23948sdkhjf

Sveriges hamnar avvisade facklig trevare

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Arbetsgivarsidan tänker inte teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. 

I en förhandling under onsdagen träffades Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet för att diskutera frågan om ett centralt kollektivavtal. Det var fackorganisationen som hade kallat till förhandlingen för att lägga fram ett förslag på avtal, med utgångspunkt i det kollektivavtal som Transportarbetarförbundet ingått. Enligt Hamnarbetarförbundets vice ordförande Peter Annerback lade man fram ett förslag som var identiskt med Transports avtal, med tillägg på tre punkter, där man ville adressera frågor som man upplever som akuta just nu. 

Kraven var dels att man regelmässigt ska göra riskanalyser inför stora förändringar på arbetsplatserna.  

Läs också: Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

– Det här ska man göra, men vi vill ha ett förtydligande eftersom man bryter mot det i många hamnar i dag, sade Peter Annerback i ett uttalande inför förhandlingarna. 

Dessutom ville man att arbetsgivaren ska ta ansvar för rehabilitering för behovsanställda som skadar sig i arbetet.  

– Tidigare tog arbetsgivarna ett större ansvar, men vi märker nu att man skiter i det och därför behövs det en reglering av det. 

I det tredje tillägget vill Hamnarbetarförbundet skriva in en reglering av inhyrd personal så att man inte tar in personal från bemanningsföretag om man samtidigt har sagt upp anställda och de har företrädesrätten kvar. 

Förhandlingen avslutades utan att parterna hade kunnat komma överens. Sveriges hamnar erbjöd Hamnarbetarförbundet ett hängavtal på Transportarbetarförbundets centrala avtal. I ett uttalande efter förhandlingen sade man sig inte kunna skriva ett avtal som avviker från det befintliga kollektivavtalet för branschen. 

Hamnarbetarförbundet i sin tur hävdar att man som slutgiltigt förhandlingsbud sade sig kunna acceptera ett identiskt avtal som Transport skrivit. Man vill räknas som en fullvärdig avtalspart och skriver att man med ett hängavtal skulle “underordna sig en annan facklig organisations beslut och även alla dess framtida uppgörelser med arbetsgivarna”. 

– Sveriges hamnar värnar den svenska kollektivavtalsmodellen med rikstäckande kollektivavtal och fredsplikt. Eftersom Sveriges hamnar redan har ett rikstäckande kollektivavtal med det största fackförbundet Transportarbetareförbundet kommer vi inte att teckna ett annat avtal med en annan facklig part, svarar Sveriges hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund i ett uttalande efter förhandlingen. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16