23948sdkhjf

AI-assisterade fartyg för Stena

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Som en viktig del i sitt arbete för minskad bränsleförbrukning och miljöpåverkan, genomför Stena Line en pilotstudie där artificiell intelligens implementeras ombord.

I nära samarbete med teknikföretaget Hitachi, utvecklas en AI-modell att använda ombord. Modellen ska förutse den det mest bränsleeffektiva sättet att driva ett visst fartyg på en bestämd rutt, och ska vara ett stöd för kaptener och styrmän. Om modellen blir framgångsrik kommer den att bidra stort till att uppnå det årliga målet om att minska bränsleförbrukningen ombord med 2,5 procent.

– Modellen går igenom ett stort antal olika scenarier innan den föreslår den mest optimala rutten och de bästa inställningarna för bränsleoptimering under resan. Tack vare AI har vi nu möjlighet att ta hänsyn till ett stort antal faktorer, som exempelvis strömmar, väderförhållande, vattendjup och hastighet genom vatten i fler kombinationer än vad som tidigare varit möjligt att göra manuellt, säger Lars Carlsson, Head of AI på Stena Line.

Modellen är under utveckling och det hade inte varit möjligt att komma vidare i projektet utan en engagerad kapten och besättning. Därför genomförs pilotstudien på Stena Scandinavica, under överseende av Senior Master Jan Sjöström som har arbetat med bränsleoptimering på Stena Line de senaste 40 åren.

– Eftersom modellen fortfarande utvecklas är det för tillfället kanske mer vi som assisterar AI än tvärtom, men det är en otroligt rolig och belönande process, säger Jan Sjöström, Senior Master på Stena Scandinavica.

Målet är att skapa en så precis modell att den kan utgöra ett ultimat beslutsunderlag för kaptenen och styrmännen ombord när de planerar en resa. Om AI exempelvis skulle kunna bidra med exakta förutsägelser kring strömförhållande, vilket är en av de mer komplexa faktorerna idag, skulle det hjälpa även den mest erfarna kaptenen eller styrmannen.

Dessutom kan modellen även bidra till kompetens- och kunskapsöverföring till nästa generation.

Stena Line har en övergripande mål att hela verksamheten ska assisteras av AI år 2021. Pilotstudien på Stena Scandinavica, som trafikerar linjen Göteborg – Kiel, är den första av flera tester med AI-assistans ombord under 2018. Projektet kommer att utvärderas i slutet av året. Därefter beslutas det om hur Stena Line ska gå vidare med implementering av AI-assistans på sina 38 fartyg.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De tar eldrivna Streetscooter till Sverige

Logistic contractor säljer fastigheter för en miljard

Nybildat svenskt fastighetsbolag köper tre av fastigheterna.

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Nyhetsbrev

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Arkiv

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175