23948sdkhjf

Vägslitageskatten den stora trätofrågan

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Riksdagspartierna var överens om mycket när Sveriges åkeriföretag kallade till valdebatt. Men inte om vägslitageskatten.

När Sveriges åkeriföretag hade kallat in till valdebatt dök företrädare för Vänsterpartiet, Liberalerna, Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet upp. I den lilla konferenslokalen på Kungsgatan i Stockholm blev det fullsatt, men diskussionen sändes också ut och Sveriges åkeriföretag hade med hjälp av lokala arrangemang kunnat samla fler åskådare runt om i landet. 

För arrangörens räkning var det organisationens ordförande Mikael Nilsson som höll i debatten. Han hade med sig ett antal frågor, som panelen svarade lydigt på i tur och ordning, och till en början var det faktiskt ganska svårt att se några större reella skillnader i sakfrågorna mellan partierna. Man var på det hela taget ganska överens om problemen och talade oftast om ungefär samma lösningar vare sig det gällde osund konkurrens, regelefterlevnad, yrkestrafikmyndighet, upphandlingar och konsumenternas skyldighet att betala för sin påfrestning på miljön. De flesta förslag känner branschen redan igen, möjligen med undantag av Vänsterpartiets nylanserade idé om en statlig investeringsbank för att stödja exempelvis uppbyggnaden av ny produktion av biodrivmedel. 

Riktigt hett blev det inte i debatten förrän frågan om vägslitageskatten kom upp, en fråga som Mikael Nilsson valde att spara till sist. Här har kritikerna, som i panelen främst tillhörde de borgerliga partierna, varnat för att regeringen tänker lägga avgiften ovanpå andra skatter, istället för att göra en skatteväxling. Flera panelmedlemmar grep efter mikrofonerna för repliker, och inte minst den annars lugne centerpartisten Anders Åkesson höjde rösten i en egen diskussion med Lorentz Tovatt från Miljöpartiet. 

Lorentz Tovatt fick inleda diskussionen om en avståndsbaserad avgift och förklarade att syftet med den nya skatten var att hitta ett system som kan skapa rättvisa konkurrensvillkor genom GPS-övervakning, som utländska lastbilar inte ska kunna smita från, och som kan differentieras på flera faktorer för att belöna den som satsar på miljön. Han betonade också att regeringen inte satt ner foten om nivån på avgiften än. 

Anders Åkesson genmälde att varken kilometerskatt eller flygskatt har någon postivit klimatpåverkan, utan istället är skadligt för de svenska företagen. Centerpartiet vill hellre arbeta med stimulanser. Moderata Jessica Rosencrantz svarade att ökade skatter för svenska åkare inte är konkurrenshöjande och fortsatte syrligt med att GPS-övervakning inte alls förutsätter en ny skatt, utan kan införas redan i dag. Moderaterna vill hellre värna om reduktionsplikten och användningen av skogsråvara till bränslen för att på så vis sänka transporternas klimatpåverkan. 

Lars Tysklind från Liberalerna såg en avståndsbaserad skatt som rent fiskal och förordade en skatteväxling mellan miljöstyrning och skatt på arbete och företagande.  

När Leif Pettersson från Socialdemokraterna fick ordet försökte han mana till att sänka tonläget, genom att påminna om att ingen ännu nämnt några nivåer eller diskuterat klart hur en skatteväxling skulle kunna se ut. Avgiften som Eurovinjett för med sig, och som många utländska åkare fuskar med, ska fasas ut och EU har rekommenderat medlemsländerna att införa avståndsbaserade skattesystem istället. 

Birger Lahti från Vänsterpartiet var å sin sida positiv, men tydlig med att vägslitageskatten inte bara får bli ännu en pålaga på svenska åkerier utan måste få avsedd effekt med en tydlig differentiering efter miljönytta. Han tryckte på att det ju exempelvis är meningslöst att försöka pressa över gods på tåget för sträckor där det inte finns utbyggd järnväg eller är fullt på spåren. Där såg han bland annat ett glesbygdsperspektiv på frågan och att någon sorts skatteväxling måste vara aktuell. 

Sammanfattningsvis tycks det som om det transportpolitiska området överlag präglas av viss enighet om vägen framåt. När det gäller vägslitageskatten har regeringen utlovat en något utförligare promemoria, som ska släppas den närmsta tiden. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164