23948sdkhjf

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Nu presenterar Volvo Lastvagnar en ny produktgrupp med självkörande eldrivna fordon, döpt till Vera. Tanken med transportlösningen är den ska kunna användas på platser med regelbundna leveransen på korta rutter och stora godsvolymer, till exempel i hamnar eller mellan logististiska knutpunkter. Vera ska fungera som en “förlängning av det industriella flödet”.  

– Vårt system kan ses som en förlängning av de avancerade logistiklösningar som redan används i många branscher i dag. Eftersom vi använder oss av självkörande fordon med noll utsläpp och låga bullernivåer kan de sättas in när som helst under dygnet. I lösningen används befintlig väginfrastruktur och befintliga lastbärare, vilket gör att man enkelt kan hålla nere kostnaderna och integrera lösningen i den befintliga verksamheten, säger Mikael Karlsson, vice president Autonomous solutions på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande 

Det autonoma systemet ska bestå av självkörande elfordon som är kopplade till en molntjänst och en trafikledningscentral. Fordonen är utrustade med system för autonom körning. De kan fastställa sin aktuella position på centimetern, övervaka omgivningen och analysera vad andra trafikanter gör, för att sedan reagera på det. En trafikledningscentral följer transporterna och kan övervaka saker som position, batteristatus, last och behov av service. 

Volvo Vera är byggd helt utan en hytt och kommer med andra ord inte att ha någon passiv förare ombord.  

Mikael Karlsson säger att grunden för utvecklingen av Vera var att kasta ut gamla föreställningar om hur en lastbil ska vara, för att kunna nå en vision. 

– Vera är i grunden vårt sätt att bygga något som kan ta oss in i framtiden. 

Nu fortsätter utvecklingen av det nya konceptet. 

– Till att börja med kommer vi att köra Vera på korta sträckor i regelbundna flöden. När vi får större erfarenhet kan vi börja titta på en expansion till andra uppgifter. Men Vera är inte tänkt som en universallösning för alla överallt. Det är en lösning som vi kommer att anpassa och skräddarsy från användare till användare, beroende på deras unika behov.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156