23948sdkhjf

Så ska Postnord rädda årets black friday

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Black friday förra året blev en mardröm för flera delar i branschen. Alla prognoser överträffades och logistikföretagen hann inte med. Samtidigt svämmades postombuden över av paket och konsumenterna blev upprörda över sena leveranser. Mitt i skottgluggen stod Postnord som fick motta stark kritik från alla håll.

Vi, liksom hela den övriga branschen, blev väldigt tagna på sängen. Vi hade inte ens kunnat drömma om dessa volymer, säger Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord, till Transportnet.

För att se till att problemen inte återupprepar sig har Postnord i år betydligt mer ödmjuka prognoser. Under black friday-helgen förra året toppade paketvolymerna på runt 750 000 kolli. I år räknar de med 900 000.

Det är den första delen, men sedan har vi presenterat en lång rad åtgärder för att klara ansträngningarna och undvika flaskhalseffekter.

Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

De viktigaste delarna i åtgärdspaket kretsar kring utökade produktionstider, fler lastbilschaufförer, tätare samarbeten med handeln samt ytterligare terminaler och postombud. Bara antalet ombud växer med totalt 180 stycken, vilket motsvarar drygt tio procent. 40 av dessa ombud är tillfälliga under black friday och julhandeln.

Vi har säkrat upp ytterligare i områden i storstäderna där pressen är som störst, berättar Mathias Krümmel.

Postnord har under året även samarbetat nära tillsammans med flera av branschens stora e-handelsaktörer. Tidigare har kraftiga flaskhalseffekter uppstått eftersom de flesta vill packa paketen på morgonen och leverera till Postnord på eftermiddagen. De större centralerna kan hantera runt 20 000 paket i timmen men när alla paket anländer samtidigt blir leveranserna släpande.

Vi har gemensamt kunna flytta leveranstider så att flera företag levererar tidigare eller flera leveranser per dag. På så sätt undviker vi att det blir stopp i sorteringsmaskineriet.

Här är åtgärdspaketet i sin helhet:

  • Har ordnat två helt nya paketterminaler i Örebro och Växjö som kan hantera mellan 10 000 och 16 000 paket i timmen. Tidigare har Postnord haft sex stora terminaler i södra och mellansverige samt fyra små i norra Sverige.
  • Uppdaterat varubrevstjänsten. De terminaler som hanterar varubrev går snabbare och fungerar bättre.
  • Har startat samarbeten tillsammans med branschens större e-handlare. Genom att varuupphämtningarna sprids bättre under dagen kan flaskhalseffekterna vid paketsorteringen förbättras. Köbildning minskas.
  • Har värvat ytterligare 140 ombud under året och 40 tillfälliga december ut. I dagsläget har Postnord totalt 1 800 ombud i Sverige.
  • Terminalsortering under hela helgen december ut.
  • Lördagsleveranser till ombuden i storstäderna december ut.
  • Paketupphämtningar under helgerna december ut.
  • Behåller två flygplan under julen som var planerade tas bort. Totalt finns 6 stycken. Flygplanen ska endast användas till lätta leveranser som julkort.
  • Uppmuntrat och utbildat anställda i de egna leden för att säkerställa mer personal inom logistiken.
  • Förlängt öppettiderna på Postnords kundcenter december ut. Istället för kontorstid åtta till fem vardagar är arbetstiderna 08.00-19.00 på vardagar och 9.00 till 15.00 på lördagar.
  • Leveranser till ombuden på lördagar.
  • Levererar även pallar till hemmet.
  • Har extraanställt 3 000 nya medarbetare. Totalt i verksamheten jobbar 18 000.
Mer om: PostNord
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Nyhetsbrev

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Arkiv

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.157