23948sdkhjf

Sveriges hamnar avvisade facklig trevare

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Arbetsgivarsidan tänker inte teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. 

I en förhandling under onsdagen träffades Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet för att diskutera frågan om ett centralt kollektivavtal. Det var fackorganisationen som hade kallat till förhandlingen för att lägga fram ett förslag på avtal, med utgångspunkt i det kollektivavtal som Transportarbetarförbundet ingått. Enligt Hamnarbetarförbundets vice ordförande Peter Annerback lade man fram ett förslag som var identiskt med Transports avtal, med tillägg på tre punkter, där man ville adressera frågor som man upplever som akuta just nu. 

Kraven var dels att man regelmässigt ska göra riskanalyser inför stora förändringar på arbetsplatserna.  

Läs också: APM invigde automatiserad port

– Det här ska man göra, men vi vill ha ett förtydligande eftersom man bryter mot det i många hamnar i dag, sade Peter Annerback i ett uttalande inför förhandlingarna. 

Dessutom ville man att arbetsgivaren ska ta ansvar för rehabilitering för behovsanställda som skadar sig i arbetet.  

– Tidigare tog arbetsgivarna ett större ansvar, men vi märker nu att man skiter i det och därför behövs det en reglering av det. 

I det tredje tillägget vill Hamnarbetarförbundet skriva in en reglering av inhyrd personal så att man inte tar in personal från bemanningsföretag om man samtidigt har sagt upp anställda och de har företrädesrätten kvar. 

Förhandlingen avslutades utan att parterna hade kunnat komma överens. Sveriges hamnar erbjöd Hamnarbetarförbundet ett hängavtal på Transportarbetarförbundets centrala avtal. I ett uttalande efter förhandlingen sade man sig inte kunna skriva ett avtal som avviker från det befintliga kollektivavtalet för branschen. 

Hamnarbetarförbundet i sin tur hävdar att man som slutgiltigt förhandlingsbud sade sig kunna acceptera ett identiskt avtal som Transport skrivit. Man vill räknas som en fullvärdig avtalspart och skriver att man med ett hängavtal skulle “underordna sig en annan facklig organisations beslut och även alla dess framtida uppgörelser med arbetsgivarna”. 

– Sveriges hamnar värnar den svenska kollektivavtalsmodellen med rikstäckande kollektivavtal och fredsplikt. Eftersom Sveriges hamnar redan har ett rikstäckande kollektivavtal med det största fackförbundet Transportarbetareförbundet kommer vi inte att teckna ett annat avtal med en annan facklig part, svarar Sveriges hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund i ett uttalande efter förhandlingen. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Nyhetsbrev

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Arkiv

Ny mässa för transportförpackningar

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Zalando bygger nytt megalager

Satsar på sin högsta automationsnivå hittills.

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Best erövrar Danmark – köper bolag som når hela landet

Med sitt nya förvärv täcker Best transport hela Danmark inom timmar och många europeiska städer inom ett dygn.

Onepartnergroup köper östgötabolag

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Ntex öppnar ny terminal i Polen

Jobb & Karriär
Uddevalla hamn värvar från DFDS

Blir ny marknadschef för terminalen.

Flyttar huvudkontoret från Markaryd till storstan

Nordic truckcenter tar ytterligare ett steg i sin nordiska satsning.

Intervju
Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Video: Se framtidens hamn i Trelleborg

Trelleborg satsar stort på den nya hamnen. Se i deras egen film hur det kommer att se ut när det är klart.

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

Berendsen levererar med el

Swecos uppdrag: Minska transporterna kring Ostlänkenbygget

Trafikverkets jätteprojekt att bygga höghastighetståget Ostlänken kan generera en miljon transporter. Den siffran ska nu minskas.

Jobb & Karriär
Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.129