitt ekologiska fotavtryck och dubblera flödets effektivitet för smått och mellanstort gods. 

Med ett brett sortiment av varor i alla storlekar och former skickar ett företag som Jollyroom ofta sina varor i för stora kartonger med fyllning som bubbelplast för att skydda varorna. Det skapar ett behov av nya lösningar, och Jollyroom har undersökt olika lösningar under året. 

Nu blir man först med att som renodlad e-handlare investera i B plus equipments automatiserade förpackningssystem. Det består av tre maskiner som tillverkar kartonger och två maskiner som skannar varornas storlek och viker en kartong av optimerad storlek för sändningen. Anläggningen är redan i drift. 

En av fördelarna med den här lösningen, enligt Jollyrooms logistikchef Cecilia Olsson, är att maskinerna inte skär kartongerna med knivar utan perforerar dem för att de ska kunna vikas. 

– Kartongknivar behöver med jämna mellanrum slipas vilket under kortare perioder hade stannat upp hela flödet. Att stanna upp vår produktion i bara fem minuter hade fått konsekvenser för flera hundra ordrar och under högintensiva perioder som blackweek och julhandeln hade detta varit direkt ohållbart för oss, säger hon i ett pressmeddelande. 

Jollyroom beräknar att man nu kan dubblera sin effektivitet i utleveransflödet med en produktion av så mycket som 1560 kartonger i timmen.  

– Tidigare tog det i snitt två minuter att manuellt packa en order varav mycket av tiden gick åt till att resa kartonger. Efter den nya installationen så kommer det istället ta cirka en minut, fortsätter Cecilia Olsson. 

Samtidigt reducerar man utlastningsvolymen av smått och mellanstort gods med 25 procent, plus att det inte krävs fyllning i kartongerna. Resultatet blir både ekonomisk vinst och minskad miljöpåverkan, samtidigt som kunderna blir nöjdare. 

Den automatiserade förpackningslösningen är i hopbyggd med Jollyrooms Autostoresystem och den automatiserade paketsorteringsterminal som installerades i september. Tillsammans utgör de tre systemen en helt automatiserad logistiklösning för smått och mellanstort gods i Jollyrooms nybyggda utleveranslager i Sörred i Göteborgs hamn, som också är förberett för en utbyggnation när det behövs. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13