23948sdkhjf

Efter butiksdöden

Vårt samhälle förändras i grunden med e-handeln, skriver Apoteas grundare och vd Pär Svärdson i en gästkrönika. Själv hoppas han på en renässans för köttbutiken.

För drygt tjugo år sedan gjorde e-handeln sitt intåg. Bokbranschen var först ut och bokhandlarföreningen var snabba med att utbringa en skål på årsmötet för de nya entreprenörerna. Det dröjde dock inte mer än några år innan striden var bitter och bokhandlarföreningen hotade Adlibris med advokater. I dag är lejonparten av bokhandlarna nedlagda och endast en kedja återstår. Resten går via internet med Adlibris i spetsen.

Övriga branscher har tagit lite längre tid på sig men nu börjar det gnissla betänkligt i den traditionella detaljhandeln. För fem år sedan var andelen apoteksvaror via internet i det närmaste noll. I år passerar den tio procent med Apotea i spetsen. Apotekskedjorna försöker sätta, emot men på samma sätt som för övriga branscher, så är det svårt.

Med nuvarande utveckling kommer vi snart se massiva nedläggningar av fysiska butiker. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden och så också logistiken. Tidigare var det högsta mode att ha ett rejält tilltaget centrallager med truckgångar som motorvägar och ett butiksnät, gärna i köpcenter utanför stadskärnan.

Med e-handel kommer möjligheterna också för landsbygden. Se bara på Morgongåva med 1 400 invånare där närmare 1 000 anställda jobbar på Adlibris och Apotea. Det är fler än under bruksortens glansdagar.

Det är också stadskärnans möjlighet att återta glansen från köpcentrum som gapar tomma. Det kommer ställa nya krav både på logistiker och transportörer men många med mig kan nog se det positiva med denna strukturomvandling. Matbranschen står dock fortfarande och stampar. Det beror självklart på att det är ett oligopol och att det är svårt för nya aktörer att komma in. Även denna sista bastion verkar dock vara på väg att falla, då kommer omvandlingen gå fort då mathandeln ofta är navet i våra köpcentrum.

Vi kommer nog om tjugo år se tillbaka och fundera på om folk var riktigt kloka som åkte och veckohandlade halva söndagarna. Själv hoppas jag på en renässans för kött-, fisk-, grönsaksbutiker som det perfekta komplementet till matkassarna som kommer hem till min dörr.

Mer om: Apotea
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Arkiv

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131