23948sdkhjf

Här är finalisterna i Årets Logistiklösning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

På torsdagen avgörs det vem som vunnit. En e-handlare, ett premiumvarumärke och ett outdoorföretag är nominerade i Habit Modegalans pris till Årets Logistiklösning.

När Transportnets systertidning Habit firar sin årliga modegala, tävlar tre företag om att bli årets logistiker. Det är e-handlaren Jollyroom, outdoorvarumärket Five Seasons och skjorttillverkaren Eton som har modebranschens främsta logistiklösningar, enligt juryn som utsett finalisterna i Habit Modegalans kategori Årets Logistiklösning.

Juryns motiveringar: 

Eton
Ska man konkurrera internationellt i ett premiumsegment krävs det onekligen såväl produkter som en svårslagen logistik. Det här märket har skördat stadiga framgångar genom att kunna leverera till återförsäljare nästa dag – på huvudmarknaderna samma dag. Custom made-varor trollas fram och levereras inom tio dagar. Designarbetet har rent av anpassats för att kunna möta kunden vid rätt tillfälle och när behoven uppstår. Med detta engagemang kommer något av marknadens lägsta reklamationer och returer, samt välförtjänt nominering till Årets Logistiklösning.

Five Seasons
Om man samarbetar med Europas största kedjor och samtidigt säljer det väletablerade varumärket inom skidåkning och friluftskläder direkt till konsument gäller det att ha koll på logistiken. Så bra att man faktiskt anlitas av andra bolag som logistikcenter. Här finns såväl en framgångsrik optimering av utleveranser som minimerad tid till marknaden. Lägg sedan till flytande lagerplatser, reklamationer som sköts på plats och korta lagringstider, och man har en modeaktör som lever upp till utfästelsen om att vara 100 procent logistik och en given kandidat till Årets Logistiklösning.

Jollyroom
Kanske ansågs man som lite galen när man redan i starten valde ett skalbart affärssystem som SAP. Men åtta år senare har detta företag passerat en miljard kronor i e-handelsomsättning genom fyra lager om sammanlagt 45 000 kvadratmeter – lager som är drivna helt i egen regi, är i ständig utveckling och förbättring. Här har till exempel anpassning mellan gods och kartong ökat, fyllnadsmaterial slopats helt och därmed transportbehoven sänkts med en tredjedel. Juryn vill inte minst uppmärksamma denna logistikpionjär som på så sätt medvetet minskat klimatpåverkan, för att ha inkluderat all personal, satsat på utbildning samt utvecklat egna appar.

Med det skalbara affärssystemet SAP och fyra lager som drivs av Jollyroom självt, har e-handlaren nått en miljard kronor i omsättning. Genom ett hållbarare sätt att se på leveranser och packning benämns bolaget i juryns motivering som en logistikpionjär.

Five Seasons lyckas så bra med sin logistik, både till återförsäljare och till egna konsumenter, att företaget anlitas av andra bolag. Snabbhet och korta lagringstider gör bland annat Five Seasons till en given finalist i kategorin, enligt juryn.

Den tredje nominerade är Eton som erbjuder en ”svårslagen logistik”, vilket är en av pusselbitarna till bolagets internationella framgångarna. Till återförsäljarna gäller nästa-dag-leveranser medan huvudmarknaderna får leveranser samma dag. Därtill har företaget en av marknadens lägsta reklamationer och returer.

Finalisterna har tagits fram av en jury som består av Bengt Wessborg från Star Republic; Patrik Andersson, DFDS Customs Sweden; Magnus Swahn, Conlogic; Joakim Jansch, DHL samt Göran Sundberg, branschexpert.

Vinnarna i modegalans totalt 12 kategorier avslöjas på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm.

Säkra din biljett här: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Nyhetsbrev

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Arkiv

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154