23948sdkhjf

“Vi måste äga hela leveranssystemet själva”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Bauhaus möter leveransproblemen med att bygga oberoende logistikkedja.

När Bauhaus haft svårt att leverera i tid har de blivit tvungna att överväga olika lösningar. Nu meddelar man att man etablerar Bauhaus E-handel AB – det första steget mot en oberoende distributionskedja ända till kundens dörr. 

Redan förra året skapade Bauhaus en logistiklösning i Göteborg, som man upplevt som mycket lyckad. Det nya bolaget är en expansion av de erfarenheterna, där både Stockholms- och Malmöregionen kommer att ingå. Planen är att bygga en ny distributionsanläggning nära Stockholm. “Det möjliggör för Bauhaus att äga hela distributionskedjan från lagret ända till kundens dörr och därmed ytterligare kunna förhöja servicen gentemot kunderna”, skriver man i ett pressmeddelande. 

– Vi måste ta tag i det här. E-handel är en så pass stor del av vår affär att leveranserna bara måste fungera och enda sättet vi kan säkerställa det är att äga hela leveranssystemet själva. Framgången med den här satsningen i Göteborg har varit enorm och det här är vårt sätt att garantera både bättre ekonomi i distributionsledet och en bättre servicenivå mot våra kunder, säger Kenneth Litland, vd på Bauhaus Sverige. 

Bauhaus E-handel ska ansvara för distribution, logistik, e-handel och alla varuflöden. Den nya Stockholmsanläggningen hoppas man ska anläggas under 2019. Den kan ge upp till 150 nya arbetstillfällen. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15