”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Stor irritation kring adblue inom åkerinäringen.

För en åkeriägare kan trasiga adblue-system innebära ekonomisk ruin. Därför bekostar många fordonsägare en urkoppling av systemet istället. Det menar Stefan Ekljung på Nmoab som jobbar med eftermontering av adblue-system.

Stefan Ekljung är vd för Nmoab i Östersund och har även varit med och utvecklat att ta bort det befintliga adbluesystemet som måste göras föra att uppgradera äldre lastbilar och entreprenadmaskiner så att de ska klara Euro 6-kravet. Detta åstadkoms genom eftermontera ett adblue-system på fordonet.

Det är otroligt mycket irritation kring adblue i åkerinäringen. Det blir lätt väldigt kostsamt när en bil blir ståendes i flera dagar, kanske veckor på grund av att adblue-systemet havererar. Och du kan ju tänka dig vad det kostar för ett åkeri.

Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet

En allt större svaghet och felkälla hos dieselbilar med adblue-system är de många sensorerna som ska känna av att systemet fungerar som det ska, menar Stefan Ekljung:

Så fort det blir fel på någon sensor så är det risk att bilen tror att adblue-systemet inte fungerar och då går bilen ner i felsäkert läge, och du kan bara köra i låg fart. Fastän det kanske inte är något fel på adblue-systemet alls utan bara på en sensor.

Problemen med adblue skapar väldigt mycket irritation och kostnader för dem som drabbas och det är det som gör att många väljer att koppla ur sitt adblue-system. För det är mycket billigare att koppla ur än att reparera ett trasigt adblue-system.

Om en åkeriägare lämnar in en lastbil på verkstaden för fjärde gången, utan att de lyckas hitta felet på adblue-systemet men ändå bytt delar för kanske 30 000-40 000 kronor – då blir det till sist ohållbart för åkeriet. Då kan urkopplingen av systemet vara ett sätt att undvika konkurs.

Problemen med krånglande adblue-system är allra störst på lastbilar, lastmaskiner och grävare, menar Stefan Ekljung:

Volvo har stora problem nu med sina maskiner. Swecon får in fler maskiner med fel på adblue-systemet varje dag än de har kapacitet att laga. Det kan vara en ledning som gått sönder, adblue-insprutningen eller pumpen. Det bero på att motorn går dåligt; den går för kallt – når inte upp till arbetstemperatur. Och det beror till exempel på att motorn går mycket när maskinen står stilla och då får den för lite motstånd – låg belastning. En kranbil till exempel, står ju mest stilla och jobbar under en arbetsdag.

När jag pratat med Swecon så säger de rakt ut att de förstår att företag som jobbar med att koppla ur adblue-system finns. För de kan lösa ett problem som inte verkstäderna kan lösa.

Stefan Ekljung tror och hoppas att den kunskap om hur man bygger tillförlitliga adblue-system som han och andra i branschen besitter, inom en inte alltför lång framtid kommer efterfrågas av branschen.

Läs även: "Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"

Mer om: adblue


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

Nyhetsbrev

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Arkiv

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

TRP tar nästa kliv in på svenska marknaden

Postnord missade leveransen av förtidsröster

Förhandsrösterna brukar anlända till vallokalerna på valdagsmorgonen. Nu fick vissa vänta ända till eftermiddagen.

Mercedes kastar backspeglarna

Nya Mercedes-Benz Actros är här. Bättre luftmotstånd och semisjälvkörande funktioner är två av nyheterna.

Ny containerpendel från Karlshamn

Nu kommer fler möjligheter att köra gods med tåg mellan Blekinge och Göteborg.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125