23948sdkhjf

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Jollyroom har gått från satsning till satsning i sin logistik under året. Ny terminal, nya lager och ny automatiseringslösning ska skapa konkurrensfördelar genom att ge kunderna deras varor i tid. 

Nu kommer nästa steg för att effektivisera godsflödena. Med B plus equipments automatiserade förpackninglösning ska man kunna minska transportkostnader, reducera sitt ekologiska fotavtryck och dubblera flödets effektivitet för smått och mellanstort gods. 

Med ett brett sortiment av varor i alla storlekar och former skickar ett företag som Jollyroom ofta sina varor i för stora kartonger med fyllning som bubbelplast för att skydda varorna. Det skapar ett behov av nya lösningar, och Jollyroom har undersökt olika lösningar under året. 

Nu blir man först med att som renodlad e-handlare investera i B plus equipments automatiserade förpackningssystem. Det består av tre maskiner som tillverkar kartonger och två maskiner som skannar varornas storlek och viker en kartong av optimerad storlek för sändningen. Anläggningen är redan i drift. 

En av fördelarna med den här lösningen, enligt Jollyrooms logistikchef Cecilia Olsson, är att maskinerna inte skär kartongerna med knivar utan perforerar dem för att de ska kunna vikas. 

– Kartongknivar behöver med jämna mellanrum slipas vilket under kortare perioder hade stannat upp hela flödet. Att stanna upp vår produktion i bara fem minuter hade fått konsekvenser för flera hundra ordrar och under högintensiva perioder som blackweek och julhandeln hade detta varit direkt ohållbart för oss, säger hon i ett pressmeddelande. 

Jollyroom beräknar att man nu kan dubblera sin effektivitet i utleveransflödet med en produktion av så mycket som 1560 kartonger i timmen.  

– Tidigare tog det i snitt två minuter att manuellt packa en order varav mycket av tiden gick åt till att resa kartonger. Efter den nya installationen så kommer det istället ta cirka en minut, fortsätter Cecilia Olsson. 

Samtidigt reducerar man utlastningsvolymen av smått och mellanstort gods med 25 procent, plus att det inte krävs fyllning i kartongerna. Resultatet blir både ekonomisk vinst och minskad miljöpåverkan, samtidigt som kunderna blir nöjdare. 

Den automatiserade förpackningslösningen är i hopbyggd med Jollyrooms Autostoresystem och den automatiserade paketsorteringsterminal som installerades i september. Tillsammans utgör de tre systemen en helt automatiserad logistiklösning för smått och mellanstort gods i Jollyrooms nybyggda utleveranslager i Sörred i Göteborgs hamn, som också är förberett för en utbyggnation när det behövs. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

Arkiv

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17