23948sdkhjf

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

I dag finns det två testanläggningar för elvägsteknik i Sverige, den ena utanför Arlanda och den andra utanför Sandviken. Tillsammans rör det sig om vägsträckor på några kilometer. Nu är det tänkt att tekniken ska testas i större skala för att utvärdera hela kedjan och prova olika affärsmodeller kring elvägar 

Därför har Trafikverket tagit fram en underlagsrapport för elvägspiloten. 

Läs också: Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

– Sträckor som är intressanta att studera bör vara omkring 20–30 kilometer långa. De ska vara tungt trafikerade och kopplade till områden med stabila transportbehov, gärna med inslag av skytteltrafik, säger Kenneth Natanaelsson, som är Trafikverkets projektledare för elvägspiloten, till Trafikverkets hemsida. 

I rapporten har Trafikverket tittat närmare på vägsträckor i Blekinge, Gävleborg och Örebro. Ett antal stora bolag har anmält sitt intresse för att köra gods med elvägen och verket listar även möjliga transportföretag, elbolag och offentliga intressenter, samtidigt som man framhåller fördelar och nackdelar med olika sträckor. 

– Det är viktigt att förstå att rapporten inte innebär att Trafikverket tagit ställning till vilken sträcka som kan bli aktuell för en elvägspilot. Vi utreder och testar stegvis så att vi säkerställer att vi gör rätt saker, i rätt tid och levererar den önskade nyttan, säger Jan Pettersson, programchef för projekt Elvägar. 

Målet med pilotprojektet är att nå nivå 8 på den så kallade TRL-skalan, som bedömer hur mogen en teknologi kan anses vara. Nivå 8 är en godkänd lösning, redo att lanseras på marknaden och genomföras i stor skala. 

– Det är inte enbart tekniken som ska verifieras och demonstreras utan hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem med mera, säger Björn Hasselgren, som är projektledare för affärsmodeller och finansiering. 

I Blekinge pekar Trafikverket ut en vägsträcka mellan Karlshamns och Sölvesborgs hamnar, med avstickare till Södra cells anläggning och Volvo Cars i Olofström. Även Ikea i Älmhult skulle kunna ingå i ekvationen. 

I Gävleborg utkristalliserar sig ett huvudalternativ mellan Gävle hamn och Storvik där både ABB, Sandvik och Forsbacka bruk finns. Men i Gävleborg finns också goda möjligheter att bygga ut vägsystemet till Skutskär, Garpenberg, Hofors, Falun och Borlänge. 

Örebro i sin tur är en verklig logistiknod och här finns möjliga sträckor som Örebro-Hallsberg, Örebro-Lindesberg, Örebro-Karlskoga/Karlstad, Örebro-Arboga/Västerås. 

Nästa steg i arbetet med elvägsprojektet bör vara att gå mer in i detalj på transportbehoven i de tre områdena, samt att undersöka möjliga strukturer för konsortier som kan bygga infrastrukturen, enligt Trafikverket. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.165