23948sdkhjf

Akut brist på lastbilsförare

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

3 600 lastbilsförare behöver anställas under det närmaste halvåret, enligt TYA, som befarar att förarbristen kan leda till stagnerad ekonomi.

Ett ökat behov av transporter gör att bristen på chaufförer blir allt mer akut. Enligt den trendindikator som ställts samman av Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, behöver transportbranschen förstärkas med 3 600 lastbilsförare de närmaste sex månaderna. Och bristen är närmast landsomfattande. TYA stöder sig bland annat på en undersökning där mer än hälften av de tillfrågade företagen uppger att de behöver nyanställa förare under det nämaste halvåret.

På längre sikt är behovet än större – bedömningen är att 50 000 nya förare kommer att behövas de kommande tio åren. Om bristen inte täcks kan konsekvenserna bli omfattande.

– Det är en utveckling som kan få negativa effekter på samhället, säger Lasse Holm, projektledare på TYA, som betonar att en fungerande transportsektor är av stor vikt för såväl den tillverkande industrin som för handeln.

– När det saknas chaufförer kan åkerierna inte utnyttja alla sina bilar och måste kanske ställa in transportlinjer. Om tillverkningsindustrin inte får sina leveranser i tid kan det leda till minskad produktivitet och i förlängningen en stagnerad ekonomi. Fortsätter det på det här sättet kommer det att få konsekvenser som märks även för vanliga konsumenter, säger Lasse Holm.

Han menar att framför allt två faktorer ligger bakom förarbristen.

– Handeln, tillverkningsindustrin samt bygg- och infrastruktursektorn går på högvarv. Alla tre är stora köpare av godstransporter.

Ett annat skäl, som är mer oroande, är att det finns för få utbildningsplatser, säger Lasse Holm, som vill se fler utbildningsplatser inom såväl gymnasieprogram som vuxenutbildningar.

Skolverket har försökt möta behovet genom att medverka till inrättandet av ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Läs mer här.

Lasse Holm menar dock att det finns mer att göra.

Till gymnasiets inriktning transport är det i dag dubbelt så många sökande som det finns platser. Bara ett par extra platser på gymnasieskolans transportprogram skulle göra stor skillnad, både för dem som vill utbilda sig till lastbilsförare och för lokalsamhället.

Transportbranschen är en framtidsbransch. Som nyutbildad lastbilsförare har du i dag en arbetsmarknad som är fantastisk. Du kan i princip själv bestämma hur du vill arbeta, säger Lasse Holm.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193