23948sdkhjf

Från lastbilstransporter till spårtrafik för återvinnare

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

En 70-procentig minskning av koldioxidutsläppen får Stena Aluminium att flytta en stor del av lastbilstransporterna till järnväg.

Stena Aluminium har under många år försökt hitta lösningar som bidrar till att företagets återvinning av aluminium blir mindre miljöbelastande. För ungefär tio år sedan började företaget erbjuda transport av flytande aluminium, något som bland annat eliminerade en smältningsprocess. Andra åtgärder är införandet av ny filterteknik och återvinning av spillvärme från smältningsprocessen.

Nästa steg är att flytta över de lastbilstransporter som i dag går till och från den tyska partnern Befesa till järnväg. Det tyska företaget tar emot och behandlar den saltslagg som bildas vid Stena Aluminiums produktion. Slaggen innehåller mellan 30 och 40 procent salt. För att återvinna saltet har slaggen hittills skickats med lastbil till Tyskland för upparbetning.

Saltet skickas tillbaka till Stena Aluminium där det återanvänds i smältprocessen. Det som återstår av slaggen används som råmaterial i andra industriprocesser. Med start nu i september kommer transporterna till och från Tyskland att genomföras på järnväg, efter en lyckad testperiod under våren.

I vårt samarbete med Befesa säkerställer vi att vårt avfall återvinns. Genom järnvägstransporter kommer vi dessutom att minska tunga transporter på vägnätet och utsläpp väsentligt, säger Stena Aluminiums vd Fredrik Pettersson. Bland annat talas om en minskad koldioxidbelastning kring 70 procent.

Övergången till järnvägstransporter är ett resultat av ett bra internt utvecklingsarbete och samverkan med externa parter, säger Fredrik Pettersson.

Bland annat har företaget inlett flera samarbeten för att få logistiken att fungera. Omlastningen till tåg sker vid en kombiterminal som ägs av Älmhults kommun och Ikea. Transporterna mellan produktionsanläggningen och terminalen sköts av det lokala åkeriet Diö Transport & Entreprenad, medan järnvägstransporterna sköts av Green Cargo i Sverige och av Deutsche Bahn i Tyskland.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart med medlare i hamnkonflikten

Jobb & Karriär
De startar Sveriges nya transport management-bolag

Värvar vd från Aditro.

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Sämre punktlighet för godstågen

När Trafikverket presenterar punktligheten för tågen under 2018 ser godstrafiken en stark försämring för 2018.

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Nyhetsbrev

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Arkiv

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109