23948sdkhjf

Fortsatt tufft för Green cargo

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Det fortsätter att gå trögt för Green cargo, vars resultat följs noga av regeringen, som övervägt att låta verksamheten ingå i SJ istället. I sin delårsrapport, som presenterades i veckan, redovisar man ett rörelseresultat på -72 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en vinst på fyra miljoner under samma period förra året. Samtidigt minskade nettoomsättningen med tre procent och landade på 2,1 miljarder kronor. 

Green cargo själva uppger att orsaken är lägre transportintäkter, beroende på störningar i infrastrukturen, samtidigt som driftskostnaden inte minskar i samma takt som volymen. Höga kostnader för utrikestrafiken och fordonsunderhållet är två andra faktorer som påverkar resultatet negativt. 

– De ökade kostnaderna avseende underhåll är delvis ett eftersläp från den besvärliga vintern under årets första kvartal. För att sänka kostnadsnivån på utrikestransporter förbereder vi nu för att producera trafiken genom Danmark delvis i egen regi, säger Green Cargos tillförordnade vd Erik Johansson, i ett pressmeddelande. 

Det finns dock ljuspunkter i resultatredovisningen. Under andra kvartalet har Green cargo skrivit nya avtal för mer än 200 miljoner kronor. Det gör att man nu måste rekrytera nya lokförare. Man testar också de nya, sexaxliga Transmontanaloken som man investerat i. De kan dra dubbelt så mycket last som de vanliga RC-loken. 

– Dessa kommer att bli en mycket viktig pusselbit i vår strävan att återta och stärka marknadsandelar inom branscher med tyngre transporter som skog och stål. Genom de nya loken tas ytterligare steg mot visionen att leverera hållbar järnvägslogistik i världsklass, säger Erik Johansson. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Nyhetsbrev

Best satsar på kundbemötande

Arkiv

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Internationella kunder hos Logent i Hallsberg

Nya samarbeten vid kombiterminalen.

Key logistics expanderar till Arlanda

Jobb & Karriär
Här är nya Trafikutskottet

Nu är det klart vilka ledamöter som tar plats i riksdagens trafikutskott.

Stockholms hamnar: ”Det går bra nu”

Stora ökningar när Stockholms hamnar sammanställer årets första åtta månader.

Kicks erbjuder samma dag-leverans

Med två erbjudanden för samma dag-leveranser ska Kicks, Best transport och Instabox maxa servicen till kunderna.

Scania lanserar etanolmotor för tung trafik

Nu är Scanias 13-litersmotor för etanol redo att ta sig an de längre och tyngre transporterna. 

Continental bygger storlager

Logistic contractor uppför däckjättens nya center i Viared.

Jobb & Karriär
Chefstjänst för Isabelle Baumann

Tar över utvecklingen av nya tjänster inom e-handel och logistik hos Postnord.

Ramböll köper Singaporeföretag för smartare transporter

“Vi måste äga hela leveranssystemet själva”

Bauhaus möter leveransproblemen med att bygga oberoende logistikkedja.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179