23948sdkhjf

Axfood bygger nytt superlager

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det nya lagret som tas i drift 2023 beräknas kosta två miljarder och omfattar både butik och e-handel.

Den stora nyheten när Axfood presenterade sin kvartalsrapport var planerna på ett nytt ”superlager” i Stockholm, som ska betjäna både butiker och e-handel. Totalt beräknas investeringarna i det nya lagret kosta runt 2 miljarder kronor. 

Läs också: Här placerar Axfood sitt miljardlager

– Det är viktigt att det inte är en stor darkstore vi bygger, säger Axfoods koncern-vd Klas Balkow. Det här är något annat. Det är en anläggning som hanterar både butik och online.

– Man kan säga att vi flyttar in en darkstore i vår normala lagerhantering, bara att det kommer att vara automatiserat.

Det handlar alltså om ett högautomatiserat lager där både butiksleveranser och e-handelsplockning kommer att skötas med ny teknik.

Investeringarna i det nya lagret kommer att vara dryga. Enligt Balkow och finanschefen Anders Lexmon kommer det extra investeringsbehovet för koncernen att ligga på 400-600 miljoner kronor per år i fyra år. De totala investeringarna för Axfood har de senaste åren legat mellan 600 och 800 miljoner kronor, med undantag för förra året, då förvärv lyfte upp nivån till nästan två miljarder kronor. I år beräknas investeringarna landa på drygt 900 miljoner kronor.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Att de extra investeringarna får en längre avskrivningstid än den för Axfood normala, var något som oroade analytikerna som hade flera kritiska frågor. Storleken på investeringen, i princip dubbelt så stor som Icas investering i e-handelslager tillsammans med brittiska Ocado, oroade också.

– Vi investerar för både butik och online, och butik är fortfarande störst. Mycket är oautomatiserat i dag, säger Klas Balkow. 

Detta är inte den enda stora lager- och logistiksatsningen som Axfoods logistikbolag Dagab gör. Betydligt närmare i tiden ligger det nya butikslagret i Jönköping som invigs i december. I början av nästa år beräknas det dessutom vara fullt automatiserat.

Dessutom kommer koncernen inom kort att samordna sin e-handelsplockning för Stockholmsområdet i en darkstore i Mat.se:s nuvarande plocklager i Årsta.

Läs också: ”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

På frågan om hur satsningen på darkstores och centrala lösningar rimmar med tidigare satsningar på butiksplock och click&collect-lösninger i framför allt Willys, svarar Balkow:

– Vi tror att e-handelsandelen kommer att växa. Man kan plocka för e-handel i butik till en viss nivå, men när man nått dit är det inte bra för kunderna i butiken. Det gäller att kunna avlasta butikerna med det här.

Även Hemköp har byggt ut sin e-handel kraftigt, men det är än så länge bara kedjans egenägda butiker som anslutits till plattformen. Franchisetagarna har än så länge inte anslutit sig.

– Vi jobbar tillsammans med Hemköpshandlarna för att se hur vi kan hitta en lösning för dem. Det är något som inte har att göra med lagerinvesteringen. Det gäller att hitta en modell som fungerar både för de handlarägda och de egenägda butikerna, säger Klas Balkow.

Mer om: Axfood | Dagab | E-handel | Hemköp
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Nyhetsbrev

Första spadtaget för Brings nya terminal

Arkiv

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.129