23948sdkhjf

Akut brist på lastbilsförare

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

3 600 lastbilsförare behöver anställas under det närmaste halvåret, enligt TYA, som befarar att förarbristen kan leda till stagnerad ekonomi.

Ett ökat behov av transporter gör att bristen på chaufförer blir allt mer akut. Enligt den trendindikator som ställts samman av Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, behöver transportbranschen förstärkas med 3 600 lastbilsförare de närmaste sex månaderna. Och bristen är närmast landsomfattande. TYA stöder sig bland annat på en undersökning där mer än hälften av de tillfrågade företagen uppger att de behöver nyanställa förare under det nämaste halvåret.

På längre sikt är behovet än större – bedömningen är att 50 000 nya förare kommer att behövas de kommande tio åren. Om bristen inte täcks kan konsekvenserna bli omfattande.

– Det är en utveckling som kan få negativa effekter på samhället, säger Lasse Holm, projektledare på TYA, som betonar att en fungerande transportsektor är av stor vikt för såväl den tillverkande industrin som för handeln.

– När det saknas chaufförer kan åkerierna inte utnyttja alla sina bilar och måste kanske ställa in transportlinjer. Om tillverkningsindustrin inte får sina leveranser i tid kan det leda till minskad produktivitet och i förlängningen en stagnerad ekonomi. Fortsätter det på det här sättet kommer det att få konsekvenser som märks även för vanliga konsumenter, säger Lasse Holm.

Han menar att framför allt två faktorer ligger bakom förarbristen.

– Handeln, tillverkningsindustrin samt bygg- och infrastruktursektorn går på högvarv. Alla tre är stora köpare av godstransporter.

Ett annat skäl, som är mer oroande, är att det finns för få utbildningsplatser, säger Lasse Holm, som vill se fler utbildningsplatser inom såväl gymnasieprogram som vuxenutbildningar.

Skolverket har försökt möta behovet genom att medverka till inrättandet av ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Läs mer här.

Lasse Holm menar dock att det finns mer att göra.

Till gymnasiets inriktning transport är det i dag dubbelt så många sökande som det finns platser. Bara ett par extra platser på gymnasieskolans transportprogram skulle göra stor skillnad, både för dem som vill utbilda sig till lastbilsförare och för lokalsamhället.

Transportbranschen är en framtidsbransch. Som nyutbildad lastbilsförare har du i dag en arbetsmarknad som är fantastisk. Du kan i princip själv bestämma hur du vill arbeta, säger Lasse Holm.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Nyhetsbrev

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Arkiv

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.101