23948sdkhjf

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Under black friday och julhandeln satte Jollyroom stor press på Postnords terminal i Härryda. E-handlaren för barn- och babyprodukter fick lida när kapaciteten inte räckte till, och kunderna fick vänta på sina paket. 

– Vi skickade merparten av våra paket via Postnords Härrydaterminal utanför Göteborg. Vi skickade godset inom rimliga ramar men Postnord hade felberäknat terminalens kapacitet vilket resulterade i att stora mängder paket blev försenade. Våra volymer hade helt enkelt blivit för stora för Härryda att hantera, säger Ole Sauar, vd på Jollyroom, i ett pressmeddelande. 

Detta gör nu att Jollyroom tar saen i egna händer och bygger en egen, automatiserad paketsorteringsterminal, som ska kunna hantera 5 000 paket i timmen. Investeringen beräknas bli tio miljoner kronor och målet är att ha anläggningen i full drift till julhandeln. 

– Vår nya anläggning gör det möjligt att fylla 25 lastbilar med gods samtidigt, som sedan kan skickas direkt till strategiskt valda terminaler i Norden. Genom att minimera antalet mellanhänder i logistikkedjan kan vi förkorta leveranstiderna med ett till två dygn för många av våra kunder. Under årets julhandel börjar vi med direktbilar till de stora orterna i Norden och kommer sedan utöka antalet sträckor i takt med att volymerna ökar, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom. 

Det blir SGA Conveyor systems som levererar paketsorteringsanläggningen. Och bolaget har sett en rejäl ökning i efterfrågan under de senaste två åren. 

– Det är klart lönsamt för stora e-handlare att själva sortera sitt gods i steg ett, och återbetalningstiden för en investering är ofta relativt kort. Vinsten kommer i form av lägre fraktkostnader och reducerade lönekostnader internt eftersom färre händer behöver hantera godset, säger Tommy Klasson, vd och ägare på SGA Conveyor systems 

Nu har de båda bolagen börjat planera ytterligare projekt tillsammans. Närmast på tur står en översyn av hur Jollyrooms inleveransflöden kan effektiviseras ytterligare. 

– Genom investeringen i vår nya anläggning faller en viktig bricka på plats i vårt arbete med att modernisera hela vår logistikkedja. Vi kommer att fortsätta att löpande investera i innovativa logistiska lösningar för att säkerställa att Jollyroom behåller sin nummer ett-position i branschen, avslutar Ole Sauar. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.468