23948sdkhjf

Så ska Postnord rädda årets black friday

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Black friday förra året blev en mardröm för flera delar i branschen. Alla prognoser överträffades och logistikföretagen hann inte med. Samtidigt svämmades postombuden över av paket och konsumenterna blev upprörda över sena leveranser. Mitt i skottgluggen stod Postnord som fick motta stark kritik från alla håll.

Vi, liksom hela den övriga branschen, blev väldigt tagna på sängen. Vi hade inte ens kunnat drömma om dessa volymer, säger Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord, till Transportnet.

För att se till att problemen inte återupprepar sig har Postnord i år betydligt mer ödmjuka prognoser. Under black friday-helgen förra året toppade paketvolymerna på runt 750 000 kolli. I år räknar de med 900 000.

Det är den första delen, men sedan har vi presenterat en lång rad åtgärder för att klara ansträngningarna och undvika flaskhalseffekter.

Läs också: De kan ta hem Postnords stora logistikpris

De viktigaste delarna i åtgärdspaket kretsar kring utökade produktionstider, fler lastbilschaufförer, tätare samarbeten med handeln samt ytterligare terminaler och postombud. Bara antalet ombud växer med totalt 180 stycken, vilket motsvarar drygt tio procent. 40 av dessa ombud är tillfälliga under black friday och julhandeln.

Vi har säkrat upp ytterligare i områden i storstäderna där pressen är som störst, berättar Mathias Krümmel.

Postnord har under året även samarbetat nära tillsammans med flera av branschens stora e-handelsaktörer. Tidigare har kraftiga flaskhalseffekter uppstått eftersom de flesta vill packa paketen på morgonen och leverera till Postnord på eftermiddagen. De större centralerna kan hantera runt 20 000 paket i timmen men när alla paket anländer samtidigt blir leveranserna släpande.

Vi har gemensamt kunna flytta leveranstider så att flera företag levererar tidigare eller flera leveranser per dag. På så sätt undviker vi att det blir stopp i sorteringsmaskineriet.

Här är åtgärdspaketet i sin helhet:

  • Har ordnat två helt nya paketterminaler i Örebro och Växjö som kan hantera mellan 10 000 och 16 000 paket i timmen. Tidigare har Postnord haft sex stora terminaler i södra och mellansverige samt fyra små i norra Sverige.
  • Uppdaterat varubrevstjänsten. De terminaler som hanterar varubrev går snabbare och fungerar bättre.
  • Har startat samarbeten tillsammans med branschens större e-handlare. Genom att varuupphämtningarna sprids bättre under dagen kan flaskhalseffekterna vid paketsorteringen förbättras. Köbildning minskas.
  • Har värvat ytterligare 140 ombud under året och 40 tillfälliga december ut. I dagsläget har Postnord totalt 1 800 ombud i Sverige.
  • Terminalsortering under hela helgen december ut.
  • Lördagsleveranser till ombuden i storstäderna december ut.
  • Paketupphämtningar under helgerna december ut.
  • Behåller två flygplan under julen som var planerade tas bort. Totalt finns 6 stycken. Flygplanen ska endast användas till lätta leveranser som julkort.
  • Uppmuntrat och utbildat anställda i de egna leden för att säkerställa mer personal inom logistiken.
  • Förlängt öppettiderna på Postnords kundcenter december ut. Istället för kontorstid åtta till fem vardagar är arbetstiderna 08.00-19.00 på vardagar och 9.00 till 15.00 på lördagar.
  • Leveranser till ombuden på lördagar.
  • Levererar även pallar till hemmet.
  • Har extraanställt 3 000 nya medarbetare. Totalt i verksamheten jobbar 18 000.
Mer om: PostNord
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södra viker 20 miljoner till hållbara transporter

”Som en av Sveriges största transportköpare har vi ett stort ansvar.”

Norrvidinge köper skånskt åkeri

Jobb & Karriär
Går från SJ till Tågoperatörerna

Ska jobba med påverkan i Sverige och på EU-nivå.

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Samarbete ger effektivare ballasttransporter

Intervju
Vinnaren av Postnords pris: ”Vi fick bort 82 procent av alla byggtransporter”

Transportnet fick en pratstund med Jan Elgstrand, vd för Servistik group, som blev vinnare av Postnord logistics award 2018.

Nyhetsbrev

Här är den svenska utmanaren för lätta, eldrivna lastbilar

Arkiv

Bygglogistiker tog hem Postnords stora logistikpris 

Specialpris delades också ut till sjukvårdslogistik på Karolinska. 

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Sjöfarten överlämnade sin klimatplan

Intervju
Så kan Sverige lära sig av Kinas hållbara transporter

På flera punkter inom hållbara transporter ligger vi långt efter Kina. Det slår Mattias Goldmann och hans medförfattare fast i en rapport.

Jobb & Karriär
Ny produktionschef i Norrköpings hamn

Har en bakgrund inom DHL och Alltransport.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Pilotprojektet i Göteborg expanderar och permanentas.

1

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Tillsammans med CMA CGM testar man att köra containerfartyg på hållbart bränsle.

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Se alla Företagens egna nyheter

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.156