23948sdkhjf

Sveriges hamnar avvisade facklig trevare

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Arbetsgivarsidan tänker inte teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. 

I en förhandling under onsdagen träffades Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet för att diskutera frågan om ett centralt kollektivavtal. Det var fackorganisationen som hade kallat till förhandlingen för att lägga fram ett förslag på avtal, med utgångspunkt i det kollektivavtal som Transportarbetarförbundet ingått. Enligt Hamnarbetarförbundets vice ordförande Peter Annerback lade man fram ett förslag som var identiskt med Transports avtal, med tillägg på tre punkter, där man ville adressera frågor som man upplever som akuta just nu. 

Kraven var dels att man regelmässigt ska göra riskanalyser inför stora förändringar på arbetsplatserna.  

Läs också: Världens första autonoma färja är finsk

– Det här ska man göra, men vi vill ha ett förtydligande eftersom man bryter mot det i många hamnar i dag, sade Peter Annerback i ett uttalande inför förhandlingarna. 

Dessutom ville man att arbetsgivaren ska ta ansvar för rehabilitering för behovsanställda som skadar sig i arbetet.  

– Tidigare tog arbetsgivarna ett större ansvar, men vi märker nu att man skiter i det och därför behövs det en reglering av det. 

I det tredje tillägget vill Hamnarbetarförbundet skriva in en reglering av inhyrd personal så att man inte tar in personal från bemanningsföretag om man samtidigt har sagt upp anställda och de har företrädesrätten kvar. 

Förhandlingen avslutades utan att parterna hade kunnat komma överens. Sveriges hamnar erbjöd Hamnarbetarförbundet ett hängavtal på Transportarbetarförbundets centrala avtal. I ett uttalande efter förhandlingen sade man sig inte kunna skriva ett avtal som avviker från det befintliga kollektivavtalet för branschen. 

Hamnarbetarförbundet i sin tur hävdar att man som slutgiltigt förhandlingsbud sade sig kunna acceptera ett identiskt avtal som Transport skrivit. Man vill räknas som en fullvärdig avtalspart och skriver att man med ett hängavtal skulle “underordna sig en annan facklig organisations beslut och även alla dess framtida uppgörelser med arbetsgivarna”. 

– Sveriges hamnar värnar den svenska kollektivavtalsmodellen med rikstäckande kollektivavtal och fredsplikt. Eftersom Sveriges hamnar redan har ett rikstäckande kollektivavtal med det största fackförbundet Transportarbetareförbundet kommer vi inte att teckna ett annat avtal med en annan facklig part, svarar Sveriges hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund i ett uttalande efter förhandlingen. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Arkiv

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183