23948sdkhjf

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Yara, tillverkare av jordbrukskemikalier och konstgödsel, har beställt ett självkörande fartyg som ska trivas med batterier. Målet är att skeppet ska ersätta 40 000 lastbilsresor per år, och både minska utsläppen av klimatgaser och minska trycket på vägsträckan från fabriken i Herøya ner till hamnarna i Brevik och Larvik. 

I en beställning på 250 miljoner norska kronor kommer norska skeppsbyggaren Vard tillsammans med Kongsberg att bygga fartyget, som både ska navigera och lastas helt automatiskt. Fartyget som fått namnet Yara Birkeland ska vara klart i början av 2020 och gradvis överföras till helt autonom drift fram till 2022.  

– Ett fartyg som Yara Birkeland har aldrig byggts förut och projektet är beroende av våra partners med entreprenörsanda och högteknologisk specialisering. Vard kombinerar erfarenhet av anpassade fartygsbyggen med ledande utveckling. De kommer att leverera ett fartyg som kommer att hjälpa oss att sänka våra utsläpp och bidra till att föda världen samtidigt som vi skyddar planeten. Det är en game changer, sa Svein Tore Holsether, president och vd för Yara, vid en ceremoni. 

Projektet har fått 130 miljoner norska kronor i stöd från det statliga Enova och även statsminister Erna Solberg fanns på plats vid signeringen av kontraktet. 

– Det här är ett gott exempel på hur norsk industri kan sammarbeta för att skapa nya lösningar och gröna jobb. Yara, Kongsberg och Vard har byggt upp sin kunskap inom teknologi, logistik och skeppsbyggande med en ambition att skapa hållbar utveckling tillsammans, sa hon. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078