23948sdkhjf

Sveriges hamnar avvisade facklig trevare

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Arbetsgivarsidan tänker inte teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. 

I en förhandling under onsdagen träffades Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet för att diskutera frågan om ett centralt kollektivavtal. Det var fackorganisationen som hade kallat till förhandlingen för att lägga fram ett förslag på avtal, med utgångspunkt i det kollektivavtal som Transportarbetarförbundet ingått. Enligt Hamnarbetarförbundets vice ordförande Peter Annerback lade man fram ett förslag som var identiskt med Transports avtal, med tillägg på tre punkter, där man ville adressera frågor som man upplever som akuta just nu. 

Kraven var dels att man regelmässigt ska göra riskanalyser inför stora förändringar på arbetsplatserna.  

Läs också: Nytt samarbete i insjöfarten

– Det här ska man göra, men vi vill ha ett förtydligande eftersom man bryter mot det i många hamnar i dag, sade Peter Annerback i ett uttalande inför förhandlingarna. 

Dessutom ville man att arbetsgivaren ska ta ansvar för rehabilitering för behovsanställda som skadar sig i arbetet.  

– Tidigare tog arbetsgivarna ett större ansvar, men vi märker nu att man skiter i det och därför behövs det en reglering av det. 

I det tredje tillägget vill Hamnarbetarförbundet skriva in en reglering av inhyrd personal så att man inte tar in personal från bemanningsföretag om man samtidigt har sagt upp anställda och de har företrädesrätten kvar. 

Förhandlingen avslutades utan att parterna hade kunnat komma överens. Sveriges hamnar erbjöd Hamnarbetarförbundet ett hängavtal på Transportarbetarförbundets centrala avtal. I ett uttalande efter förhandlingen sade man sig inte kunna skriva ett avtal som avviker från det befintliga kollektivavtalet för branschen. 

Hamnarbetarförbundet i sin tur hävdar att man som slutgiltigt förhandlingsbud sade sig kunna acceptera ett identiskt avtal som Transport skrivit. Man vill räknas som en fullvärdig avtalspart och skriver att man med ett hängavtal skulle “underordna sig en annan facklig organisations beslut och även alla dess framtida uppgörelser med arbetsgivarna”. 

– Sveriges hamnar värnar den svenska kollektivavtalsmodellen med rikstäckande kollektivavtal och fredsplikt. Eftersom Sveriges hamnar redan har ett rikstäckande kollektivavtal med det största fackförbundet Transportarbetareförbundet kommer vi inte att teckna ett annat avtal med en annan facklig part, svarar Sveriges hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund i ett uttalande efter förhandlingen. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159