23948sdkhjf

Vägslitageskatten den stora trätofrågan

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Riksdagspartierna var överens om mycket när Sveriges åkeriföretag kallade till valdebatt. Men inte om vägslitageskatten.

När Sveriges åkeriföretag hade kallat in till valdebatt dök företrädare för Vänsterpartiet, Liberalerna, Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet upp. I den lilla konferenslokalen på Kungsgatan i Stockholm blev det fullsatt, men diskussionen sändes också ut och Sveriges åkeriföretag hade med hjälp av lokala arrangemang kunnat samla fler åskådare runt om i landet. 

För arrangörens räkning var det organisationens ordförande Mikael Nilsson som höll i debatten. Han hade med sig ett antal frågor, som panelen svarade lydigt på i tur och ordning, och till en början var det faktiskt ganska svårt att se några större reella skillnader i sakfrågorna mellan partierna. Man var på det hela taget ganska överens om problemen och talade oftast om ungefär samma lösningar vare sig det gällde osund konkurrens, regelefterlevnad, yrkestrafikmyndighet, upphandlingar och konsumenternas skyldighet att betala för sin påfrestning på miljön. De flesta förslag känner branschen redan igen, möjligen med undantag av Vänsterpartiets nylanserade idé om en statlig investeringsbank för att stödja exempelvis uppbyggnaden av ny produktion av biodrivmedel. 

Riktigt hett blev det inte i debatten förrän frågan om vägslitageskatten kom upp, en fråga som Mikael Nilsson valde att spara till sist. Här har kritikerna, som i panelen främst tillhörde de borgerliga partierna, varnat för att regeringen tänker lägga avgiften ovanpå andra skatter, istället för att göra en skatteväxling. Flera panelmedlemmar grep efter mikrofonerna för repliker, och inte minst den annars lugne centerpartisten Anders Åkesson höjde rösten i en egen diskussion med Lorentz Tovatt från Miljöpartiet. 

Lorentz Tovatt fick inleda diskussionen om en avståndsbaserad avgift och förklarade att syftet med den nya skatten var att hitta ett system som kan skapa rättvisa konkurrensvillkor genom GPS-övervakning, som utländska lastbilar inte ska kunna smita från, och som kan differentieras på flera faktorer för att belöna den som satsar på miljön. Han betonade också att regeringen inte satt ner foten om nivån på avgiften än. 

Anders Åkesson genmälde att varken kilometerskatt eller flygskatt har någon postivit klimatpåverkan, utan istället är skadligt för de svenska företagen. Centerpartiet vill hellre arbeta med stimulanser. Moderata Jessica Rosencrantz svarade att ökade skatter för svenska åkare inte är konkurrenshöjande och fortsatte syrligt med att GPS-övervakning inte alls förutsätter en ny skatt, utan kan införas redan i dag. Moderaterna vill hellre värna om reduktionsplikten och användningen av skogsråvara till bränslen för att på så vis sänka transporternas klimatpåverkan. 

Lars Tysklind från Liberalerna såg en avståndsbaserad skatt som rent fiskal och förordade en skatteväxling mellan miljöstyrning och skatt på arbete och företagande.  

När Leif Pettersson från Socialdemokraterna fick ordet försökte han mana till att sänka tonläget, genom att påminna om att ingen ännu nämnt några nivåer eller diskuterat klart hur en skatteväxling skulle kunna se ut. Avgiften som Eurovinjett för med sig, och som många utländska åkare fuskar med, ska fasas ut och EU har rekommenderat medlemsländerna att införa avståndsbaserade skattesystem istället. 

Birger Lahti från Vänsterpartiet var å sin sida positiv, men tydlig med att vägslitageskatten inte bara får bli ännu en pålaga på svenska åkerier utan måste få avsedd effekt med en tydlig differentiering efter miljönytta. Han tryckte på att det ju exempelvis är meningslöst att försöka pressa över gods på tåget för sträckor där det inte finns utbyggd järnväg eller är fullt på spåren. Där såg han bland annat ett glesbygdsperspektiv på frågan och att någon sorts skatteväxling måste vara aktuell. 

Sammanfattningsvis tycks det som om det transportpolitiska området överlag präglas av viss enighet om vägen framåt. När det gäller vägslitageskatten har regeringen utlovat en något utförligare promemoria, som ska släppas den närmsta tiden. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Nyhetsbrev

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Arkiv

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.137