23948sdkhjf

Fortsatt tufft för Green cargo

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Det fortsätter att gå trögt för Green cargo, vars resultat följs noga av regeringen, som övervägt att låta verksamheten ingå i SJ istället. I sin delårsrapport, som presenterades i veckan, redovisar man ett rörelseresultat på -72 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en vinst på fyra miljoner under samma period förra året. Samtidigt minskade nettoomsättningen med tre procent och landade på 2,1 miljarder kronor. 

Green cargo själva uppger att orsaken är lägre transportintäkter, beroende på störningar i infrastrukturen, samtidigt som driftskostnaden inte minskar i samma takt som volymen. Höga kostnader för utrikestrafiken och fordonsunderhållet är två andra faktorer som påverkar resultatet negativt. 

– De ökade kostnaderna avseende underhåll är delvis ett eftersläp från den besvärliga vintern under årets första kvartal. För att sänka kostnadsnivån på utrikestransporter förbereder vi nu för att producera trafiken genom Danmark delvis i egen regi, säger Green Cargos tillförordnade vd Erik Johansson, i ett pressmeddelande. 

Det finns dock ljuspunkter i resultatredovisningen. Under andra kvartalet har Green cargo skrivit nya avtal för mer än 200 miljoner kronor. Det gör att man nu måste rekrytera nya lokförare. Man testar också de nya, sexaxliga Transmontanaloken som man investerat i. De kan dra dubbelt så mycket last som de vanliga RC-loken. 

– Dessa kommer att bli en mycket viktig pusselbit i vår strävan att återta och stärka marknadsandelar inom branscher med tyngre transporter som skog och stål. Genom de nya loken tas ytterligare steg mot visionen att leverera hållbar järnvägslogistik i världsklass, säger Erik Johansson. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon är moderator för Retaildagen

”Behåll dispenserna för BK4”

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Nyhetsbrev

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Arkiv

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Köpings hamn bygger ut

Lidl Halmstad blir första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar redan nästa år.

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

Transportören köper Jönköpingsåkeri

”Vårt mål är att bygga ett större fjärrnät.”

Jobb & Karriär
Plockar logistikchef från Ikea

Har haft ledande befattningar i Australien och Nederländerna.

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Best kör Ellos nästa dag-leveranser

Jobb & Karriär
Klart med ny vd för Orio

Jonas Tegströms efterträdare tillträder direkt.

Bring blir delägare i Inzile

Satsar miljoner i den svenska lastbilstillverkaren.

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.135