23948sdkhjf

Vägslitageskatten den stora trätofrågan

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Riksdagspartierna var överens om mycket när Sveriges åkeriföretag kallade till valdebatt. Men inte om vägslitageskatten.

När Sveriges åkeriföretag hade kallat in till valdebatt dök företrädare för Vänsterpartiet, Liberalerna, Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet upp. I den lilla konferenslokalen på Kungsgatan i Stockholm blev det fullsatt, men diskussionen sändes också ut och Sveriges åkeriföretag hade med hjälp av lokala arrangemang kunnat samla fler åskådare runt om i landet. 

För arrangörens räkning var det organisationens ordförande Mikael Nilsson som höll i debatten. Han hade med sig ett antal frågor, som panelen svarade lydigt på i tur och ordning, och till en början var det faktiskt ganska svårt att se några större reella skillnader i sakfrågorna mellan partierna. Man var på det hela taget ganska överens om problemen och talade oftast om ungefär samma lösningar vare sig det gällde osund konkurrens, regelefterlevnad, yrkestrafikmyndighet, upphandlingar och konsumenternas skyldighet att betala för sin påfrestning på miljön. De flesta förslag känner branschen redan igen, möjligen med undantag av Vänsterpartiets nylanserade idé om en statlig investeringsbank för att stödja exempelvis uppbyggnaden av ny produktion av biodrivmedel. 

Riktigt hett blev det inte i debatten förrän frågan om vägslitageskatten kom upp, en fråga som Mikael Nilsson valde att spara till sist. Här har kritikerna, som i panelen främst tillhörde de borgerliga partierna, varnat för att regeringen tänker lägga avgiften ovanpå andra skatter, istället för att göra en skatteväxling. Flera panelmedlemmar grep efter mikrofonerna för repliker, och inte minst den annars lugne centerpartisten Anders Åkesson höjde rösten i en egen diskussion med Lorentz Tovatt från Miljöpartiet. 

Lorentz Tovatt fick inleda diskussionen om en avståndsbaserad avgift och förklarade att syftet med den nya skatten var att hitta ett system som kan skapa rättvisa konkurrensvillkor genom GPS-övervakning, som utländska lastbilar inte ska kunna smita från, och som kan differentieras på flera faktorer för att belöna den som satsar på miljön. Han betonade också att regeringen inte satt ner foten om nivån på avgiften än. 

Anders Åkesson genmälde att varken kilometerskatt eller flygskatt har någon postivit klimatpåverkan, utan istället är skadligt för de svenska företagen. Centerpartiet vill hellre arbeta med stimulanser. Moderata Jessica Rosencrantz svarade att ökade skatter för svenska åkare inte är konkurrenshöjande och fortsatte syrligt med att GPS-övervakning inte alls förutsätter en ny skatt, utan kan införas redan i dag. Moderaterna vill hellre värna om reduktionsplikten och användningen av skogsråvara till bränslen för att på så vis sänka transporternas klimatpåverkan. 

Lars Tysklind från Liberalerna såg en avståndsbaserad skatt som rent fiskal och förordade en skatteväxling mellan miljöstyrning och skatt på arbete och företagande.  

När Leif Pettersson från Socialdemokraterna fick ordet försökte han mana till att sänka tonläget, genom att påminna om att ingen ännu nämnt några nivåer eller diskuterat klart hur en skatteväxling skulle kunna se ut. Avgiften som Eurovinjett för med sig, och som många utländska åkare fuskar med, ska fasas ut och EU har rekommenderat medlemsländerna att införa avståndsbaserade skattesystem istället. 

Birger Lahti från Vänsterpartiet var å sin sida positiv, men tydlig med att vägslitageskatten inte bara får bli ännu en pålaga på svenska åkerier utan måste få avsedd effekt med en tydlig differentiering efter miljönytta. Han tryckte på att det ju exempelvis är meningslöst att försöka pressa över gods på tåget för sträckor där det inte finns utbyggd järnväg eller är fullt på spåren. Där såg han bland annat ett glesbygdsperspektiv på frågan och att någon sorts skatteväxling måste vara aktuell. 

Sammanfattningsvis tycks det som om det transportpolitiska området överlag präglas av viss enighet om vägen framåt. När det gäller vägslitageskatten har regeringen utlovat en något utförligare promemoria, som ska släppas den närmsta tiden. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varner fördubblar sin Autostore i Vänersborg 

Swisslog bygger lösning med 116 000 lådor och över 200 robotar.

Jobb & Karriär
Transportföretagen får samhällspolitisk avdelning

Värvar chef från Svensk handel.

Toyota lanserar solenergi

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Nyhetsbrev

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

Arkiv

”Behåll dispenserna för BK4”

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Köpings hamn bygger ut

Lidl Halmstad blir första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar redan nästa år.

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.146