23948sdkhjf

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Under black friday och julhandeln satte Jollyroom stor press på Postnords terminal i Härryda. E-handlaren för barn- och babyprodukter fick lida när kapaciteten inte räckte till, och kunderna fick vänta på sina paket. 

– Vi skickade merparten av våra paket via Postnords Härrydaterminal utanför Göteborg. Vi skickade godset inom rimliga ramar men Postnord hade felberäknat terminalens kapacitet vilket resulterade i att stora mängder paket blev försenade. Våra volymer hade helt enkelt blivit för stora för Härryda att hantera, säger Ole Sauar, vd på Jollyroom, i ett pressmeddelande. 

Detta gör nu att Jollyroom tar saen i egna händer och bygger en egen, automatiserad paketsorteringsterminal, som ska kunna hantera 5 000 paket i timmen. Investeringen beräknas bli tio miljoner kronor och målet är att ha anläggningen i full drift till julhandeln. 

– Vår nya anläggning gör det möjligt att fylla 25 lastbilar med gods samtidigt, som sedan kan skickas direkt till strategiskt valda terminaler i Norden. Genom att minimera antalet mellanhänder i logistikkedjan kan vi förkorta leveranstiderna med ett till två dygn för många av våra kunder. Under årets julhandel börjar vi med direktbilar till de stora orterna i Norden och kommer sedan utöka antalet sträckor i takt med att volymerna ökar, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom. 

Det blir SGA Conveyor systems som levererar paketsorteringsanläggningen. Och bolaget har sett en rejäl ökning i efterfrågan under de senaste två åren. 

– Det är klart lönsamt för stora e-handlare att själva sortera sitt gods i steg ett, och återbetalningstiden för en investering är ofta relativt kort. Vinsten kommer i form av lägre fraktkostnader och reducerade lönekostnader internt eftersom färre händer behöver hantera godset, säger Tommy Klasson, vd och ägare på SGA Conveyor systems 

Nu har de båda bolagen börjat planera ytterligare projekt tillsammans. Närmast på tur står en översyn av hur Jollyrooms inleveransflöden kan effektiviseras ytterligare. 

– Genom investeringen i vår nya anläggning faller en viktig bricka på plats i vårt arbete med att modernisera hela vår logistikkedja. Vi kommer att fortsätta att löpande investera i innovativa logistiska lösningar för att säkerställa att Jollyroom behåller sin nummer ett-position i branschen, avslutar Ole Sauar. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Arkiv

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

Paketrekord – men Postnord håller stånd.

Jobb & Karriär
Vd:n lämnar Göteborgs hamn

Magnus Kårestedt lämnar över till nya krafter.

Castellum bygger nytt i Brunna

Siktar mot storskalig logistikverksamhet i Stockholm Väst.

Sagax investerar vidare

E-handeln orsakar inte trängseln i citytrafiken

En ny forskningsstudie friar budfirmor, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Jobb & Karriär
Fyra nya säljchefer till Postnord

Jätten gör storsatsning inom försäljningsorganisationen.

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211