23948sdkhjf

Axfood bygger nytt superlager

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det nya lagret som tas i drift 2023 beräknas kosta två miljarder och omfattar både butik och e-handel.

Den stora nyheten när Axfood presenterade sin kvartalsrapport var planerna på ett nytt ”superlager” i Stockholm, som ska betjäna både butiker och e-handel. Totalt beräknas investeringarna i det nya lagret kosta runt 2 miljarder kronor. 

Läs också: Postnord + Wish = sant

– Det är viktigt att det inte är en stor darkstore vi bygger, säger Axfoods koncern-vd Klas Balkow. Det här är något annat. Det är en anläggning som hanterar både butik och online.

– Man kan säga att vi flyttar in en darkstore i vår normala lagerhantering, bara att det kommer att vara automatiserat.

Det handlar alltså om ett högautomatiserat lager där både butiksleveranser och e-handelsplockning kommer att skötas med ny teknik.

Investeringarna i det nya lagret kommer att vara dryga. Enligt Balkow och finanschefen Anders Lexmon kommer det extra investeringsbehovet för koncernen att ligga på 400-600 miljoner kronor per år i fyra år. De totala investeringarna för Axfood har de senaste åren legat mellan 600 och 800 miljoner kronor, med undantag för förra året, då förvärv lyfte upp nivån till nästan två miljarder kronor. I år beräknas investeringarna landa på drygt 900 miljoner kronor.

Läs också: Amazon till Sverige – kan etablera lager

Att de extra investeringarna får en längre avskrivningstid än den för Axfood normala, var något som oroade analytikerna som hade flera kritiska frågor. Storleken på investeringen, i princip dubbelt så stor som Icas investering i e-handelslager tillsammans med brittiska Ocado, oroade också.

– Vi investerar för både butik och online, och butik är fortfarande störst. Mycket är oautomatiserat i dag, säger Klas Balkow. 

Detta är inte den enda stora lager- och logistiksatsningen som Axfoods logistikbolag Dagab gör. Betydligt närmare i tiden ligger det nya butikslagret i Jönköping som invigs i december. I början av nästa år beräknas det dessutom vara fullt automatiserat.

Dessutom kommer koncernen inom kort att samordna sin e-handelsplockning för Stockholmsområdet i en darkstore i Mat.se:s nuvarande plocklager i Årsta.

Läs också: ”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

På frågan om hur satsningen på darkstores och centrala lösningar rimmar med tidigare satsningar på butiksplock och click&collect-lösninger i framför allt Willys, svarar Balkow:

– Vi tror att e-handelsandelen kommer att växa. Man kan plocka för e-handel i butik till en viss nivå, men när man nått dit är det inte bra för kunderna i butiken. Det gäller att kunna avlasta butikerna med det här.

Även Hemköp har byggt ut sin e-handel kraftigt, men det är än så länge bara kedjans egenägda butiker som anslutits till plattformen. Franchisetagarna har än så länge inte anslutit sig.

– Vi jobbar tillsammans med Hemköpshandlarna för att se hur vi kan hitta en lösning för dem. Det är något som inte har att göra med lagerinvesteringen. Det gäller att hitta en modell som fungerar både för de handlarägda och de egenägda butikerna, säger Klas Balkow.

Mer om: Axfood | Dagab | E-handel | Hemköp
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Nyhetsbrev

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Arkiv

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127