23948sdkhjf

Detta händer på Logistik och transport

Den 5-7 november går Logistik och transport av stapeln på Svenska mässan i Göteborg. Vi tar pulsen på Jan Nilsson, affärsansvarig för mässan. 

Nu har mässan öppnat, hur är din känsla?

– Vi är fyllda av förväntan. Vi har över 150 utställare och konferensprogrammet ser väldigt bra ut. Det är högkonjunktur i Sverige, så logistikbranschen mår bra och det händer mycket, inte minst genom att e-handeln driver innovationen framåt. 

Mässan har storår i år, vad innebär det? 

 Storår har vi vart tredje år, när vi växlar upp och utökar till tre dagar. Det innebär också att alla de stora truckföretagen är på plats och visar upp sina produktlinor i stora montrar tillsammans med sin teknikutveckling. Många har montrar på 4-500 kvadratmeter, så de satsar ordentligt. Vi har även tre dagars tävling i Truck-SM där vi korar Sveriges bästa truckförare. Även de andra utställarna brukar satsa lite extra när det är storår, vi har en hel hall extra som vi fyller upp.  

Har ni några speciella nyheter? 

– I år har vi många samarbeten som kommer att visa sig på mässan, till exempel med nätverket Plan, Svensk digital handel, tankesmedjan Fores, Transportindustriförbundet, transportköparna i Näringslivets transportråd. Det är väldigt roligt och det kommer att märkas inte minst i konferensen. Flera logistikaktörer samlas här i år. 

Har du några höjdpunkter som du vill tipsa om? 

– Först och främst är det väldigt kul att titta på Truck-SM, där är det fart och fläkt. Sedan är invigningsspåret Global outlook väldigt tungt. Jag vill även lyfta Fabian Bengtsson som kommer att berätta om sin resa när han fick stänga ner familjebolagets alla fysiska butiker och börja om på nätet i stället. Många står ju i valet och kvalet med precis samma utmaning. Vi har också med Sony som utställare för första gången nu när de går in i logistikbranschen, det är spännande. En annan stor sak är ju att vi har Einrides nya maskin T-log, timmerlastbilen, på plats. Den har nästan inte visats upp alls förut, så det är stort. Men det är mycket saker som händer, man behöver planera så att man har gott om tid och verkligen hinner med ordentligt.  

Hur ser era förväntningar ut inför mässan? 

– Vi hoppas på 6 000 besökare och det vore en fördubbling jämfört med förra året. Man känner att våra utställare och partners är förväntansfulla nu när vi är deras nästa event. Det skrivs mycket om oss och vi syns mycket, så vi har en riktigt bra känsla nu. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344